Krásné Češky, oškliví Češi
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
„Vítejte na stránce BeautifulPeople.com. Následujících 47:55:11 jste kandidátem. Členové opačného pohlaví budou po tuto dobu hlasovat o vašem profilu,“ hlásí na obrazovce černé počítadlo. Za necelé dva dny se dozvím odpověď na otázku, kterou si alespoň jednou za život doma před zrcadlem položila snad každá žena: „Jsem krásná?“ Nebo v tomto případě: „Jsem dostatečně krásná na to, aby mě statisíce ,vyvolených‘ přijaly mezi sebe?“
Webový portál BeautifulPeople.com slouží primárně jako „největší on-line seznamka exkluzivně pro krásné“. V roce 2002 ji společně se svou ženou založil dánský podnikatel Greg Hodge. Z Dánska se elitní seznamka po třech letech úspěšného fungování rozšířila nejdříve do Spojených států a Velké Británie. Globálním fenoménem se stala až v roce 2009, kdy otevřela své brány desítkám dalších zemí po celém světě včetně Česka.
Své štěstí tehdy zkusily více než tři tisícovky Čechů a Češek. Zatímco muži propadli, ženské kandidátky mezi samozvanou elitou zabodovaly – krásné protějšky si mohla na seznamce najít většina žadatelek. Dnes se řadí podle údajů seznamky mezi světovou špičku. „V průměru se na BeautifulPeople.com dostane jeden z deseti mužů z České republiky, což z Čechů dělá jedny z nejošklivějších mužů na světě. Řadí se tak po bok Britů a Poláků. Naopak české ženy jsou jedny z nejkrásnějších na světě, celkem bylo přijato 62 procent uchazeček. V kráse je předstihují pouze Norky,“ uvedl pro Týdeník Echo Greg Hodge s tím, že celkem je na seznamce 11 tisíc lidí z Česka.
Studie mapující úspěšnost žadatelů z jednotlivých zemí z roku 2009 zařadila mezi nejkrásnější muže Švédy, přičemž i Švédky se umístily na předních příčkách v hodnocení krásy. Druhou příčku tehdy obsadili Brazilci, krásní muži se podle seznamky hojně vyskytují také v Dánsku, Itálii nebo v Portugalsku. Za nejkrásnějšími ženami je dobré se vypravit kromě Skandinávie a Česka také na Island, do Brazílie nebo Ruska. Mezi ošklivky pak patří Korejky či Litevky.
Doposud zažádalo o status krásných lidí více než devět milionů lidí z celého světa, přijata ale byla ani ne desetina – seznamka má v současnosti zhruba 870 tisíc členů pocházejících ze 190 zemí.
Síto krásy
Seznamka funguje také jako sociální síť nebo diskusní fórum. Členové si navíc mohou ve svém profilu určit, zda hledají lásku, zábavu a flirt, nebo zda chtějí pouze chatovat, dostávat pozvánky na party či využívat profil k pracovním účelům. „Na seznamce jsem přibližně tři roky. Narazili jsme na ni s kamarádem a založili si z takové rivality účty. Předháněli jsme se, kdo bude v kontaktu s hezčíma holkama. Dají se najít okénka, jak zanechat kontakt, a nevyužívat placené služby,“ popsal Týdeníku Echo jeden z příslušníků ligy krásných z Česka, který si nepřál být jmenován. „Po nějaké době z toho vzešel docela fajn nástroj na poznávání nových lidí a trénování angličtiny. Nemám zkušenosti se seznamkami a BeautifulPeople.com ani jako seznamku neberu. Přijde mi nereálné, že si tam může někdo najít vztah. Necítím se absolutně elitářsky – ani ten pocit k životu nepotřebuji,“ dodal.
Registrační proces trvá – oproti jiným sociálním sítím, na které se člověk dostane ani ne za minutku – celkem osmačtyřicet hodin. Na začátku přijímací procedury je potřeba, kromě e-mailu, uživatelského jména a hesla, nahrát na profil minimálně jednu fotografii (stačí pouze obličej) a vyplnit základní údaje o postavě a vzhledu. Vedle toho zazní i dotazy intimnějšího charakteru ohledně vlastnictví nemovitosti a auta nebo toho, zda kouříte a jaké máte dosažené vzdělání. Tím je z vaší strany hotovo a nezbývá nic jiného než čekat, jestli se zalíbíte členům opačného pohlaví, kteří již sítem krásy prošli. Aktuální osazenstvo je totiž vaším soudcem – oni rozhodnou o tom, zda jste, nebo nejste krásní.
„Ženy a muži hlasují velmi odlišně. Mužům při hodnocení kandidátek záleží výhradně na vzhledu, ženy si pročítají i vyplněné údaje v profilu, takže pro muže je ve výsledku mnohem těžší se na BeautifulPeople.com dostat. Ženy jsou při posuzování mnohem přísnější, nejenže muži musejí být krásní, ale měli by být také výřeční a působit, že mají peníze,“ popsal Greg Hodge.
