Nový hejtman na Plzeňsku

Podnikatelé v politice makají hlavně pro firmu, ne pro stát, říká Bernard

Nový hejtman na Plzeňsku
Podnikatelé v politice makají hlavně pro firmu, ne pro stát, říká Bernard

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Podnikatelskou a politickou moc je potřeba od sebe jasně oddělit, střet zájmů není možný. V opačném případě nebude veřejný zájem nikdy na prvním místě, říká v rozhovoru pro deník Echo24.cz podnikatel a budoucí hejtman ČSSD na Plzeňsku Josef Bernard. Spolumajitel strojírenské společnosti Škoda Transportation v kraji bude vládnout společně s ODS, Starosty a Patrioty a Koalicí pro Plzeňský kraj. Po nástupu do funkce se chce vzdát veškerých svých podnikatelských aktivit a výnosy z akcií dát na charitu.

Krajskou koalici nakonec tvoří strany bez vítězného ANO. Jednali jste s hnutím?

Jednali jsme s ním několikrát.

Proč jste se nedohodli?

Z několika důvodů. Zejména šlo o nedůvěru spojenou s dosavadním působením hnutí ANO ve vedení měst. Na řadě radnic, kde působilo, se koalice rozpadla. U všech stran tak byla silná obava z toho, jak by koaliční spolupráce s hnutím probíhala.

Přiznávám, že určitou roli sehrála i předvolební kampaň ANO. V celé zemi se vymezovali proti standardním politickým stranám. Padala slova o neschopnosti a korupci, prostě takový ten evergreen Andreje Babiše, kterým se snaží, aby se stokrát opakovaná lež stala pravdou. Když o všech ostatních tvrdí, že kradou, nechce se jim s ním spolupracovat. My jsme se nikdy takhle agresivně neozývali a přitom těch zbojnických historek kolem Andreje Babiše je na román. 

Plzeňský kraj je jediný nezadlužený kraj v této zemi. V posledním volebním období dával nejvíce peněz v historii do zdravotnictví, sociálních služeb a na opravy silnic, a přesto jsme udrželi vyrovnaný rozpočet. Jestliže firmy Andreje Babiše podle účetních závěrek vykazují dluh 25 miliard korun, jsou ty jejich plakáty v Plzni docela legrační.

Nemáte obavy, že si vyšachováním ANO pohněváte voliče? Andrej Babiš v souvislosti s uzavíráním koalic bez vítězného hnutí mluvil o podvodu na voličích…

O podvodu se nedá vůbec mluvit. ANO v našem kraji získalo přes 21 procent. Volební zisk naší koalice je více jak 45 procent. Když ČSSD v minulosti na vládní úrovni odešla s mnohem vyšším volebním ziskem 35 procent do opozice, ani nás nenapadlo křičet něco o podvodu. Je to tvrdý politický boj podle předem určených pravidel.

Mohlo hrát ohledně vyjednávání koalice určitou roli také zapojení ministra Milana Chovance coby krajského předsedy ČSSD? Přece jenom na celostátní úrovni se s kolegou Andrejem Babišem často neshodne.

Milan Chovanec naopak jednání s ANO vyžadoval, s hnutím jsme jednali hned v prvních dnech po volbách.

Ministr Chovanec je jedním z vašich předchůdců ve funkci hejtmana. Po něm kraj převzal v roce 2014 Václava Šlajs, který tehdy čelil kritice kvůli svému působení v armádě za komunismu. Budete se chtít proti předešlému vedení kraje nějakým způsobem vymezit?

Vymezovat se nechci. Myslím, ze se ČSSD v Plzeňském kraji vymezila už tím, že řekla, koho si představuje v čele kraje a jak sestavila kandidátku.

Jaké nyní budou priority nové koalice v Plzeňském kraji pro příští čtyři roky?

Jde o věci, které jsme zmiňovali už v předvolební kampani. V první řadě to bude doprava, velký problém jsou chybějící obchvaty a nedokončený obchvat kolem Plzně. Chtěli bychom si nechat vypracovat analýzu, která by porovnala počet lidí v obci s počtem aut, které tudy projíždějí, abychom věděli, kde je problém nejvážnější.

Dále půjde o veřejnou dopravu, shodujeme se na tom, že by měla být dostupnější i pro ty odlehlejší místa kraje. Všechny strany v koalici také deklarovaly, že nechtějí privatizovat nemocnice. Chceme posílit infrastrukturu, udržet sociální a zdravotnická zařízení, zlepšit služby pro seniory. 

Po volbách premiér Bohuslav Sobotka mluvil o zásadní změně programu strany a hledání nových lídrů. Jakým směrem by se podle vás sociální demokracie měla ubírat?

