Poslední mohykáni. Motorkáři zatím honu na spalovací motory úspěšně unikají
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Motorky zatím tažení proti spalovacím motorům úspěšně unikly. Zákaz prodeje vozidel se spalovacím motorem od roku 2035 se na ně nevztahuje. Od příštího roku ale motorkáře čeká obávaná norma Euro 5+, která se má vztahovat na všechny motorky vyrobené od roku 2024. Motorkářská obec se obává, že přísnější emisní norma nové motocykly ještě zdraží. Ta aktuální přitom platí pouze tři roky.
Motorkáři si zatím mohou vydechnout. Zákaz prodeje nových spalovacích motorů, který je v celé Evropské unii v plánu od roku 2035 a letos v únoru ho definitivně schválili europoslanci, se týká pouze nových aut. Přesedlat na elektrické motorky tedy zatím nemusejí. I když i ty se začínají na našem trhu objevovat. Jejich výhodou je snadná údržba i laciný provoz. Řidiči ale musejí počítat s menším dojezdem a kvůli vyšší váze, kterou má na svědomí baterie, i s horší manévrovatelností. Elektrické motorky navíc při jízdě nevydávají žádný zvuk. Jízda na motocyklu je tak nezvykle tichá.
Ti, kteří o elektrickou motorku nebo skútr zájem nemají a budou si chtít v následujících letech pořídit nový stroj, musejí ale počítat s příchodem nové emisní normy pro motocykly, která nese název Euro 5+. S její platností se počítá už od roku 2024. Oprávněné obavy z jejího zavedení mohou mít i výrobci, na něž jsou kladeny další požadavky.
Výrobci motorek budou muset nově například měřit emise přímo v provozu na jedoucím motocyklu a za přesně definovaných podmínek. To znamená, že fabriky budou muset provádět kilometrové testy, které mají zjistit, jak si jednotlivé součástky stojí po ujetí 110, 250 a 350 tisíc kilometrů. Opatření má zajistit, že motocykly budou emisní limity splňovat dlouhodobě a ne jen poté, co opustí fabriku. Dodnes přitom stačilo spočítat předpokládané emise jen podle matematického modelu, který se však může od reality výrazně lišit.
Oproti stávající normě Euro 5 budou muset mít nově vyrobené motorky také pokročilejší systém palubní diagnostiky včetně nových záložních čidel. Ty řidiči zahlásit, že motorka překročila emise, nebo se její chod jinak vymyká kontrole, a řídící jednotka následně sníží výkon motoru, popřípadě rovnou pošle motor do nouzového režimu. Běžná závada jako porouchané čidlo tak může řidičům na cestách způsobit poměrně dost nepříjemností.
Zatím není jasné, jak se s novými předpisy výrobci poperou. Některé současné modely může ale nová emisní norma ohrozit. Je ovšem, že některé v současnosti vyráběné modely může nová emisní norma ohrozit. Podobně jako při přechodu z Euro 4 na normu Euro 5 v roce 2021. Například Honda tehdy reagovala tím, že oznámila po 20 letech zastavení prodeje svého oblíbeného modelu CB1100 na evropském trhu.
Zásadní rozdíl oproti poslední normě jsou také nové, nižší hlukové limity. Ty si přitom snižují pravidelně. S normou Euro 5+ se však měly snížit až na 74 dB. To kritizuje ostře kritizuje Evropská asociace výrobců motocyklů, podle níž je takové snížení hluku prakticky nemožné.