To, jak si stojíte, můžete sledovat on-line – hlasování se zobrazuje v reálném čase i samotným kandidátům. Ohodnotit vás příslušníci klubu mohou výběrem jedné ze čtyř možností. Pokud vás označkují nálepkou „krásná“, máte vyhráno, možnost „hmmm, ok“ vstupenku mezi samozvanou elitu ještě také zaručí. Pochopitelně se to už ovšem nedá říct v případě možnosti „ne“, nebo ještě hůře „rozhodně ne“. Hlasování jednotlivých členů ligy krásných se však mění, chvíli tak můžete sledovat, jak jste překrásní, někdy zas tak trochu oškliví.
V čase odpočítávání 32:28:52 se začínají množit upozornění, kdo z oficiálně krásných mužů si prohlížel můj předběžný profil. Členové z Česka, Spojených států, Brazílie, ale i ze Saúdské Arábie, Norska nebo Jihoafrické republiky na mě skrze emotikony povzbudivě pomrkávají a usmívají se. Univerzální lajk typu „Love your picture“, i přes nelibou představu lovné zvěře, motivuje k nahrání dalších fotek a doplnění profilu o několik podrobnějších informací o mé osobě. Postupně se začíná plnit i virtuální poštovní schránka, do níž však zatím jako pouhý kandidát nemám přístup.
Vyhazov za kila navíc nebo vrásky
Elitářský rozměr stránce dodává i to, že členství není zaručené natrvalo. Loni v březnu například z výběrové skupiny vyletěly tři tisíce lidí kvůli tomu, že zošklivěli – někdo zestárl, někdo během zimy nabral kila navíc. Nadváhu mohou prozradit aktuální fotky uživatele. „Asi to zní drsně a je to ta nejtěžší část podnikání. Vyřazení stávajících členů nás netěší, ale je to nutné zlo, abychom zachovali komunitu krásných, a udrželi tak náš byznys model,“ komentovala to tehdy pro britský deník Independent Hodgeova manželka Genevieve, spoluzakladatelka seznamky. „Pokud bychom neatraktivní jedince v komunitě nechali, ohrozili bychom tím samotný koncept BeautifulPeople.com,“ podpořil svou krásnou ženu Greg Hodge s tím, že vyřazení ze světové elity krásných nepředstavuje doživotní zákaz vstupu. Lidé se mohou podle Hodgea vrátit, tedy až opět zkrásní, na což také všechny odpadlíky upozornili. Při opětovné cestě mezi vyvolené mohou využít i „odbornou“ pomoc od některého z řad krásných mentorů. „Pokud profily nesplňují náročné požadavky našich členů a nemají dostatek kladných hlasů, jsou ihned odstraněny,“ dodal Hodge. Princip vyřazení je takový, že pokud se u některého člena zjistí, že se mu nedaří dlouhodobě si udržet krásný vzhled, opačné pohlaví o něm na základě jeho profilu hlasuje znovu – stejně jako v případě registračního procesu. Pokud se dostane do červených čísel, je ze samozvané elity vyřazen. Většina uživatelů, která byla na jaře ze seznamky vyloučena, pocházela ze Spojených států.
Po vánočních svátcích před šesti lety přitom došlo k podobnému vyřazování „tlouštíků“, celkem jich bylo údajně vyhozeno pět tisíc. Tehdy se ale ukázalo, že šlo o velmi povedenou reklamní kampaň píáristů z firmy Golden Goose, jež seznamce externí komunikaci zajišťuje. Poté, co o vyloučení tisíců lidí z elitního klubu informovala řada velkých amerických médií, se na portál během několika dalších dnů dostalo 48 tisíc nových členů a agentura Golden Goose získala ocenění za nejlepší globální kampaň na festivalu reklamy CIPR.
Virus „ošklivců“ zaútočil ve velkém
Seznamka, na níž lidé hledají stejně krásný protějšek, jako jsou oni sami, a která se snaží zachovat si elitní status, se ale kromě úpadku vzhledu svých členů musí potýkat i s dalšími „problémy“. Před bezmála pěti lety portál napadl vir „Shrek“ – mezi krásné lidi se dostalo 30 tisíc „ošklivců“. Vir nenarušil soukromí ani zabezpečení osobních údajů, ale každý, kdo se po dobu šesti týdnů do seznamky registroval, byl mezi elitu krásných bez výjimky – bez zmíněného ohodnocení během registrace – přijat. Správci stránek „ošklivce“, kteří se na seznamku dostali „neprávem“, posléze vyloučili. Pro případ, že by to na některého z vyřazených mělo negativní dopad, zřídila seznamka horkou linku. „Je nám upřímně líto nešťastných lidí, kteří si mysleli, že jsou skutečně krásní. Musí to pro ně být hořká pilulka. Na druhou stranu, lepší je být v nebi na návštěvě, než se do něj nedostat vůbec,“ uvedl na konci června 2011 strůjce samozvané elity Greg Hodge.
