Marketing hnutí ANO

Soucitný a přátelský Babiš je lež. Jde jen o drsný marketing

Marketing hnutí ANO
Soucitný a přátelský Babiš je lež. Jde jen o drsný marketing

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Andrej Babiš (ANO) ze sebe dělá na sociálních sítích obětního beránka a tvrdě útočí na city lidí. Sdílí fotky se svými dětmi, handicapovanými lidmi nebo zvířátky. Za zdánlivě upřímnými a spontánními Babišovými povzdechy však stojí velmi propracovaný marketing a tým zkušených odborníků. Jednotlivé příspěvky pilují i několik hodin. Cíl je jediný, dojmout voliče a získat si je pro nadcházející volby na svou stranu.

„Je to teď pro mě hrozně těžké období,“ píše v jednom příspěvku z posledního týdne Babiš. V jiném zase pózuje s nejdražší zmrzlinou v Praze (jeden kopeček stojí až 150 korun) a píše, že si užívá každodenní radosti jako normální člověk. Stylizace miliardáře Andreje Babiše do role obyčejného žoviálního, přátelského a empatického chlapíka, který zdraví slovy „Ahoj lidi“ a zdánlivě žije stejně jako „obyčejní“ Češi, je však taktika, kterou marketingový tým prosazuje dlouhodobě.

Příspěvek jsme tunili celý den

Způsob komunikace a tvorbu příspěvků na Babišově Facebooku již v roce 2014 na konferenci WebExpo na konkrétním příspěvku popsal klíčový expert v týmu Marek Prchal. Sám dokonce přiznává, že právě příspěvek o tom, že Babiš posílá svůj plat, o jehož výši nemá tušení, samoživitelům, přidaný v době voleb do Evropského parlamentu v roce 2014, je lživý.

„Tento pouták měl asi 8 tisíc lajků, milion dosah a asi 1700 sdílení. Ten výsledný text jsme tunili s kolegou asi půl dne nebo celý den. Kolega tam do toho zamontoval lehce vyděračskou emocionální vsuvku, že možná to nikdy nezjistí (Kolik bere peněz – pozn. redakce). A říká, já to tam takhle neflánku, vždyť já nemám fotku. Já mu řekl, tak tam dej starou fotku z roku 2010, kdy byl na návštěvě v dětském domově. Vždyť je to lež, lež, vždyť to není z teďka, řekl kolega. Já jsem mu řekl, že je to ilustrační foto. Hele mě se to nezdá, řekl on. Já řekl, mně taky ne, ale dejme to tam,“ popisuje vznik příspěvku Prchal. Byl to podle něj rekordní příspěvek.

Děti, zvířátka a Babiš vzbuzující soucit

Po mnoha útočných příspěvcích a vyjádřeních v médiích na adresu premiéra Sobotky a ČSSD z posledního měsíce, marketingový tým změnil taktiku a z Babiše dělá prvotřídního mučedníka. Babiš se dokonce vyfotil se svými dvěma dětmi a fotku doprovodil soucitným komentářem. „Dnes jsem přišel domů dřív. V těžkých chvílích potřebuju být s nejbližšími.“ Za celou dobu svého politického působení si Babiš soukromí svých dětí pečlivě střežil a fotografie s nimi sdílel minimálně.

Minulou středu si zase povzdechl, jak všichni špiní jeho práci, i přesto, že čísla podle něj mluví jasně. „Je to teď pro mě hrozně těžké období. Nejde jen o to, že odcházím z ministerstva. Daleko víc mi vadí, jak všichni špiní moji práci a práci mých kolegů. Přitom čísla mluví jasně. Funguje to,“ napsal Babiš nebo spíš tým jeho marketingových odborníků na Facebook.

O minulém víkendu zase sdílel fotku s hříbátkem, ke které připsal, že má za sebou složitý týden a že už fakt potřeboval na čerstvý vzduch. „Byl to super zážitek a nabil mě do dalšího týdne. I vy se držte,“ dodal Babiš. Je tedy na místě ptá se, proč se marketingový tým hnutí ANO k takovému kroku uchýlil a zda to není známka čím dál tím větší Babišovy slabosti.

