V Praze chybí řidiči. Budou delší prázdninové intervaly i v září?
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Pražskému dopravnímu podniku údajně hrozí, že do začátku poprázdninového provozu nebude mít naplněna všechna místa pro řidiče. Kriticky se k problému staví odboráři, podle nichž je možným řešením prodloužení prázdninového provozu přes podzim a tedy omezení spojů. Podle vyjádření dopravního podniku jsou už ale rozepsané služby na nadcházející měsíc.
Pražský dopravní podnik řeší před koncem prázdnin nepříjemné problémy. Z důvodu odchodů některých řidičů do důchodu, zdravotních komplikací nebo přirozené fluktuaci shání dopravní společnost řidiče na poslední chvíli. „Nedostatek řidičů autobusů a tramvají aktivně řešíme. Subjekty zapojené do přijímání nových zaměstnanců svůj provoz plně přizpůsobují vzniklé situaci. Například je otevírán větší počet kurzů a s vyšší kapacitou, než tomu bylo doposud,“ řekla pro Echo24 mluvčí Dopravního podniku Aneta Řehková.
S vyjádřením mluvčí ale nesouhlasí šéf jedné z odborových organizací v pražském dopravním podniku Marek Tošil. „V loňském listopadu nahradili pouze řidiče tramvají, kteří odešli do důchodu, od té doby se nic nestalo a řeší to až teď,“ řekl pro Echo24. Zcela alarmující je podle Tošila chování vedení během prázdninového provozu. Ve vozovnách měli zaměstnanci dostat polovyplněné směny. „To byla poslední kapka. Museli potom obvolávat řidiče ze svých soukromých čísel nebo přes zprávy na Facebooku, jestli někdo nechce přijít do práce,“ řekl pro Echo24 Tošil.
Marek Tošil také nastínil, že je možné, že podnik bude muset prodloužit prázdninový provoz i v září. „Může to tak být ale i nemusí. Řidiči už mají ale už teď strašně moc přesčasů,“ řekl šéf odboru.
Mluvčí Dopravního podniku ale podobné scénáře odmítá. Podle Řehkové už mají rozepsány směny na období po prázdninách. Podobný návrh, že by se prodlužovala doba omezeného prázdninového provozu, pak mluvčí rázně odmítla.
Zmíněné přesčasy jsou podle vyjádření podniku skutečně problémem. „Čerpání přesčasových hodin u řidičů tramvají je při porovnání stejného období letošního roku s rokem minulým vyšší, jedná se však o přirozený efekt nejen nedostatku řidičů, ale též nárůstu dopravních výkonů. Řidiči tramvají za první pololetí vyčerpali 27 procent z ročního limitu přesčasových hodin. O posílení spojů rozhoduje ROPID. Na základě požadavku organizace ROPID došlo koncem dubna 2017 k výraznému navýšení dopravních výkonů autobusů,“ řekla mluvčí Řehková. To kritizuje šéf odboru Tošil, podle kterého vedení podniku pouze každý požadavek politiků či ROPID odkývá.
Chybí skoro 300 řidičů
Dopravní podnik tak spustil kampaň, při které se snažil nabrat před začátkem září dostatečné množství řidičů. Zároveň se také snaží nabízet řidičům autobusů bezplatné navýšení kvalifikace. „Nyní lze vyhodnotit, že o tento program je zájem a uchazeče oslovuje,“ řekla pro Echo24 Řehková. K tomu ale dodává, že než se z takových uchazečů stanou skutečnými řidiči autobusů, musí počítat se lhůtou čtyř měsíců. Do optimálního počtu řidičů na všech přepravách pak podniku údajně schází 5 procent kapacity.
Šéf odboru Marek Tošil uvedl, že schází naplnit přibližně 50 řidičů tramvají, 200 řidičů autobusů a 20 strojvedoucích metra. „S celým řešením problému přišli s křížkem po funuse,“ řekl pro Echo24 Tošil.