Elon Musk zveřejnil vizi kolonizace Marsu. Chce tam do deseti let
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Americký podnikatel a vizionář Elon Musk zveřejnil dokument, který shrnuje jeho prezentaci v rámci 67. mezinárodního astronautického kongresu v mexické Guadalajaře. Vědecký dokument, který nese volně přeloženo název „Jak učinit z lidstva multiplanetární druh“ popisuje Muskovy detailní plány na dobytí rudé planety a následné založení první lidské kolonie na Marsu. Klíčem k tomu má být markantní snížení nákladů potřebných pro cestu na Mars díky vytvoření „Meziplanetárního dopravního systému“ – znovu použitelných raket, které by byly schopné opakovaně létat mezí Zemí a Marsem. To by se přitom mělo podařit do deseti let. Celý dokument je k dispozici zde.
„Z mého pohledu poskytuje tento dokument nejen možnost pro lidi, aby si přečetli plány společnosti SpaceX se všemi tabulkami a grafy, ale také slouží jako cenná archiválie pro budoucí studie a plánování,“ řekl ve svém prohlášení nový šéfredaktor magazínu Space, Scott Hubbard.
Podle Muska existují pouze dvě cesty, kterými se lidstvo může dát. První možností je zůstat navěky na jedné planetě a žít si tu bez potřeby expandovat, tím ale lidský druh riskuje své vyhynutí, protože jak víme z historie i v budoucnu může dojít k události, která může mít fatální důsledky pro veškerý život na Zemi. „Alternativou je stát se vesmírnou civilizací a multiplanetárním druhem, což je a doufám, že budete souhlasit, správná cesta.“ řekl Musk. I podle jiných vědců by tak Mars mohl v budoucnosti fungovat jako takový externí disk se zálohou Země.
„Chci učinit cestu na Mars pro lidi reálnou – Chci, aby to všichni začali vnímat jako něco, co můžeme uskutečnit během našich životů.“ Prohlásil na konferenci Musk o svých ambiciózních plánech. „Opravdu totiž existuje způsob, jak dosáhnout toho, aby kdokoliv mohl na Mars letět pokud by si usmyslel,“ dodal.
Proč kolonizovat zrovna Mars?
Musk se prý často setkává s tím, že si lidé lámou hlavu nad tím, proč kolonizovat zrovna Mars a ne nějaký jiný objekt ve Sluneční soustavě. Problém je však v tom, že výběr vhodných míst v naší relativní blízkosti je poněkud limitovaný.
Mohli bychom na naši druhou sousední planetu - Venuši, jenže na té panují ještě daleko nehostinnější podmínky než na Marsu. Na Venuši má atmosféra extrémní tlak a je plná mračen tvořených převážně oxidem siřičitým a kapičkami kyseliny sírové. Nemluvě o průměrné povrchové teplotě kolem 464 °C. Ustavit tam kolonii by tak podle Muska byl velký oříšek.
Merkur je pak moc blízko slunci a některé měsíce Jupiteru či Saturnu, které jsou dost velké pro kolonii, jsou zase moc daleko. Jako ideální se tak skutečně jeví Mars. "Ve skutečnosti věříme, že dříve panovali na Marsu podobné podmínky jako na Zemi. Pokud by se nám tak povedlo Mars zahřát, mohly bychom tam opět mít hustou atmosféru a oceány plné tekuté vody," píše se v dokumentu.
Klíčem je snížit náklady
Podle Muska je klíčové, aby se náklady za cestu na Mars, respektive cena "letenek" dostala na takovou úroveň, aby si ji mohl dovolit alespoň určitý počet movitých lidí, kteří by na Mars chtěli letět, kdyby mohli. "Nemůžete na Marsu vytvořit soběstačnou kolonii, pokud by cena za lístek byla 10 miliard na osobu," uvedl Musk. "Pokud by se nám podařilo srazit cenu na hodnotu odpovídající průměrné ceně rodinného domu v USA, což je cca 200 000 dolarů, pak je šance na vznik marťanské kolonie opravdu vysoká," dodal.
To je však dle zveřejněného dokumentu trochu komplikované, ceny by se totiž musely snížit o 5 milionů procent. Ačkoliv se prý jedná o prakticky nemožnou věc, vizionář prý zná recept na to, jak toho dosáhnout. Jde prý o kombinaci opětovného používání raket, které by tankovaly palivo na oběžné dráze, výrobě onoho paliva v rafinerii na Marsu a volbě správného druhu paliva. Jako to se v tuto chvíli jeví Methan nebo hluboce zmražený Methalox. Nejvíce by však cenu snížilo opětovné používaní raket. "Kdyby byla auta, kola či koně na jedno použití, nikdo by si je také nekoupil." Dodal na to konto.
Muskův plán se tak opírá o využití konceptu opakovaně použitelné rakety, která má název Interplanetary Transport System, zkráceně ITS. Raketu mají pohánět trysky Raptor, které vyvíjí Muskova společnost SpaceX. Tyto trysky budou třikrát silnější než motory Merlin, které dnes pohánějí rakety Falcon 9.
Kosmická plavidla poháněná tryskami Raptor by tak mohly unést až 550 tun. Pro srovnání, raketa Saturn V, která byla používána při misích Appolo dokázala unést maximálně 135 tun.
Rakety s cestujícími by měly čekat na oběžné dráze, tam by natankovaly z předpřipravených tankerů a vyrazily by na cestu. V Budoucnu by tak na oběžné dráze jak Země tak Marsu čekaly tisíce lodí, které by hromadně vyrazily ve chvíli, kdy jsou si obě planety nejblíže, což se stává zhruba jednou za dva roky.
Nakonec Musk uvedl, že si představuje 1000 nebo i více kosmických lodí ITS, z nichž by každá vezla přibližně 100 lidí. Díky této strategii by se tak na Mars mohlo přepravit až 1 milión lidí v příštích 50 až 100 letech.
Na Mars do deseti let
Pokud vše půjde podle plánu, Muskův systém ITS by mohl začít fungovat již za přibližně deset let. Šéf SpaceX ovšem uznává, že úspěch jeho vize není zdaleka zaručen.
"Je zde obrovské riziko a budeme do toho muset ještě hodně investovat," řekl Musk. "Ačkoliv je vskutku velká šance, že se nám to nakonec nepodaří, uděláme vše proto, abychom i tak uspěli," dodal.