Proč nejsou předvolební průzkumy

Selhání agentur. Volby se blíží, průzkumů ale vychází pomálu

Proč nejsou předvolební průzkumy
Selhání agentur. Volby se blíží, průzkumů ale vychází pomálu

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Do sněmovních voleb zbývá méně než měsíc, předvolebních průzkumů ale vychází pomálu. Zatímco v západních zemích, jako je Francie, Německo nebo Velká Británie, vychází v předvolebním období nějaký průzkum prakticky každý den, české výzkumní agentury se k tomu nemají. Vydávat ho nebude STEM ani Kantar.

Zatímco v září roku 2013, přibližně měsíc před sněmovními volbami, STEM zveřejnil dokonce dva průzkumy, letos se toho občané nedočkají. STEM zářijový průzkum neplánuje. Prý na to nemá společnost kapacity. Za zmínku stojí ale to, že právě STEM dělal průzkumy pro ministerstvo financí. Ve zkušebním období při zavádění elektronické evidence tržeb (EET) například pro resort zjišťoval, jak lidé tuto novinku vnímají.

Vydávat volební model neplánuje ani Kantar TNS. „Bohužel do voleb žádný volební model vydávat neplánujeme,“ uvedl pro server Echo24 Petr Šobotník ze společnosti. Kantar nicméně spolu s agenturou Median provádí průzkum pro Českou televizi. „Ve spolupráci s agenturou Median však pro Českou televizi realizujeme volební potenciál. První data byla v ČT prezentována na začátku září. Další volební potenciál je plánován na začátek října,“ dodal.

Je velký rozdíl mezi veřejnými průzkumy, které agentury publikují samy, a mezi těmi, které si u ně někdo objedná. Kvalitní průzkumy jsou totiž velmi drahé a ty veřejně publikované agentury platí ze svého. Median byla ale do konce týdne vlastní průzkum vydat měl, jak deníku Echo24 potvrdil Daniel Prokop ze společnosti. Median byla také jednou z mála agentur, která průzkumy zveřejňovala i přes léto. Vedle ní volební průzkumy dělala ještě společnost SANEP. Jedná se ale o internetový průzkum, tudíž mu nelze přikládat velkou váhu.

V pondělí po prázdninové odmlce zveřejnilo volební model Centrum pro výzkum veřejného mínění (CVVM). Jeho výsledky je ale třeba brát s rezervou. Dělal se totiž na vzorku pouze 452 rozhodnutých voličů. Navíc CVVM se se svými předpovědmi seklo už před volbami v roce 2013.

Ilustrační foto - Shutterstock