Tlouštící by měli platit víc za letenku. Je to prý spravedlivější
Pasažéři s nadváhou, někdy značnou, jsou pro letecké společnosti na celém světě dlouhodobý problém. Tito cestující se nevejdou do sedadel, hlavně v ekonomické třídě, aerolinky nemůžou řádně zajistit jejich bezpečnost, tlouštíci omezují komfort lidí sedících kolem nich a v neposlední řadě zvyšují náklady přepravce na pohonné hmoty. Jako první na světě zavedly ceny letenek podle váhy roku 2013 maličké aerolinky tichomořského státu Samoa. Šéf Samoa Air, Chris Langton, to označuje za „nejférovější formu cestování“. Poté se nápadem inspirovali i na Havaji. Německý magazín Der Spiegel na toto téma hovořil s Bharatem Bhattavou, profesorem ekonomie na King‘s College v Káthmándú.
Pasažéři Hawaiian Airlines si musejí před určitými dálkovými lety stoupnout na váhu. Místa k sezení se rozdělují podle jejich hmotnosti. Není to bláznivé?
Naopak. Aerolinky chtějí lépe vybalancovat stroj, aby spálil méně pohonných hmot. Domnívám se, že letenku by měl člověk platit podle toho, kolik váží. Samoa Air už to dělá.
Ale to je přece diskriminující.
Čím těžší je balík, který posíláte poštou, tím vyšší je porto. A náklady letu se odvíjejí od celkové váhy letadla, ne podle počtu míst anebo pasažérů. Nejde o to ukazovat prstem na tlusté lidi.
Nýbrž?
Cena palubní vstupenky podle váhy je logická a ekonomicky rozumná. V současné době musí někdo, kdo váží 70 kilogramů a má zavazadlo těžké tři desítky kilogramů, platit za nadváhu. Kdo váží 110 kilogramů a má dvacetikilové zavazadlo, nemá žádné dodatečné náklady. Aerolinky to přijde draho. To není spravedlivé. Pokud váží letadlo o pouhý jeden kilogram méně, ušetří během jednoho roku kerosin za nejméně 1500 eur (zhruba 40 500 Kč). To na druhé straně snižuje emise CO2.
Také německá Lufthansa už kdysi vážila své pasažéry. Bylo to v letech 1978 a 1985, aby zjistila jejich průměrnou hmotnost. Nikdo se nad tím tehdy nerozčiloval.
Co navrhujete k stanovování ceny letenky?
Varianta jedna je, že cena za kilogram by měla být vynásobena váhou pasažéra jeho zavazadly. Variantou dvě je základní cena za sto kilogramů. Kdo bude vážit o 25 kilogramů méně nebo více, měl by platit bud méně, anebo více. Mým favoritem jsou tři cenové úrovně. A sice pro pasažéry do 75 kilogramů, mezi 75 a 125 kilogramy a nad 125 kilogramů. Cestující by se vážili namátkově při check-in, tedy při jejich odbavování před letem.