Ruské ovlivňování voleb

Rusové nakupovali reklamu, aby ovlivnili volby v USA, tvrdí Facebook

Ruské ovlivňování voleb
Rusové nakupovali reklamu, aby ovlivnili volby v USA, tvrdí Facebook

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Reklamní prostor za zhruba 100 000 dolarů (2,5 milionu korun) koupili na sociální síti Facebook v uplynulých dvou letech ruské skupiny či jednotlivci ve snaze ovlivnit americkou vnitřní politiku. V příspěvku na blogu o tom ve středu informoval šéf bezpečnosti společnosti provozující sociální síť Alex Stamos. Odborníkům Facebooku se podařilo identifikovat 470 „neautentických“ účtů a stránek, které stály mezi červnem 2015 a letošním květnem za třemi tisíci reklam.

Valná většina reklam nijak nezmiňovala americké prezidentské volby či konkrétní kandidáty, uvedl Facebook. Sdělení se týkala většinou kontroverzních témat, která rozdělují společnost, jako jsou například migrace, rasové napětí, práva homosexuálů či držení zbraní. Zhruba čtvrtina reklamním sdělení byla zveřejněna v určitých vybraných regionech. Řada z falešných účtů, které Facebook mezitím smazal, byla nějakým způsobem propojená.

Za dalších asi 50 000 dolarů (1,2 milionu korun) nakoupil kdosi zřejmě napojený na Rusko 2200 reklam „potenciálně souvisejících s politikou“, uvedl Stamos na blogu. O svých zjištěních podle něj společnost informovala americké úřady.

Sociální síť už v dubnu informovala, že byla zneužita k politickému ovlivňování, nyní se podle ní nashromáždily důkazy, že za nákupem reklam stojí skupiny či jednotlivci z Ruska.

Objasňování ruské role v amerických prezidentských volbách, z nichž loni v listopadu vzešel jako vítěz Donald Trump, se v současnosti věnuje zvláštní vyšetřovatel Robert Mueller a rovněž čtyři výbory Kongresu USA. Moskva jakékoli zásahy do volebního procesu odmítá.

Kritici společnosti Facebook vyčítali, že toho během předvolební kampaně dělala málo, aby zabránila šíření falešných a manipulativních zpráv. Zakladatel firmy Mark Zuckerberg odmítl, že by falešné zprávy na Facebooku měly na výsledek prezidentských voleb nějaký vliv. Firma nicméně od té doby zesílila boj proti údajným falešným zprávám a propagandě šířené prostřednictvím falešných účtů.

Během prezidentské kampaně v loňském roce se za politickou reklamu na internetu utratila celkem asi miliarda dolarů (25 miliard korun), tedy asi desettisíckrát více, než kolik se Facebooku podařilo identifikovat v rámci pátrání po nekalých účtech řízených z Ruska, poznamenala agentura Reuters.

Pokusy o ovlivňování voleb se šíří i Evropou

Podle analýzy Aliance pro zabezpečování demokracie v Německu mělo Rusko od roku 2004 zasáhnout celkem 27 evropských a severoamerických zemí, uvedl ve čtvrtek server deníku USA Today. Ty se staly terčem kyberútoků a dezinformačních kampaní. Podle zjištění organizace útoky postupovaly od východní do západní Evropy. Stejně tak zasáhly Kanadu a USA.

Země, na které se útoky zaměřily, byly Česká republika, Bělorusko, Bulharsko, Kanada, Kypr, Dánsko, Estonsko, Finsko, Portugalsko, Španělsko, Švédsko, Turecko, Spojené království, Ukrajina a Spojené státy. Mezi současné cíle patří také německá kancléřka Angela Merkelová, která tento měsíc bude obhajovat svůj post ve volbách.

Ilustrační foto - Ilustrační foto Shutterstock

 

mkEcho24, ČTK

7. září 2017