Soud poprvé zrušil pokutu pro řidiče Uberu
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Městský soud v Praze zrušil pokutu 15 000 korun a zákaz řízení pro řidiče alternativní taxislužby Uber, kterého pražský magistrát pokutoval při poskytování přepravy prostřednictvím služby UberPop. Podle soudu v době kontroly neexistoval žádný právní předpis, který by zprostředkování jízdy prostřednictvím mobilní aplikace Uberu zakazoval.
Vyplývá to z odůvodnění soudu, který má ČTK k dispozici. Sama společnost Uber službu UberPop inzeruje jako placenou spolujízdu, magistrát a zástupci taxikářů ji naopak považují za formu taxislužby.
„Využívání této aplikace bylo v rozhodné době povoleno, žalobce (řidič Uberu) nemohl předem rozpoznat, že jeho jednání by mohlo být považováno za nezákonné, neboť využívání mobilní aplikace Uber nebylo zapovězeno žádným právním předpisem,“ uvedla v odůvodnění soudkyně Jana Jurečková.
S tímto výkladem ale magistrát nesouhlasí a podá proti němu kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu, řekl ČTK tiskový mluvčí Magistrátu Vít Hofman. Podle něj jde o první rozsudek ve sporu mezi magistrátem a kontrolovanými šoféry využívající služby Uber Pop. V předchozích případech byly podle mluvčího uložené pokuty uhrazeny.
Zástupcům taxislužeb vadí, že vozy zapojené do služby UberPop provozují podle firem klasickou taxislužbu, ale nesplňují technické předpoklady, jsou bez požadovaného vybavení, označení nebo předepsaného pojištění. Podle jejich právních analýz je přeprava osob, při níž nejsou plněny podmínky stanovené zákonem a která je provedena řidiči bez příslušného oprávnění řidiče taxislužby za úplatu na základě aplikace UberPop, v rozporu s několika platnými českými právními předpisy. Konkrétně jde například o zákon o silniční dopravě nebo o živnostenský zákon.
Naopak firma tvrdí, že šoféři zprostředkující spolujízdu ji jako v případě taxislužby nenabízejí každému, ale pouze úzké skupině, která je vymezena používáním mobilní aplikace. Na tomto tvrzení byla mimo jiné postavena i žaloba uvedeného řidiče, který se prostřednictvím soudu domáhal zrušení pokuty a zákazu činnosti. „ Toto rozhodnutí považujeme za důležité nezávislé stanovisko v kontextu pokračující veřejné debaty o tom, jaké postavení mají nová technologická řešení v současném právním rámci,“ uvedla Ilona Grzywinska, ředitelka komunikace společnosti pro střední a východní Evropu.
V Praze jezdí téměř 5000 vozidel taxi. Uber má v Praze více než 1000 aktivních partnerských řidičů, kteří zrealizovali alespoň jednu jízdu za posledních 90 dní. Služba funguje ve více než 380 městech 66 zemí světa včetně Prahy. Aplikace je volně ke stažení na jakýkoli chytrý mobilní telefon. Zákazníci se z ní dozvědí jméno řidiče, naleznou jeho fotografii, detaily o vozidle, jeho registrační značku a rovněž se dozvědí, kde momentálně stojí.