Právník versus město

‚Okamžitě zrušte modré zóny.‘ Žaloba na Prahu je na světě

Právník versus město
‚Okamžitě zrušte modré zóny.‘ Žaloba na Prahu je na světě

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Modrá barva na pruzích nově zřízených parkovacích zón v Praze 3, 5 a 6 ještě ani nezaschla a Praha již musí čelit hrozbě hromadné žaloby, která žádá okamžité zrušení zón. Desítky kritických podnětů téměř měsíc sbíral právník Ondřej Pecák a na jejich základě připravil hromadnou žalobu, která má být příští týden předložena k soudu. I přesto se však parkovací zóny budou dále rozšiřovat. 

Například obyvatelé Prahy 6 jsou v otázce modrých zón rozděleni. Stěžují si rezidenti, Pražané dojíždějící za prací do jiné zóny, než ve které bydlí, i mimopražští, kteří nemají kde parkovat, jelikož magistrát před zavedením zón nezřídil žádná záchytná parkoviště. Na druhou stranu mnoho obyvatel šesté části si zóny pochvaluje: díky jejich zavedení mohou po letech konečně bez problémů najít místo k parkování. To dříve blokovali zejména řidiči dojíždějící z okolí Prahy – ti si nyní také stěžují.

Hlavní problém nového parkovacího systému je podle Ondřeje Pecáka v tom, že neřeší dopravní problém v Praze, ale jen tahá lidem z kapes peníze. Nařízení, které zřizuje zóny, není podle něj přijato v souladu se zákonem. „Je obcházen účel zákona. Nelze zřizovat parkovací zóny za jiným účelem než řešení dopravního problému. V tomto případě jsou zóny zřízeny za účelem vybírání výpalného od lidí. Je to z mého pohledu obcházení zákona, který stanovuje, že nařízení musí být prospěšné, a to v tomto případě není,“ řekl pro Echo24.cz Pecák s tím, že právě proto má žaloba možnost uspět i u Ústavního soudu.

Protizákonnost zřízení modrých zón dokládá právník v žalobě, kterou má Echo24.cz k dispozici, desítkami případů od obyvatel Prahy. V některých částech metropole podle Pražanů dříve problém zaparkovat nebyl, nyní za to však musí navíc platit. Za stávajících podmínek je to pro rezidenty 1200 korun na rok za první vozidlo pro celou městskou část, v případě, že městská část rozdělila zóny na menší oblasti, se jedná o částku 600 korun na rok. Pro seniory je to 360 korun za roční parkování pro celou městskou část a 180 korun při rozdělení na menší oblasti, což se například týká nově zřizovaných zón v Praze 8.

Za druhé vozidlo je však cena již 12 000 korun ročně a společnosti platí dokonce až 30 000 korun za rok. Tyto ceny by se však podle náměstka pro dopravu Petra Dolínka (ČSSD) mohly snižovat.

Tam, kde naopak problém s parkováním byl, tedy na sídlištích a v bytovkách, se podle Pecáka nic nezmění. „Absurditou je způsobení problému tam, kde nebyl. Hranice nově zřízených zón vyhnala vozy do ulic, kde dosud žádný problém nebyl. Další absurditou je porušování dopravních předpisů určujících povinnou vzdáleností parkování vozidel od přechodů a křižovatek – zóny jsou namalované hned za přechody a křižovatkami,“ uvádí dále v žalobě Pecák.

Pecák: řešení je například ve vytvoření celopražské zóny

Lidé se na něj obrátili také s kritikou platby parkovného, která je v nově zřízených zónách nyní možná jen přes aplikaci v chytrém telefonu, který však řada občanů nemá. S tím souvisí další neméně důležitý aspekt žaloby, a to je důraz na sociální situaci občanů, kteří podle právníka mnohdy na financování poplatku za parkování nemají dostatek prostředků.

Přínosy, které nový systém přinesl, podle Pecáka zdaleka nepřeváží negativa, která systém má. „Přínos nově zavedených zón je zhruba v jednotkách procent vůči území Prahy (pozitivní a viditelný přínos v oblasti Vítězného náměstí nebo Písecké brány). Ve zbytku, tj. přes 90 % případů v souhrnu jak situačně ve městě (ulicích, křižovatkách), tak příběhů a situací osob (sociální a hospodářské dopady regulace včetně míst, kde viditelně zóny prospěly), přinesly zóny negativní důsledky, nezřídka likvidační,“ srovnává kriticky výhody a nevýhody nového placeného parkování v Praze.

Řešení by Ondřej Pecák viděl například ve vytvoření celopražské zóny. Stávající systém je však podle něj cestou do propasti. Pecák v minulosti uspěl například v případě realitní makléřky, která měla zaplatit 100 tisíc korun za to, že si po špatných zkušenostech nepřála pronajímat prostory Romům. V srpnu pro Echo24.cz řekl, že slibuje, že případné pokuty nebo stížnosti bude hnát přes správní řízení na úrovni města, správní žalobu, kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu ČR a popřípadě k Ústavnímu soudu ČR. Podle odborníků by jeho počínání mohlo mít šanci na úspěch.

FOTO - Praha.eu / Vojtěch Kolář

Praha 9 a 4 zatím odolávají

Poté, co Rada hl. města Prahy v únoru schválila nové zóny placeného stání, byly od 1. dubna postupně rozšiřovány tzv. modré zóny v jednotlivých městských částech. Od 24. srpna fungují modré zóny v Praze 5 a 6 a sobotou počínaje začínají platit i na Praze 8. Původně měly být zóny spuštěny i v Praze 9 a 4, ale zatím se k tomu městské části nerozhodly. Samy se totiž podle magistrátu mohly rozhodnout, zda chtějí změny zavést.

Kdo, kdy a za kolik smí na nově zřízených zónách parkovat:

Modré zóny – Jsou určeny pouze pro rezidenty. Bez omezení zde mohou parkovat pouze lidé s platným parkovacím oprávněním. Ostatní motoristé mohou na modré zóně parkovat maximálně 3 hodiny, a to jen po platbě přes virtuální parkovací hodiny (webová aplikace).
Fialové zóny – Zde mohou opět bez omezení parkovat pouze lidé s platným parkovacím oprávněním. Ostatní mohou na fialové zóně parkovat maximálně 24 hodin, a to opět pouze po platbě v parkovacím automatu nebo přes virtuální parkovací hodiny.
Oranžové zóny – Jsou určeny pro tzv. krátkodobé parkování. Všichni motoristé mohou na oranžové zóně parkovat maximálně 3 hodiny, a to jen po platbě v parkovacím automatu nebo přes virtuální parkovací hodiny (webová aplikace).
Zelené zóny – By mělo být do budoucna označení záchytných parkovišť P+R, kterých je však v současné situaci nedostatek.
Parkovací oprávnění získá provozovatel/uživatel vozidla na základě trvalého pobytu v dané oblasti, vlastnictví nemovitosti v dané oblasti, nebo vlastnictvím provozovny v dané oblasti.
Ceny parkovného za jednu hodinu se pohybují od 40 do 80 korun v závislosti na cenovém pásmu, která jsou tři.

1. října 2016