Hrozí nedostatek učitelů, tvrdí odborník. Ministryně to popírá
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Česku nehrozí nedostatek učitelů v důsledku generační výměny, pokud se podaří do roku 2020 zajistit, aby většina absolventů pedagogických fakult nastupovala do škol. Po projednání kariérního řádu pro učitele ve druhém čtení ve Sněmovně to v úterý novinářům řekla ministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD). Zároveň uvedla, že dlouhodobým řešením situace nemůže být to, aby ve školách učili lidé bez pedagogického vzdělání. Opačného názoru je ale odborný konzultant ze společnosti EDUin Tomáš Feřtek, podle kterého taková praxe funguje i v zahraničí.
Generační obměna učitelů podle Valachové Česko zasáhne zhruba za deset let. „Chtěla bych ubezpečit veřejnost odbornou i laickou, že nám nehrozí nedostatek učitelů, který bychom nezvládli z hlediska mezigenerační obměny. Ale potřebujeme jednu věc, potřebujeme do roku 2020 změnit trend a přimět absolventy pedagogických fakult, aby jich víc než 60 procent do škol zamířilo,“ řekla. V současnosti podle ní naopak 60 procent absolventů pedagogických fakult nikdy učit nezačne.
Podle ministryně je třeba motivovat mladé učitele, aby do škol nastupovali. „Byla bych dost nerada, kdybychom místo práce na tomto velkém úkolu se zbavili problému tak, že řekneme, dobře, když učitelé učit nechtějí, tak přilákáme jiné vysokoškoláky,“ řekla.
Odborné předměty by podle ní sice mohli učit specialisté v oboru, mělo by se to ale dít jen na středních odborných školách a gymnáziích. I tito specialisté by však měli během čtyř let získat pedagogické minimum. „Myslím si, že bychom se v tomto ohledu neměli pohybovat ode zdi ke zdi. Nejprve deset let šikanovat učitele s různými razítky a potom zase říct, že vlastně nemusíte mít vůbec nic a budete učit děti,“ řekla Valachová.
S tím ale nesouhlasí odborný konzultant Feřtek, podle kterého není taková praxe něčím originální a používá se v zahraničí. „Ve světě existují nejrůznější programy, jak přivádět vysokoškoláky z jiných oborů k profesi. Uděláno je to tak, že si během let doplňují pedagogické vzdělání přímo v praxi,“ řekl v České televizi s tím, že se to děje především na základních školách.
Feřtek má na rozdíl od Valachové obavy z mezigenerační výměny učitelů. Tu podle něj nezvládne Česká republika tak snadno, jak to líčí ministryně. „Myslím, že nám budou chybět tisíce učitelů,“ uvedl. Je přesvědčený, že největší problémy mohou nastat především na primárním stupni, kde chybí pedagogové už nyní.