Facebook zatočí s falešnými zprávami. Budou je posuzovat experti
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Zakladatel sociální sítě Facebook Mark Zuckerberg má v plánu zatočit s falešným zpravodajstvím, hoaxy a spamovými programy. Samotný obsah ale budou posuzovat údajně nezávislé týmy expertů a novinářů, nikoliv jeho pracovníci. Podle serveru Independent tak reaguje na sdílený obsah během amerických prezidentských voleb.
Ve svém prohlášení na osobním facebookovém profilu uznává, že současné nástroje, které dovolují uživatelům nahlašovat pochybný obsah na sociálních sítích, přestávají jednoduše stačit. Počítačové algoritmy sice dokážou odhalit falešné účty a spamovací programy, do obsahu článků ale nevidí.
Do boje proti dezinformacím na Facebooku tedy plánuje zapojit nezávislé týmy specialistů, sestavujících z novinářů a expertů na sociální sítě a virální obsah. Ti by měli posuzovat a ověřovat informace v článcích a případně je i označovat k odstranění.
„Už dlouho jsme bojovali s falešnými zprávami a ještě dlouho bojovat budeme. Nechceme ovšem být arbitry pravdy, proto se budeme spoléhat na osvědčené subjekty třetích stran i naši komunitu, které nám pomohou upozorňovat na neověřený obsah.“ Zuckerberg chystá i lepší nástroje pro jeho nahlašování.
Sociální síť mladého miliardáře tedy bude podporovat anti-hoaxové agentury a jiné „hlídací psy“ spíše po technické stránce. Inženýři Facebooku se místo toho zaměří na vyhledávání a likvidování falešných uživatelských profilů a stránek s pochybným obsahem. Některé zprávy se mohou dočkat jakési formy upozornění, které řekne uživatelům, že se mohou koukat na neverifikovaný text.
Pozornosti neuniknou ani reklamní boti a virální spamovací programy, které se šíří po sociální síti dál po kliknutí na sdílený odkaz. Ty leckdy přesměrují uživatele na stránky plné reklam či škodlivého softwaru a generují tak jejich autorům nemalé zisky. Likvidace financování podobných webů bere Zuckerberg jako jeden z hlavních cílů nového snažení.
Někteří experti na moderní média a sociální sítě berou plánované kroky jako možnou formu cenzury – Zuckerberg nic bližšího o „dezinformační zásahovce“ neřekl ani nenaznačil, jakou metodikou budou jednotlivé zprávy posuzovat. Dále upozorňují, že monitoringu nejspíše budou zpočátku podléhat pouze anglicky psané texty, a dodávají, že informace by si měli ověřovat především sami uživatelé a neměli by se spoléhat na služby třetích stran.
Zuckerberg svým prohlášením reagoval na americké volby, které mohly být silně ovlivněny právě dezinformační kampaní – podle serveru Buzzfeed byly hoaxy virálnější než ověřené zprávy od seriózních médií.
Jako příklad uvádějí článek od falešného zpravodajského webu The Denver Guardian, který napsal článek o údajné vraždě FBI agenta, který vypustil e-maily Hillary Clintonové do veřejného prostoru. Pochybný text sdílelo na Facebooku přes 560 tisíc lidí, dokud ho „neodstřelil“ server Snoper, který se specializuje na ověřování informací na internetu. K řadě lidí se ale nová informace už nedostala.
U nás funguje několik stránek, které rovněž upozorňují na hoaxy. Kromě několika facebookových skupin se na ověřování zpráv zaměřují weby Manipulatori.cz, Demagog.cz a Faktus.info.