Podoba stanic pražského metra se vyvíjí - ovšem spíše k horšímu

Chrám dopravy

Podoba stanic pražského metra se vyvíjí - ovšem spíše k horšímu
Chrám dopravy

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Představení návrhu nových stanic plánované trasy metra D vzbudilo nebývalé vášně. Ony vizualizace Metroprojektu, fakticky monopolního architekta metra, lze bez přehnaných emocí hodnotit jako nudné. Zvláště pak třeba v porovnání s aktuálními výsledky architektonických soutěží na dostavbu metra v Paříži či Moskvě. První trasy pražského metra přitom vzbuzovaly zasloužený mezinárodní obdiv. Komunistický režim dokázal velkolepou stavbu využít ve svůj prospěch a světu vytřít zrak. Jednotlivé trasy měly promyšlenou koncepci, pracovalo se se světelnými efekty, barevným laděním, skvělou typografií i progresivními výtvarnými díly. Současné naddimenzované drahé stavby ve stylu stanice Střížkov nebo nové „bezpohlavní“ stanice trasy D svět nechávají celkem chladným, zatímco místní odbornou i laickou veřejnost řádně rozpalují. Nyní se zdá, že množství skandálů spojených s Dopravním podnikem a pražským metrem už přesáhlo únosnou mez. 

Staroměstská, trasa A (současnost) - Foto: Jan Zatorsky

Česká komora architektů v souvislosti s výstavbou trasy metra D apelovala na dodržení základních požadavků, jež mají být v případě zadávání veřejných zakázek ve stavebnictví naprostým standardem, neboli transparentnost celého procesu, výběr zhotovitele stavby na základě kvality, nikoliv ceny a na nezávislé posouzení více návrhů odbornou porotou. Argumenty magistrátu o nedostatku času na architektonickou soutěž a již uzavřených smlouvách znějí poněkud absurdně. Řady fanoušků iniciativ, které stojí za protesty proti trase D, se proto rozšiřují závratnou rychlostí. Lidé podepisují petici proti současným postupům a začínají se více zajímat i o podobu původních stanic. Za iniciativou Metro D jinak a lépe stojí Pavlína Krásná a architekt Petr Kučera. O pražském metru hovoří jako o chrámu dopravy, který se v posledních letech mění v lacinou tržnici – ve vstupních vestibulech ustupují umělecká díla i celkové prostorové řešení ledabyle rostoucím komerčním plochám. Kromě požadavků na transparentní projektování nové trasy proto apelují také na vytvoření metodického manuálu, který by stanovil pravidla úpravy, užívání a údržby podzemního veřejného prostoru. „Někteří nám nadávají do kryptokomunistů, kteří obhajují bolševické umění.

Stanice Vitry-Centre, ateliér King Kong, Grand Paris Express. - Foto: archiv

Ačkoliv se domnívám, že i s ideologicky problematickými díly by se společnost měla vyrovnat lépe, než že zůstanou zazděná za stánkem, jde nám především o původní koncept jednotlivých tras, architektonické detaily včetně osvětlení a umělecká díla, jakými jsou například skleněné objekty na trase B.“ Na stranu iniciativy Metro D jinak se přidávají další iniciativy, mezi které patří například ArchWars, Vetřelci a volavky, Libeňský most Nebourat a nerozšiřovat a Respekt Madam – za architekturu manželů Machoninových. Kromě petice, osvěty na sociálních sítích a komunikace s médii, organizují například naučné vycházky. Návrhům stanic trasy D podle nich chybí hlavně silnější koncept a větší zapojení současných umělců a výtvarníků tak, jako tomu bylo před rokem 1989. 

Kamenná trasa C

První návrh, aby se v Praze vybudovala podzemní dráha, předložil už v červnu 1898 majitel železářského velkoobchodu Ladislav Rott (syn V. J. Rotta). Nejslavnější návrh podzemní dráhy, které už podle francouzského vzoru říkali metro, představili z vlastní iniciativy (nikoliv na objednávku města) na konci roku 1926 inženýři Vladimír List a Bohumil Belada. Navrhovali síť čtyř tratí, z nichž dvě vystihují i nejdůležitější směry současné sítě (Dejvice–Vinohrady a Karlín–Smíchov). Rozvoji dalších projektů zabránila druhá světová válka. Výstavba první stanice, Hlavní nádraží, byla zahájena až v lednu 1966.

