Škoda Transportation ztratila zakázku za téměř 17 miliard
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Plzeňská Škoda Transportation přišla o zakázku na 213 tramvají, jež měl polské Varšavě dodat vítěz vypsaného výběrového řízení. Škoda, která byla podle průběžné zprávy zadavatele Tramwaje Warszawskie favoritem tendru, si za tramvaje řekla o 16,6 miliardy korun. Polské hlavní město však řízení zrušilo, nemá dost peněz. Škodě tak utekla zakázka, která by mohla být 2. největší v její historii. Zprávu přinesl server IHNED.cz.
Polský dopravce informace o zrušení výběrového řízení uveřejnil minulý týden v pátek na svých webových stránkách. „Nejvyšší počet bodů získaných v hodnotících kritériích obdržela nabídka Škoda Transportation a.s., ale vzhledem k nabídkové ceně výrazně převyšující rámec rozpočtu zaměstnavatele bylo řízení zrušeno.“
Plzeňská společnost sice požadovala vyšší cenu než konkurenti, byla však favorizována díky dalším posuzovaným hlediskům, například servisu vozů po uvedení do provozu nebo nižší spotřebě energie. Předstihla tak polský Solaris, nabídku francouzského Alstomu a nakonec i korejský Hundai Rotem, který se zavázal tramvaje dodat za částku bezmála o tři miliardy nižší.
Kvůli nedostatku polských financí byl tendr nicméně zrušen. V současné době není známo, zda Tramwaje Warszawskie zakázku obnoví. Tuzemská firma také zatím neuvedla, jestli proti rozhodnutí dopravce podá námitku. Počká, až bude tendr definitivně ukončen: „S ohledem na to, že v Polsku probíhá administrativní lhůta pro vypořádání námitek, se k tomuto případu nebudeme vyjadřovat,“ řekla pouze mluvčí Škody Lubomíra Černá pro IHNED.cz.
Zakázka polského hlavního města mohla být druhou největší v historii Škoda Transportation. Tendr takového objemu je v Evropě k vidění jen málokdy. Z nedávných let se nabízí objednávka Prahy. Ta si roku 2005 objednala 250 tramvají za 17 miliard korun a jediným kompetentním uchazečem se stala právě Škoda.
Za poslední dobu se jedná o druhou příležitost, na kterou plzeňská společnost nedosáhla. Před dvěma lety vyhrála zakázku britských National Express pro železnici v Bavorsku za 10 miliard korun. Němci ale dopravce z ostrovů nechtěli, a tak z dodávky vozů vloni sešlo. Naopak úspěch zaznamenala skupina Škoda v Petrohradu, kam v srpnu dodala osm nových souprav pro tamější metro.