Hotel Thermal, symbol karlovarského filmového festivalu, slaví 40. výročí otevření

Respekt, madam!

Hotel Thermal, symbol karlovarského filmového festivalu, slaví 40. výročí otevření
Respekt, madam!

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

„Respekt, madam,“ napsal neznámý graffiťák na soukromý dům architektky Věry Machoninové, a vyjádřil tak vztah, který jeho vrstevníci chovají k brutalistní architektuře 70. let. Jedna z nejvýznamnějších staveb manželů Machoninových, symbol filmového festivalu, hotel Thermal, letos slaví 40. narozeniny a ministerstvo kultury zamítlo návrh na prohlášení stavby za kulturní památku.

„Vzhledem k tomu, že Věře Machoninové je téměř 90 let a od revoluce strávila příliš času bojováním za svá autorská práva, usoudila jsem, že je na čase vzít iniciativu do vlastních rukou,“ říká vnučka architektky Marie Kordovská, která se sourozenci založila sdružení Respekt Madam. Původně svou iniciativu vnímali čistě osvětově, nyní se však ze všech sil snaží zabránit dalším devastujícím zásahům. „Neprohlášením hotelu Thermal za kulturní památku upřednostnil ministr kultury své politické zájmy před kulturními hodnotami, které má chránit. Vzhledem k tomu, že Thermal je státním majetkem, považuji rozhodnutí ministra za zanedbání jeho povinností,“ říká Kordovská. Pokud by byl Thermal kulturní památkou, nad rekonstrukcí by měli dohled památkáři. Nyní však může proběhnout zcela bez kontroly.

Foto - archiv

Vznik hotelu Thermal se váže k éře poválečné obnovy, kdy se opět začaly pořádat filmové festivaly. Už v roce 1946 festival obnovily Benátky, proběhl první ročník v Cannes a zanedlouho byl festival s mezinárodní účastí zorganizován i v Československu. Jeho smyslem bylo ospravedlnit v očích světa znárodnění filmového průmyslu, prezentovat moderní společnost a zároveň oživit turistický ruch v oblasti bývalých Sudet. Počátkem 50. let se festival natrvalo usadil v Karlových Varech. Nejprve diváci komplikovaně přebíhali mezi několika sály včetně hotelů Pupp a Richmond, ale z obavy, že by prestižní akce mohla být přesunuta do jiného města, se brzy rozhodlo o výstavbě moderního festivalového paláce.

Byla vypsána veřejná soutěž a výstavba vítězného projektu byla schválena v roce 1963. Přihlásilo se 82 týmů, ale kvůli složitosti zadání konečný projekt odevzdala pouze polovina z nich, dalších 14 plánů vyřadila porota pro nesplnění podmínek. Vítězný projekt manželů Machoninových dokázal vše vtěsnat do relativně malého prostoru. Ostatní návrhy se rozpínaly nejen po celé kolonádě, ale zasahovaly i do svahu. Architekti Věra a Vladimír Machoninovi byli součástí týmu, který ve stejné době zabodoval také v jiné soutěži (na univerzitní areál v Dublinu) a získal odměnu. Podle tehdejších předpisů ji architekti museli po příjezdu do vlasti odevzdat. Machoninovým se však podařilo získat část peněz na studijní cesty do zahraničí a navštívit nejvýznamnější kina v Evropě. Architektura hotelu Thermal proto reflektuje dobové tendence brutalistní architektury zejména v Británii a Francii – odvážné používání ocelových konstrukcí, hrubý beton procházející z exteriéru do interiéru i řešení stavby do posledních detailů včetně nábytku a vnitřního vybavení.

Foto - archiv

Mezi soutěžním projektem a výslednou realizací existuje celá řada odchylek, způsobených také tím, že během stavby došlo k politickému obratu. Místo exkluzivního hotelu, který byl plánován v 60. letech, se stavělo sanatorium pro pracující lid v tíživé atmosféře 70. let. Když v roce 1978 Thermal poprvé hostil filmový festival, tuzemský tisk jej nazýval monstrem, zatímco zahraniční novináři chválili progresivní architekturu. „Thermal má zvláštní historii. V Karlových Varech se podél řeky vine obchodní ulice a z ní pokračoval ještě jeden blok za roh do lázeňské části města – obrovská škola, kterou bylo škoda zbourat. Však v soutěži byla obsažena také podmínka, že se musí zachovat, a byl stanoven minimální odstup deset metrů.

V soutěžním návrhu jsme tedy navazovali na pravoúhlou budovu školy obloukem hlavního sálu o stejné výšce. S rozhodnutím, že se škola zbourá, aby Thermal stál sólo, přišli místní funkcionáři až později. A touto demolicí se celý koncept úplně rozmělnil. Hmota školy byla ukončením obchodního města. Thermal zůstal osamocený a trčí tam jako kůl v plotě. Ale původní koncepce byla úplně jiná! My jsme potom v projektu samozřejmě alespoň přizpůsobili parter,“ vysvětluje dnes Věra Machoninová. Machoninovi také počítali s plánovanou výškovou budovou, která měla uzavírat obchodní třídu naproti Thermalu, k jejíž realizaci nikdy nedošlo.

Foto - archiv

Přes veškeré výtky má hotel Thermal nesporné architektonické kvality. Promyšlené detaily a vybrané materiály však v poslední době ustupují necitlivým a nekoncepčním rekonstrukcím. Pokud máte pro Thermal nějaké přání k narozeninám, pošlete video nebo fotku s textem na Facebook Respekt Madam (použijte hashtag #Thermal40) nebo na e-mail respektmadam@gmail.com. Cílem vnoučat Machoninových je, aby se během letošního festivalu mluvilo nejenom o filmech, ale i o festivalovém paláci, kde se filmy promítají.