Do soutěže o D3 vstoupili Maďaři. Sdružení firem je o třetinu levnější než konkurence
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dostalo čtyři nabídky na stavbu části dálnice D3 Kaplice nádraží – Nažidla. Cenově nejvýhodnější nabídku za 4,29 miliardy Kč bez DPH podalo sdružení MI Roads – Doprastav a Duna Aszfalt Zártkörüen Müküdo Részvénytársaság. Jde o 69,5 procenta ceny, kterou silničáři předpokládali. Na síti X, dříve twitter, o tom v úterý informoval ředitel ŘSD Radek Mátl.
ŘSD obdrželo 4 nabídky uchazečů na realizaci akce “D3 312/I Kaplice nádraží - Nažidla”. Cenově nejvýhodnější nabídku podalo sdr. MI Roads a.s.; Doprastav a.s. a Duna Aszfalt Zártkörüen Müküdo Részvénytársaság za nabídkovou cenu 4 295, 565 mil. Kč bez DPH (69,5% předpokladu).
— Radek Mátl (@MatlRadek) September 19, 2023
Jde o novostavbu čtyřpruhové dálnice, úsek dlouhý 12 kilometrů z Kaplice k Nažidlům na Českokrumlovsku. Začít stavět ho chtěli silničáři v letošním čtvrtém čtvrtletí, uvedl již dříve Mátl. Část mezi Kaplicí a Nažidly bude podle dřívějších informací Mátla hotová v roce 2026. O rok dříve by mohlo ŘSD dokončit úsek od Nažidel k hranicím s Rakouskem, který chce začít stavět koncem letošního roku. Část D3 od Nažidel k hranicím bude dlouhá asi 3,5 kilometru.
„Je to de facto rozšíření stávajícího dvoupruhu na čtyřpruh a stavba jedné mimoúrovňové křižovatky Dolní Dvořiště. Myslím si, že se nám podaří na konci roku 2023 zahájit a v roce 2025 tam budeme jezdit,“ řekl loni Mátl. Úsek zahrne i pět mostů, vyplývá z informací ŘSD. V tendru na tuto stavbu podala nejvýhodnější nabídku společnost Swietelsky za 874,933 milionu korun bez daně, což je 70,2 procenta předpokládané ceny, která byla 1,24 miliardy korun bez daně.
Jde o poslední úsek jihočeské části D3, která tak povede až ke státní hranici s Rakouskem. Jde o novostavbu dálnice, která zčásti povede v trase silnice I/3. Začne mezi obcemi Suchdol a Trojany u Dolního Dvořiště a skončí asi 400 metrů od státní hranice.
ŘSD pracuje i na jiných úsecích D3 ve směru z Českých Budějovic k hranici s Rakouskem. Loni v únoru začalo stavět část mezi Třebonínem a Kaplicí za 1,87 miliardy Kč bez DPH a úsek dlouhý 8,6 kilometru chce zprovoznit koncem roku 2024. Stavba navazuje na budovaný dálniční obchvat Českých Budějovic. Obchvat Budějovic bude mít dvě části: úsek Hodějovice – Třebonín dlouhý 12,5 kilometru, na který byly původní náklady sedm miliard korun, a 7,2 kilometru dlouhý úsek Úsilné – Staré Hodějovice za 5,28 miliardy. Konečné náklady na obchvat by se s ohledem na nárůst cen mohly zvýšit až o miliardu, řekli letos ministr dopravy Martin Kupka (ODS) a jihočeský hejtman Martin Kuba (ODS).
V provozu je 70 kilometrů D3, která má v budoucnu spojit Prahu s Českými Budějovicemi a rakouskými hranicemi. Měřit by měla 170 kilometrů. Celou D3 z Prahy k hranicím včetně středočeských částí chce stát podle ministerstva dopravy dokončit do roku 2030, jihočeskou část do roku 2026.