Vysloužilá královská jachta má spasit jednání o brexitu
Co udělá vláda, když svou zemi dalekosáhle oloupila o její průmysl? Když tuto zemi musí poté v důsledku lehkovážného referenda vést do nejisté budoucnosti? A když nemá pražádnou představu o tom, jak to má fungovat? Správně, pak se vypluje na moře. Právě to - a nejde o opožděný aprílový žert - zamýšlí vláda v Londýně, aby vyřešila problémy, které vyvolává vystoupení z Evropské unie. Bezplánovitost britského kabinetu v otázce brexitu je stále očividnější, píše německý list Die Welt.
Jake Berry, poslanec vládnoucích konzervativců, nyní navrhl, aby se vrátila zpět do služby královská jachta HMY (Her Majesty's Yacht) Britannia, jež byla lodí britské panovnice Alžběty II. v letech 1954 až 1997. Ve svých pozdějších letech, mezi roky 1991 až 1995, generovalo toto plavidlo obchodní jednání v objemu odhadem tři miliardy liber, nechal se slyšet Berry.
Poslancova myšlenka zaujala britského ministra zahraničí Borise Johnsona, uvádějí lidé z jeho okolí. Britannia je podle něj "velkolepý symbol globální Velké Británie". Návrh se má projednat 11. října v Dolní sněmovně Parlamentu Spojeného království. Do té doby londýnská diplomacie ještě podrobněji prozkoumá příslušné návrhy.
Britannia dopravovala královnu a další členy panovnického domu od roku 1954 na návštěvy jak po samotném království, tak do zahraničí. Na svých cestách urazila přes milion námořních mil, což představuje 40 obeplutí světa. Loď sloužila i k přijímaní důležitých návštěv. Na Britannii třeba absolvovali svou svatební cestu princ Charles s chotí Dianou. Britannia je dlouhá 125 metrů a váží skoro 5770 tun. Maximální rychlost, které může dosáhnout, přesahuje 21 námořních uzlů za hodinu.
Jachta byla odstavena z rozhodnutí labouristické vlády kvůli svému věku a nákladnému provozu. Daňové poplatníky ročně stála, přepočteno na dnešní měnu, kolem 30 milionů eur. Parník byl vyřazen z provozu 11. prosince 1997, dnes kotví v edinburském přístavu Leith, kde slouží jako muzeum a obchodní a konferenční středisko. Královna Alžběta II. viditelně vzlykala, když naposledy opouštěla palubu své oblíbené lodi. Současně ale nebyla ochotná platit její provoz z vlastní peněženky, i když byla a je slušně naditá.
Nyní by se tedy jachta měla vrátit do služby a navázat na slavné časy. Lodi jako ona těžko odolají i nejproslulejší manažeři, zapřísahá Berry její magickou sílu. Když kotvila roku 1980 v Neapoli, byly na ní za jediný den podepsány kontrakty za půl miliardy liber. List Independent už ventiloval myšlenku, že na Britanni by se měla konat jednání o brexitu s EU. Śéfové vlád 27 zemí Unie by prý na lodi dělali Britům dalekosáhlé ústupky ve stavu jakési hypnózy.
Zahraniční političtí pozorovatelé a ekonomové jsou naopak zaraženi z nynějšího poklesu úrovně, který provází diskuse o brexitu. "Někdy je jedinou přiměřenou reakcí vzdychání," komentuje s povzdechem celou situaci Kit Juckers ze Société Générale.