Het Parool: Pivní milník. Výčepní na palubách letadel

 
Het Parool: Pivní milník. Výčepní na palubách letadel

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Čepovat perfektně pivo z pípy je kumšt i na povrchu zemském. Natož pak nad oblaky, kde to dosud bylo prakticky nemožné. Minulý čas je namístě, neboť teď už to možné je. Že to dosud nešlo, mělo různé důvody. Hlavně bezpečnostní a dále fyzikální spočívající v různém tlaku. Nizozemská letecká společnost KLM a holandský pivovar Heineken však věří, že se jim v minulých měsících podařilo společně najít řešení. Už v srpnu letecká společnost nabídne pivko točené přímo na palubě na některých svých trasách, včetně letů na letní olympiádu v Rio de Janeiro, napsal list Het Parool.

"Neustále hledáme produkty s nizozemským podpisem, s nimiž se můžeme odlišit od jiných společností," říká Miriam Kartmanová, viceprezidentka Inflight Services u KLM. Heineken je jejich partnerem už roky. "Od našich pasažérů ale víme, že pivo z pípy oceňují pivaři více než plechovky," vysvětluje. Pro Heineken šlo o technickou inovací výčepního zařízení.

"Bylo to poslední místečko, kde jsme dosud netočili pivo," říká Lenart Boorsma z Heinekenu. "Už jsme dodávali čepované pivo na ty nejmenší ostrovy, do hor anebo na lodě," dodává. Nyní pivovar našel řešení pro letadla.

Protože tlak vzduchu v letadle je mnohem nižší než na úrovni moře, tradiční pípa tam nefunguje. "Dostanete jen spoustu pěny," vysvětluje Edwin Griffioen z Heinekenu. Firma má i řízení, které on vyvinul, jež využívá stlačený vzduch, ne kysličník uhličitý. Jde o menší umělohmotné sudy o obsahu 20 litrů. Na letadlo jsou však příliš velké. Bylo tedy nutné vyvinout zařízení nové. To má mimo jiné větší tlak v kohoutku a pivo je namísto v sudu v plastové hadici. Co vyřešit zcela nešlo, je permanentní chlazení. Namísto toho je pivo ve svého druhu termosce, jež ho mnoho hodin uchovává ve správné teplotě pod plus pět stupňů Celsia.

Termosky se dopravují na amsterdamské letistě Schiphol. Zařízení se musí vejít do malých vozíků, které stevardky a stevardi používají v uličkách letadel. Výsledek? Ve výšce jedenáct kilometrů má pivo z nové pípy tu správnou pěnu a teplotu. A na chuti se prý nic nepozná. Přesto už se v holandském tisku objevila "tajná" rada pro cestující pivaře, že čím dříve po startu si svůj oblíbený mok objednají, tím lépe.

Pak je zde ale ještě pro létající milovníky piva i smutná zpráva. Pivo se zatím bude čepovat jen na vybraných trasách a pouze v businessclass. Ač čepováno vysoko nad oblaky, KLM se zatím s novou pípou drží spíše při zemi, v příštích měsících půjde hlavně o testování nové služby. Aerolinky mají na pípu šest měsíců exkluzivní právo. A pivovar bude mezitím zařízení technicky dále vyvíjet. Zatím je to prototyp, uvádí Griffioen. Než se dostane na trh, bude ještě nějakou dobu trvat. "Doufám, že pivo se na palubách letadel bude čepovat za pět až deset let," říká.

1. srpna 2016