Hlavní nádraží, trasa C (původní podoba) - Foto: archiv

Provoz prvního úseku trasy C byl zahájen 9. května 1974. Trasa C byla původně stavěna pro podpovrchovou tramvaj a teprve v průběhu stavby byl projekt změněn. V interiéru se snoubí elegance a funkce. Spojovacím prvkem stanic je obložení stěn z leštěného kamene, ve stanicích z druhé etapy již z keramických tvárnic. Kontrastní tmavé a světlé obklady v kombinaci s výrazným osvětlením včleněným do kovových podhledů vyvolávalo až nadpozemský dojem. Na návrzích jednotlivých stanic pražského metra se podílelo 39 architektů. Hlavním architektem trasy C a A byl Jaroslav Otruba, kterého na trase B vystřídal Evžen Kyllar.

I.P. Pavlova, trasa C (původní podoba) - Foto: archiv

Plechová trasa A

Značná část trasy je vedena pod historickým centrem, což si vyžádalo zcela nové stavební postupy a konstrukční řešení. V hloubce ražené stanice jsou trojlodní s masivními pilíři nebo sloupy. Výstavba byla zahájena v roce 1973 a první část dokončena v roce 1978. Prodloužení na Vinohrady a Zahradní Město až v roce 1990. Interiéry stanic byly navrženy tak, aby působily exkluzivně a  tajemně. Požadovaného efektu bylo dosaženo vhodným výběrem obkladových materiálů a světelných zdrojů. Architekt a designér Jaroslav Otruba navrhl slavné obklady složené z kulatých výlisků z eloxovaného hliníku, které jsou buď konvexního a konkávního tvaru (většina linky), nebo zcela ploché (Želivského), umístěné v různých vzájemných kombinacích. Základní barvou je zlatavá „champagne“ a na každé stanici je veprostředku stěny za nástupištěm barevný pruh tvořený ze tří odstínů jedné barvy, která symbolicky odkazuje k místu. Barevné ztvárnění navrhl grafik Jiří Rathouský, který je zároveň autorem původního orientačního systému metra včetně písma Metron.

Moskevské metro. Stanice Nižnie Mnevniki od architektonické kanceláře Timur Baškajev - Foto: autor

Střídání dutých a vypouklých desek mělo za cíl tříštit zvukové vlny od podvozků projíždějících souprav a zároveň v kombinaci s dopadem světla přijíždějícího vlaku docházelo k zajímavému vizuálnímu efektu. Dnes jsou stanice oproti původnímu řešení přesvětleny a k tomuto efektu už nedochází. Trasa měla seznámit cestující s historií země. Do stanice Můstek byl proto například operativně zapojen archeologický nález gotického mostu. Stanice Staroměstská se před dvěma lety v anketě CNN umístila mezi 12 nejpůsobivějšími zastávkami podzemní dráhy v Evropě.

Skleněná trasa B

Výstavba prvního úseku trasy byla zahájena v roce 1979 a otevřena v roce 1985. Stavbu vestibulů provázela v centru města řada demolic (Anděl, Národní třída, Florenc), ale u některých stanic byly využity stávající proluky (Karlovo náměstí, Náměstí Republiky). Hlavním architektem byl Evžen Kyllar. Stanice jsou modernější a střídmější než u předchozích tras. Jejich spojovacím prvkem bylo hojné využití skla a originální závěsné sdružené nosiče osvětlení i způsob nasvícení prostoru – dolů svítilo bílé zářivkové světlo a klenby stanic osvětlovaly tmavě oranžové (teplé) sodíkové výbojky. Skleněné obklady stanic mají různé podoby od plochého vrstveného skla Connex (např. Křižíkova a Invalidovna) přes čočky nebo „obrazovky“ (např. Náměstí Republiky) po úžasné lisované tvarovky ve stanici Karlovo náměstí, vytvořené podle návrhu legendy českého sklářského designu Františka Víznera. Skleněné plastiky byly použity i k výzdobě vstupních vestibulů.

Nové stanice metra v Budapešti od ateliéru Spora - Foto: archiv

Na Náměstí Republiky stávaly tři skleněné stély Václava Ciglera, které však z veřejného prostoru během výstavby Palladia ustoupily do neveřejných prostor vedení obchodního centra. Stejný progresivní výtvarník navrhl také unikátní světelný objekt v průchodu ve stanici Náměstí Míru na trase A. Šlo o obří nakloněný válec, který procházel šikmo stropem vestibulu stanice a byl zakončen množinou světelných bodů. Jednotlivé žárovky se rozsvěcely a zhasínaly v závislosti na biorytmech řízených počítačovým programem z roku 1978. I tento objekt byl z metra odstraněn. Zmizela i mimořádně vzácná minimalistická tavená skleněná plastika Kontakty z roku 1984 od mezinárodně uznávaného autorského páru Libenský–Brychtová ve stanici Národní třída. 

14. září 2016