Nejde o lidi, za vším je tvrdý byznys

To, co na první pohled vypadá jako lidská tvář Andreje Babiše, je však ve skutečnosti jen tvrdý byznys za velké peníze s cílem přilákat voliče. Marketingový tým hnutí ANO, který vede právě Marek Prchal, však zvýšený důraz na emoce jeho fanoušků v souvislosti s kampaní a aktuální politickou situací, komentovat nechce. „Omlouvám se, ale nebudu se určitě do voleb vyjadřovat, tedy do 22. října a rozhodně ne k aktuální situaci. Ozvěte se po volbách,“ řekl krátce pro Echo24 Prchal.

Stejně tak zněla i odpověď dalšího člena týmu Marka Hanče. „My máme takové interní pravidlo, že o kampaních se nevyjadřujeme. Obecně o naší práci se prostě nemluví, a tak ani já vám k tomu vlastně nic neřeknu,“ řekl Hanč.

Kdo jsou členové markertingového týmu hnutí ANO:

V čele týmu profesionálů stojí Marek Prchal, jenž dovedl hnutí ANO k nečekanému výsledku 18,65 % a druhému místu ve volbách do Poslanecké sněmovny v roce 2013. Předtím, než přešel k Andreji Babišovi, pomohl k volebnímu úspěchu v roce 2010 i tehdy nové politické straně TOP 09. Podílel se také na prezidentské kampani Karla Schwarzenberga. V hnutí ANO je od ledna 2013 a měl by mít na starosti především sociální sítě, jeden z pilířů, díky němuž se daří Andreje Babiše i další politiky prezentovat jako přátelské, lidské a „obyčejné“ lidi.
Fotka se setřičkami - FOTO: Facebook / Andrej Babiš
Na předvolební kampani hnutí ANO i na té pro Karla Schwarzenberga se jako stratég kampaně podílela i Anna Matušková. Dále také pracovala na předvolební kampani slovenské strany Sloboda a Solidarita Richarda Sulíka. Pro Echo24 řekla, že v aktuální kampani hnutí ANO je jen velmi málo angažovaná, zda se více zapojí, se rozhodne až v následujících týdnech.

V týmu je také Marek Hanč, který má na starosti především vztah s médii, ale ze své zkušenosti z pražské politiky má jistě co říct i k tvorbě volebních programů a celkové strategii. Předtím, než vstoupil do služeb ANO, pracoval pro ODS, konkrétně pro bývalé primátory Pavla Béma a Bohuslava Svobodu. Krátce pracoval i pro bývalého ministra průmyslu Jana Mládka (ČSSD) a současně a zřejmě neoficiálně vedl kampaň pro pražskou primátorku z ANO Adrianu Krnáčovou. Politický marketing pro něj tedy zjevně není otázkou loajality ke straně, ale tvrdým byznysem.

Další z řady marketingových profesionálů je kreativec a politický stratég Petr Topinka. Právě on je autorem řady volebních hesel z roku 2013 jako „Nejsme jako politici, makáme“ nebo „Bude líp“ v bublině u loga strany.

Poslední z řady profesionálů, které se Andreji Babišovi podařilo přilákat, je Alex Braun, jenž v minulosti působil například při kampaních Hillary Clintonové či Tonyho Blaira. V roce 2006 pomohl dosáhnout na vítězství ve volbách do Poslanecké sněmovny ČSSD.

Jaromír Jágr, Karel Gott a Gabriela Koukalová

Součástí propracovaného marketingu jsou i fotky s oněmi „obyčejnými“ lidmi, pro které Babiš podle svých slov, pracuje. Fotí se tedy například se sestřičkami z nemocnic, s hospodskými, kteří se učí zavádět EET, mladými sportovci, dělníky v továrnách nebo mladými lidmi na festivalech.

Nechybí ani fotky se známými a velkou masou českých občanů obdivovanými osobnosti jako například legendární hokejista Jaromír Jágr, judista s olympijský vítěz Lukáš Krpálek, biatlonistka Gabriela Koukalová či tenistka a vítězka Wimbledonu Petra Kvitová. Na jeho Facebooku je i fenomenální český slavík Karel Gott či zpěváci Michal David a Richard Krajčo, který právě ve spolupráci s nadací koncernu Agrofert, jenž Andrej Babiš převedl do svěřenského fondu, který spravuje mimo jiné jeho partnerka Monika, právník Alexej Bílek a předseda představenstva Agrofertu Zbyněk Průša, pořádá koncert.

Andrej Babiš a hejtmanka Jaroslava Jermanová čepují pivo. - FOTO: Facebook / Andrej Babiš

 

22. května 2017