Odsouzený Dalík se vrátil z ciziny. Nastoupil do vězení
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Lobbista Marek Dalík ve čtvrtek krátce před vypršením lhůty nastoupil do ruzyňské věznice, kde si má začít odpykávat čtyřletý trest, který mu soudy uložily v kauze kolem nákupu obrněných vozidel Pandur pro českou armádu. Dalík přitom ve středu odletěl do zahraničí a jeho včasnému nástupu nevěřili ani bookmakeři.
Dalík serveru Neovlivní.cz napsal, že před nástupem do věznice odjel na plánovanou cestu do Bruselu, v cizině se skrývat nechtěl.
Na to, že v řádném termínu do vězení nastoupí sázková kancelář Fortuna nejprve vypsala kurz 1,2:1 a na opačnou variantu to byl ještě ve středu kurz 3,6, ve čtvrtek dopoledne se ale po vyrovnaném stavu kurzů bookmakeři přiklonili k možnosti, že Dalík do vězení 1. září nenastoupí. Na to vypsali kurz 1,75:1 oproti 1,9, kdyby do vězení skutečně nastoupil.
Soumrak Topolánkova pobočníka
Policisté vyšetřovali Dalíka, bývalého poradce někdejšího premiéra Mirka Topolánka, na základě svědectví bývalého zaměstnance firmy Steyr Stephana Szücse. Svědek v březnu 2011 uvedl, že lobbista požadoval 18 milionů eur (půl miliardy korun) za pokračování v nákupu pandurů.
Soud Dalíka poslal do vězení za to, že podváděl, když předstíral, že může zakázku ovlivnit a pokusil se tím od zbrojařů vylákat peníze. Neprokázalo se naopak, že by šel pro úplatek na žádost někoho z vlády.
Dalík celou dobu vinu odmítá. Jeho kauzou se ještě bude zabývat Nejvyšší soud, kam podal dovolání. Další jednání před soudy však nemá vliv na odklad nástupu do výkonu trestu.
Nákup pandurů v celkové hodnotě 20,8 miliardy korun schválila v roce 2006 vláda Jiřího Paroubka (tehdy ČSSD). Koncem roku 2007 Topolánkův kabinet od zakázky ustoupil kvůli porušení smluvních podmínek ze strany dodavatele – firmy Steyr. O půl roku později ale rozhodl o nové zakázce, kde Česko koupilo 107 transportérů za 14,4 miliardy korun.