Ohledně možného viníka pak Hodge ukázal prstem na svého bývalého zaměstnance, který měl ve firmě skončit jen několik týdnů před útokem. Hodge dále uvedl, že navíc zřídil „policii krásných“, aby se podobná situace v budoucnu neopakovala. V médiích se ale následně začalo řešit, do jaké míry se jednalo o skutečný vir, či opět dobře naplánované PR. Server International Business Time citoval bezpečnostního analytika Grahama Cluleyho ze společnosti Sophos, který byl zaražen tím, že se jako znalec oboru s virem dosud nesetkal. Navíc upozornil na to, že seznamka v souvislosti s napadením nepožádala o pomoc žádnou externí bezpečností agenturu, jak bývá v takové situaci zvykem.
„Služba oslovuje základní lidskou potřebu – každý z nás se chce cítit krásným. Účast v tomto zdánlivě exkluzivním klubu tuto potřebu alespoň částečně naplňuje. A dodává pocit výlučnosti – každý z uživatelů byl vybrán, tedy prošel nějakou zkouškou. Tento princip je jasný už z názvu služby, a jednoduše se tak promítá do celé komunikace. Máte-li svou službu postavenou na takto jednoduchém základním principu, můžete s ním v komunikaci pracovat a variovat ho donekonečna,“ komentoval pro Týdeník Echo kreativní ředitel reklamní agentury Konektor Martin Charvát.
Jedná se tak podle něj o klasický marketingový přístup, kdy se z jinak běžné služby vytvoří zdání exkluzivity. „Obvykle se tak děje snížením dostupnosti či omezením účasti. Tento princip použil v minulosti například i takový gigant, jako je Google, při zavádění svých služeb Gmail a Google+. Novým uživatelem se mohl stát pouze člověk, kterého doporučil jiný uživatel. Zde je to omezením účasti samotnými účastníky. V zásadě pak nezáleží na tom, jestli zprávy jsou skutečné, či hoaxy. Každá zpráva pracuje pro ně. Žádná je nemůže poškodit,“ doplnil Charvát s tím, že lidé, kterým se daný výběrový princip nelíbí, se stejně nestanou jejich zákazníky, a je tak zbytečné snažit se je přesvědčit.
Krása, kterou definuje společnost
„Vítejte mezi krásnými lidmi,“ zní hlavní poslání e-mailu, který mi přistál v poště. A je to – má atraktivita je „oficiálně“ potvrzena. Téměř s nedočkavostí malého dítěte svůj profil na BeautifulPeople.com aktualizuji a vrhám se na prohlížení stránek. Vzápětí se ale dostaví zklamání, a to nejenom ze členů, z nichž řada není ani krásná, někdy ani ne pohledná, ale i ze samotného konceptu stránek. Web je totiž pro neplatící členy osekaný. V případě BeautifulPeople.com tak platí, že musíte být krásní, a ještě mít chuť si za to připlatit. Za přístup k prémiovému účtu a dalším službám musíte manželům Hodgeovým každý měsíc poslat dvacet dolarů. Bez toho si nemůžete prohlédnout profily prémiových členů ani si přečíst některé zprávy. Navíc reklama vybízející k upgrade profilu, který vás dostane mezi ty nejelitnější z elitních, provází celou vaši návštěvu na stránkách.
Tvůrci BeautifulPeople.com tvrdí, že se jejich stránka nesnaží definovat krásu, jen „nabízí přesný obraz toho, co společnost za ideál krásy považuje“. Poznávací znamení velké části členů seznamky je mladistvost, radostný vzhled, předvádění svalnatých těl, vyšpulené rty, případně vystavené poprsí. Přestože se říká, že krása kvete v každém věku, na ženy starší čtyřiceti let tu téměř nenarazíte, což se ovšem nedá říct o postarších mužích. Věkový průměr členů se pohybuje mezi dvaceti a třiceti lety. Sám zakladatel seznamky Hodge typické členy popisuje jako atraktivní profesionály, kteří vynikají ve svém oboru a mají vysoký příjem.
„Krása není objektivní kategorie, ale velice subjektivní a hodně podmíněná hodnotami společnosti, ve které lidé žijí. Záleží na tom, co se v dané společnosti, případně společenské skupině či vrstvě považuje za cenné, těžko získatelné, výlučné, zvláštní. To platí nejen o lidech, ale i o architektuře nebo o výtvarném umění včetně obrazů a soch,“ uzavírá pro Týdeník Echo socioložka Jiřina Šiklová.