Za pomalejší růst maloobchodu v prosinci může podle analytiků i omezení prodeje
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Uzavření velkých obchodů o vánočních svátcích a slabší vánoční nákupy stály za pomalejším růstem maloobchodních tržeb v prosinci. V dalších měsících by ale rychlý růst tržeb obchodníků měl pokračovat, shodují se analytici. Za celý loňský rok vzrostly maloobchodní tržby meziročně o 5,6 procenta, v prosinci o tři procenta, uvedl dnes Český statistický úřad.
„Přestože prosinec je pro obchodníky obvykle jeden z nejúspěšnějších měsíců v roce, nemalou část nákupů vánočních dárků realizovali spotřebitelé už v listopadu. Velkou roli hrálo také zavření větších obchodů během vánočních svátků kvůli nové legislativě,“ uvedla analytička Monika Junicke z Raiffeisenbank.
Podle Viktora Zeisela z Komerční banky přispěly k pomalejšímu růst útrat pravděpodobně i slabší vánoční nákupy. „Trh očekával, že Vánoce přinesly nákupní horečku. Naproti tomu reálná data po očištění o sezónní faktory ukazují, že prosincové nákupy byly nižší než v listopadu. Maloobchod by měl však v růstu pokračovat,“ dodal Zeisel.
Z hlediska dynamiky růstu byl poslední loňský měsíc druhým nejslabším za celý rok 2016. „Přesto ale budou obchodníci vzpomínat na loňský rok v dobrém. Jako celek byl totiž druhým nejlepším od finanční krize roku 2009, když ho dynamikou růstu tržeb předčil jen rok 2015. Poněkud vlažnější přístup domácností k nakupování před koncem roku nevyplýval ze zhoršení jejich nominálních příjmů,“ uvedl Pavel Sobíšek z UniCredit Bank.
„Loňský rok byl pro tuzemský maloobchod rokem velmi úspěšným: silný růst prodejů je reflexí vývoje na tuzemském trhu práce a celkové nálady v české ekonomice,“ dodal hlavní ekonom Generali Investments CEE Radomír Jáč.
Hlavní ekonom ING Bank Jakub Seidler připomněl, že tržby obchodníků v Česku rostou dva roky téměř dvojnásobně rychleji než v celé EU.
Také podle analytika Miroslava Nováka ze společnosti Akcenta je loňský silný růst maloobchodu odrazem dalšího zlepšení situace na pracovním trhu. „Pokles nezaměstnanosti v kombinaci s rychlejším růstem mezd se odráží do vyšší ochoty spotřebitelů nakupovat i takové zboží, jehož nákup by si před několika lety rozmysleli,“ uvedl. Maloobchodní prodeje tak podle něj potvrzují, že spotřeba domácností byla hlavním zdrojem růstu domácí ekonomiky i v závěru loňského roku.
Nejvíc rostly tržby za zboží prodávané přes internet a zásilkové služby
Prodej pohonných hmot loni vzrostl o 7,5 procenta, tržby za nepotravinářské zboží se zvýšily o 6,8 procenta a za potraviny o 3,3 procenta. Nejvyšší růst zaznamenaly tržby za zboží prodávané přes internet či prostřednictvím zásilkové služby, a to o 21,9 procenta. V motoristickém segmentu se tržby zvýšily o osm procent, když prodej motorových vozidel vzrostl o 8,6 procenta a tržby za opravy aut o 5,4 procenta.
Ve specializovaných prodejnách s nepotravinářským zbožím se o sedm procent zvýšily tržby za výrobky pro kulturu, sport a rekreaci, o šest procent za výrobky pro domácnost a o 4,6 procenta za oděvy a obuv. Více se prodávalo také farmaceutické, zdravotnické a kosmetické zboží i počítačová a komunikační zařízení.
V prosinci se prodej pohonných hmot meziročně zvýšil o 6,8 procenta, nepotravinářského zboží o 4,1 a procenta a potravin o 0,1 procenta. Nejvíce rostl, stejně jako za celý rok, internetový a zásilkový prodej. V prosinci to bylo o 15,9 procenta. Tržby ve specializovaných prodejnách potravin byly vyšší o 2,2 procenta, v nespecializovaných s převahou potravin stagnovaly. O 1,5 procenta klesly prosincové prodeje potřeb pro domácnost.
Tržby za prodej a opravy motorových vozidel se v posledním měsíci roku zvýšily o 5,5 procenta, vyšší růst zaznamenaly opravy aut.