PRÉMIOVÉ AI

Google chce poprvé zpoplatnit své základní služby. Lidé si patrně připlatí za generativní AI

PRÉMIOVÉ AI
Google chce poprvé zpoplatnit své základní služby. Lidé si patrně připlatí za generativní AI

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Americký internetový vyhledávač Google zvažuje, že zpoplatní nové "prémiové" služby založené na generativní umělé inteligenci (AI). Informoval o tom list Financial Times s odvoláním na zdroje obeznámené s plány podniku. Podle listu by tak Google poprvé požadoval od uživatelů peníze za některou ze svých základních služeb.

Google podle zdrojů zvažuje mimo jiné možné zařazení některých vyhledávacích funkcí založených na umělé inteligenci mezi své placené prémiové služby. Ty již nyní nabízejí přístup k jeho asistenční službě Gemini AI v elektronické poště Gmail a textovém editoru Docs, píše Finacial Times.

Vývojáři již podle zdrojů takovýto krok připravují, vedení podniku nicméně ještě nerozhodlo, zda jej uskuteční. V případě realizace by tradiční vyhledání Googlu zůstalo bezplatné, upozorňuje Financial Times.

Google, který je součástí technologického konglomerátu Alphabet, provozuje největší internetový vyhledávač na světě a je světovou jedničkou v internetové reklamě. Celkové tržby společnosti Alphabet, které jsou tvořeny převážně reklamními příjmy Googlu, se loni zvýšily o téměř devět procent na 307,4 miliardy dolarů (více než sedm bilionů Kč).

Termínem generativní umělá inteligence jsou označovány systémy, které na základě tréninku na obrovském množství dat dokážou vytvářet výstupy ve formě textů či obrázků v reakci na zadání uživatele. Do povědomí široké veřejnosti se dostaly zejména díky předloňskému bezplatnému zpřístupnění chatovacího programu ChatGPT, který vyvinula společnost OpenAI podporovaná Microsoftem.

Po zveřejnění textu se společnost Google vyjádřila v reakci na článek Financial Times. "Na vyhledávání bez reklam nepracujeme ani o něm neuvažujeme. Tak jako mnohokrát v minulosti, i v současné době pracujeme na vývoji nových prémiových funkcí a služeb, abychom jimi obohatili nabídku předplatných napříč Googlem, ale v tuto chvíli nelze být konkrétnější,” uvedla Alžběta Houzarová, manažerka komunikace české pobočky společnosti Google. "Abychom umožnili lidem co nejpřirozenější přístup k informacím, už léta přicházíme s novými metodami vyhledávání a tato služba se neustále vyvíjí. Naše experimentální služby využívající generativní umělou inteligencí ve Vyhledávání již zodpověděly miliardy dotazů a na všech hlavních trzích vidíme, že počet dotazů roste. Zároveň službu pořád zdokonalujeme tak, aby vyhovovala i novým potřebám uživatelů," dodala.

,