Obecně mizí pravolevé vymezení. Na moci získávají populisté se zázemím velkých a bohatých korporací, které jdou tvrdě za svým cílem. Je to trend u nás i v zahraničí. Domnívám se, že ČSSD je málo čitelná. Lidé si nejsou jisti, co představujeme. Pro mě je ideální představa společnosti založené na tržních principech s důrazem na solidárnost a spravedlnost.

Jasné je naše politické začlenění mezi svobodné demokracie. Obchodujme a mluvme se všemi, ale nehandlujme s principy svobody a demokracie. Velmi nebezpečné je v dnešní nestabilní době zpochybňování našeho členství v bezpečnostních strukturách NATO. Evropská unie má negativa, řešme je, diskutujme, kde skončí integrace, ale proboha, buďme kromě sebevědomých Čechů i hrdí Evropané.

Na koho by se sociální demokracie měla nově zaměřit?

Musíme cílit i na podporu malých i středních podnikatelů, kteří jsou pro rozvoj regionu a zaměstnanost důležití. V Německu je zaměstnanost v malých a středních podnicích okolo 75 procent a tvoří zhruba polovinu HDP země. U nás je to padesát procent a necelá třetina HDP. Je evidentní, že tento segment skrývá obrovský potenciál a je třeba jeho rozvoj podporovat.

Co tomu brání, je nadmíra byrokracie a s tím spojená administrativní zátěž. Bohužel jsme umožnili vznik prostředí, kdy podporováni jsou hlavně ti nejbohatší a to je špatně. Dotační programy jsou komplikované a neomezené co do výše jejich objemu pro velké koncerny. Proto jsou pro menší podnikatele těžko dostupné. Výsledkem je, že ti bohatí mají v korytě i přední běhy a drobní podnikatelé krachují, nebo ztrácejí motivaci podnikat.

Poté, co jste se dohodli v kraji na koalici, se do vás na Twitteru pustil Andrej Babiš. „Zástupce podivně zprivatizované Škody Transportation, která vysála peníze z Českých drah a DPP, bude plzeňský hejtman. ČSSD oligarchie jede,“ napsal. Nejde ale o váš první střet. Plánujete, že byste si to vyříkali osobně?

Ne. Mně záleží na názorech lidí, kterých si vážím. Už na síti jsem na tyto věci reagoval a podle mě správně („Osobně jsem nebyl u žádné privatizace, natož temné, jako byla privatizace Setuzy, Unipetrolu,“ reagoval na Twitteru Bernard – pozn. red.). Nemám k tomu už, co říct. U žádné temné privatizace jsem nebyl. Můj životopis visí na webu. V Plzeňském kraji bydlím padesát let. Lidé mě tu znají. Ze strany Andreje Babiše jsou to invektivy, které nemají své opodstatnění.

Stále platí, že po nástupu do funkce dáte výnosy z akcií na charitu, podíl ve firmě do správy advokátní kanceláře a vzdáte se veškerých podnikatelských funkcí?

To stále platí. Je zásadně nutné oddělit podnikání od politiky. Je potřeba dát jednoznačně najevo, že střet zájmu není možný a že z výkonu funkce neplyne profit, ale dělá se to skutečně pro blaho lidí. Pokud politik současně podniká, je na prvním místě firma, na druhém firma, následuje rodina, pak stát a pak možná až veřejný zájem.

Zákon o střetu zájmu, tzv. lex Babiš, tedy podle vás nestačí?

Za mě ne. Kdo zastává významnou veřejnou funkci, musí se od podnikání odstřihnout nezpochybnitelně. Nechci, aby to znělo chlubně, ale snažil jsem se jít příkladem. 

Podnikatel Josef Bernard, spojovaný především se společností Škoda Transportation, usedne nově coby krajský lídr ČSSD do hejtmanského křesla na Plzeňsku. Na koalici se dohodl s ODS, Starosty a Patrioty a Koalicí pro Plzeňský kraj, vládnout se tedy bude bez vítězného hnutí ANO. V zastupitelstvu budou mít těsnou nadpoloviční většinu – 23 z 45 míst. Bernard v čele Plzeňského kraje nahradí sociálního demokrata Václava Šlajse, který post přebral po Milanu Chovancovi. Šlajs v minulosti čelil kritice kvůli svému působení v armádě za komunismu.

Padesátiletý Josef Bernard celou profesní dráhu strávil v plzeňské Škodě. Začínal jako dělník, po vojně pracoval jako provozní a později revizní technik a mistr. V 90. letech byl personálním ředitelem závodu Škoda TS (těžké strojírenství), v roce 2002 se stal personálním ředitelem holdingu, později byl výkonným ředitel mateřské Škody Holding a v listopadu 2010 byl jmenován generálním ředitelem společnosti Škoda Transportation. V roce 2012 se stal jedním z akcionářů firmy, z jejíhož čela odešel loni v lednu. Od letošního února zasedá v dozorčí radě firmy. Letos byl také zvolen zastupitelem Plzeňského kraje.