KONTROVERZNÍ REŽISÉR

„Je to hnus“. Kardinála Duku znechutila hra, v níž oběsili papeže

KONTROVERZNÍ REŽISÉR
„Je to hnus“. Kardinála Duku znechutila hra, v níž oběsili papeže

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Kardinála Dominika Duku znechutila divadelní hra chorvatského umělce Olivera Frljiće. V jeho pojetí na jevišti vystupuje papež Jan Pavel II. – ve scéně, kde ho oběsí s cedulkou „Obránce pedofilů“. Duka na svém blogu označil režiséra za provokatéra, který „pošlapává polskou identitu“ a za každou cenu potřebuje vyvolávat skandály.

Divadelní hra Klątwa (Prokletí) od chorvatského režiséra vyvolala v Polsku silnou vlnu pozdvižení především kvůli tomu, že v ní vystupuje i nejslavnější Polák, papež Jan Pavel II. – ovšem v scénkách, které jsou „skandální, provokativní a ponižující“. Chvilku provozuje orální sex, v jiné scénce se objevuje na oprátce s nápisem „Obránce pedofilů“.

Pražský arcibiskup Dominik Duka, ačkoliv sám divadelní hru neviděl a ani neplánuje vidět, označil dílo kontroverzního umělce za „hnus“. „Co nesnáším a co pokládám za hanebné, je způsob, kdy se tzv. umělci vezou na vlně samoúčelných provokací, protože jejich vlastních ‚originálních‘ děl by si málokdo povšiml. Prý máme svobodu dělat si, co chceme. Ale toto pojetí svobody není zrovna rozumné,“ kritizuje duchovní Frljićovo představení.

Záběr z divadelní hry Klątwa (Prokletí) - Foto: teatr powszechny

Ačkoliv sám uznává, že umění vždy vyvolávalo pozdvižení – s čímž nemá problém – podle něj hra od chorvatského režiséra žije z prvoplánových skandálů a svým neumětelstvím parazituje na osudech známých osob. S divadelním ztvárněním Jana Pavla II., kterého Poláci i věřící považují za jednu z nejvýznamnějších osob novodobé církve, zásadně nesouhlasí.

„Podle mého názoru je to trapné a nemá to s uměním nic společného. Jde o pošlapání polské identity, o plivnutí na osobnost, které vděčíme nejen my, ale i Poláci a další národy za pád komunistické diktatury. Vybrat si světce, takovouto osobnost, a zneužít ji k uvedené divadelní produkci, to chce opravdu silný žaludek,“ uzavírá Duka svůj názor na hru.

Divadlo předem upozornilo, že představení je určeno pouze pro dospělé. Nyní se hájí tím, že svobodu umělecké tvorby zaručuje polská ústava a že představení by mělo být posuzováno jako „celistvá umělecká vize“, nikoli podle jednotlivých scén „vytržených z kontextu“.

Spor rychle získal i politický rozměr. Vládní politici volají po odebrání dotací divadlu, které ale spadá pod varšavskou radnici, jež dosud zůstává v rukách opozičních liberálů. „To představení je prostě žumpa a nemělo by mít místo v polské kultuře,“ prohlásil poslanec Robert Winnicki z vládnoucí konzervativní strany Právo a spravedlnost (PiS).

Frljićova hra i v Praze

Dílo svérázného chorvatského umělce se dostane také do Prahy, kde ho v rámci v rámci třetího ročníku divadelního a tanečního festivalu Bazaar předvede soubor divadla Mladinsko. Událost odstartuje 17. března uvedením kontroverzní divadelní hry „Černá zem pohltí toho, kdo odstoupí zrádně!“ ve Studiu Hrdinů právě od Olivera Frljiće. Bude to poprvé, co se jeho práce objeví v českém prostředí.

Diváci budou tentokrát svědky režisérovy explicitní interpretace hrůz občanské války v Jugoslávii. „Inflace smrti, neustále opakování neopakovatelného jen slouží ke zdůraznění divadelních mechanismů. A ty jsou jen reprezentací nějaké vnější skutečnosti. Já se ovšem se svou nutkavou snahou inscenovat kolektivní smrt snažím ukázat, kam až mohu při scénickém ztvárnění smrti a v divadelní reprezentaci obecně zajít,“ uvedl režisér.

Oliver Frljić patří mezi nejuznávanější režiséry ze zemí bývalé Jugoslávie. V současnosti působí také jako divadelní teoretik a herec a za svou práci obdržel řadu ocenění. Upoutal na sebe pozornost řadou radikálních nových interpretací klasických her i několika představeními, které se dotýkají citlivých evropských témat.

, bp, vt

3. března 2017