Chaos kolem EET. Podnikatelé tápou. Budou kupovat kasu nadvakrát?

Chaos kolem EET. Podnikatelé tápou. Budou kupovat kasu nadvakrát?

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obávaná elektronická evidence tržeb (EET) začne za méně než dva týdny a přibližně 40 tisíc podnikatelů, které zasáhne v první vlně, by měli mít v ideálním případě zakoupené pokladní zařízení. Už teď se ale ukazuje, že řada z nich bude muset do pokladny investovat vícekrát.

Zorientovat se mezi společnostmi, které pokladní řešení nabízejí a které jsou na trhu často jen velmi krátkou dobu, není totiž jednoduché. Často tak zvolí nevhodnou kasu, nebo později zjistí, že jim nevyhovují podmínky, a čeká je tak další nákup.

„Koupila jsem si jen tiskárnu na účtenky a stáhla jsem si aplikaci do tabletu. Bohužel narážím na problém, že tam je špatný android a nelze tisknout. Další problém je, že manžel si stáhl aplikaci asi před týdnem do mobilu, já ji stáhla předevčírem, ale on má novější verzi, která už nyní není dostupná. Zatím tam nejde stáhnout ani certifikát,“ popsala serveru Echo24.cz problémy se svým pokladním zařízením provozovatelka turistické ubytovny s občerstvením.

Nyní čeká, jestli se technické problémy kolem pokladny podaří vyřešit, nebo jestli bude muset sáhnout po jiné nabídce. Není přitom jediná, která má s pořízeným zařízením starosti, k výměně se jich už musely uchýlit desítky. „V naší obchodní sítě si setkáváme s desítkami případů, kdy zákazník koupil jiné řešení a nakonec se rozhodl přejít k eKase od O2,“ uvedl serveru Echo24.cz jednatel eKasa Luboš Lukasík. Že k podobným útěkům k jinému dodavateli bude docházet, potvrzuje i Martin Potočný ze společnosti Papayapos, která má s pokladnami zkušenosti ze Slovenska.

Jak to bylo v Chorvatsku?

Od chvíle, co poslanci schválili zákon o evidenci tržeb, se totiž na trhu objevily desítky společností, které se chtějí na miliardovém byznysu přiživit. Svá zařízení začali nabízet také telefonní operátoři nebo banky. Zákon byl přitom schválen v únoru a start samotné evidence byl naplánovaný v šibeničním termínu deseti měsíců. Samotní IT vývojáři, kteří pokladní systémy vyvíjejí, se k technické dokumentaci dostali až 11. května. A k takzvanému PlayGround, tedy prostředí, kde si mohli fungování evidence vyzkoušet a připravit tak fungující software, až 13. června.

Paralelu můžeme hledat také v Chorvatsku, na které se rád odkazuje ministr financí a autor EET Andrej Babiš (ANO). Podle Lukasíka totiž v Chorvatsku po roce od startu evidence, která se v Chorvatsku nazývá fiskalizace, zbyla na trhu z původních přibližně 320 dodavatelů EET řešení pouhá stovka.

Nasnadě je tak několik scénářů, které mohou nastat. Pokladní zařízení nemusí fungovat správně nebo dodavatelé nemusí poskytovat dostatečnou podporu a tak podnikatelé, přestože je zařízení v pořádku, nezvládnou jeho obsluhu. Podnikatelům můžou přibýt další neočekávané náklady, řada společností totiž může nabízet na začátku levnou či dokonce bezplatnou variantu, časem ji ale mohou zpoplatnit. Nejčernějším scénářem je to, že společnost zkrachuje.

Veškeré riziko přitom nese evidující podnikatel, kterému v případě, že platbu finanční správě neodešle, může hrozit pokuta až půl milionu. Při technickém výpadku mají na evidování tržby 48 hodin, což nemusí vždy stačit. Možnost řádně si vyzkoušet pokladní zařízení mají přitom podnikatelé jen od začátku listopadu do ostrého startu evidence v prosinci. Podobný testovací režim, který právě teď probíhá pro hospodské, hoteliéry a restauratéry, ale nebudou mít podnikatelé z žádné následující fáze. Skutečné problémy tak mohu nastat během několika měsíců, což potvrzuje i Lukasík. „Daleko větší nápor přechodů očekáváme až v následujících měsících,“ dodal.

Už teď se přitom ukazuje, že řada podnikatelů zavádění evidence neustojí a bude muset svoji činnost ukončit. Příkladem může být paní K, o které jsme psali. Ta se rozhodla svoji hospůdku zavřít především proto, že jí vadily Babišovy urážky a lži. Ten totiž v médiích dlouhodobě opakuje, že hospodští a obecně živnostníci neplatí daně a kradou.

Výzva:
Máte podobnou zkušenost jako provozovatelka ubytovny v článku? Nebo dokonce kvůli elektronické evidenci zavíráte svůj podnik nebo rušíte živnost? Napište nám o tom na e-mail tereza.vilimova@echo24.cz.

22. listopadu 2016