Srovnání prezidentů

Zeman na Kisku ztrácí. Obraz mu kazí i Ovčáček

Srovnání prezidentů
Zeman na Kisku ztrácí. Obraz mu kazí i Ovčáček

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Prezident Miloš Zeman by měl zlepšit svoji internetovou prezentaci. Na svém twitterovém účtu nezveřejnil žádný příspěvek už od podzimu 2013 a jeho profil na Facebooku zase působí nereprezentativně kvůli nekvalitní úvodní fotce z mobilu. Celkový dojem českého prezidenta kazí i jeho mluvčí Jiří Ovčáček se svou často útočnou a konfliktní rétorikou. Zeman by se proto měl učit od svého slovenského protějšku Andreje Kisky, jehož PR je na vysoké úrovni, dokonce srovnatelné s jinými vrcholnými evropskými státníky.

Takové závěry vyplývají ze srovnání, které provedla agentura eVisions Advertising. Podle Milana Fialy, autora studie a odborníka na online marketing, se porovnání českého a slovenského prezidenta nabízelo. „Hlavně s ohledem na tehdejší Československo, na to, že lidé i díky jazykové podobnosti mohou vzájemně sledovat toho druhého prezidenta,“ uvedl Fiala pro Echo24.

Fiala hodnotí PR Kisky na sítích jako excelentní, dokonce by podle něj „dobře obstálo v evropském měřítku“. Totéž si myslí i Jan Kubáček, odborník na politický marketing, když říká, že jednoznačně lepší online PR má slovenský prezident. „Jeho prezentace je kontinuální, více pracuje s prezidentstvím a není nezbytně tak konfliktní,“ uvedl pro deník Echo24. Podle něj je v příspěvcích Kisky jednoznačně zřejmé, co je politika a co jeho názory.

Fiala si myslí, že s ohledem na další prezidentskou volbu, v níž by Kiska mohl zase kandidovat, se dá očekávat, že u něj bude online PR a sociální sítě důležitější než u Zemana. „I když část jeho elektorátu se na internet už taky přesouvá, Zeman své hlavní výhody PR shledává jinde,“ uvedl Fiala s odkazem na voliče Zemana, kterými jsou ve velké míře starší občané z nevelkých měst.

S tím souhlasí také Kubáček, odborník na politický marketing. Podle něj budou v blížící se prezidentské kampani sociální sítě důležitější než před pěti lety. „I mezi staršími ročníky, voliči Miloše Zemana, přibývá těch, kteří jsou na sociálních sítích a internetu obecně aktivnější,“ uvedl. Nezájem o online PR sice Zemanovi nutně neškodí, určitě mu ale nepomáhá. „Potenciál, který tím nevyužívá, je totiž obrovský. Vlastně čím dál větší, proto má smysl do něj investovat energii a čas,“ dodal Kubáček.

Andrej Kiska a Miloš Zeman - FOTO: Koláž Echo24/ Shutterstock

Podle Kubáčka je mezi oběma hlavami států hlavní rozdíl v tom, že Zeman nemá k internetovému prostředí žádný vztah. „Nemá potřebu považovat ho za pro sebe důležité médium, kdežto Kiska si tu potřebu uvědomuje, asi má k němu blíže, nechává si poradit a učí se s tím médiem systematicky pracovat,“ myslí si marketingový expert.

Třikrát více fanoušků na Facebooku pro Kisku

Oficiální profil Miloše Zemana na Facebooku má přes 86 tisíc fanoušků, zatímco Kiskův téměř 240 tisíc. „Zásadní problém stránky Miloše Zemana tkví ve způsobu jeho komunikace – příspěvky obsahují často jen jedinou větu, která je navíc ryze informativního charakteru. Nenalezneme ani stopové množství nějakých emocí, které jsou pro úspěšné PR na Facebooku klíčové,“ komentuje to Fiala a vyčítá Zemanovi vizuální stránku jeho profilu. Jeho úvodní fotka totiž byla pořízená na mobilní telefon během olympijských her v Soči, prezident na ní není moc dobře viditelný a ještě vyfocený z boku.

Na Twitteru Zemana sleduje okolo 5500 lidí a Kisku 60 tisíc followerů. „V komunikaci na Twitteru český prezident bohužel také zaostává, a to ještě výrazněji než v případě Facebooku,“ uvádí Fiala s tím, že Zeman zde byl aktivní jen mezi červencem a říjnem 2013. U Kisky, který na Twitter přispívá pravidelně, Fiala oceňuje i tweety v angličtině, které mu dodávají mezinárodní charakter.

Fiala se dále zaměřil na webové stránky prezidentů. U osobního webu Zemana na jednu stranu vyzdvihl profesionální úroveň, na stranu druhou vytkl absenci cizojazyčných mutací. Alespoň angličtina je podle Fialy nutná. „I Klaus byl ve správě webových stránek lepší. Zeman je vůbec nesleduje a nechává zcela v kompetenci druhých. Nedává do toho svoji přirozenost,“ komentoval to Kubáček.

Na závěr svého srovnání Milan Fiala zdůraznil, že významnou roli u PR Zemana hraje jeho mluvčí Jiří Ovčáček. „Z mého pohledu vykonává svou funkci opravdu velmi nestandardně, místy až neprofesionálně. I objektivně se ovšem profil pana mluvčího a jeho způsob komunikace vyznačuje jistou mírou agresivity,“ uvedl Fiala a pochválil Ovčáčka alespoň za množství a intenzitu příspěvků i za to, že je občas píše v cizích jazycích.