Praha v obležení obřích skladů. Přinesou giganti pracovní místa, nebo zničené silnice?
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Stovky pracovních míst nebo zničené silnice a nešťastní obyvatelé příměstských vesnic? Velcí zahraniční giganti, jako je Amazon, Daimler nebo Alibaba, staví, nebo plánují stavět sklady v okolí Prahy. Ačkoliv slibují stovky pracovních míst, otázkou je, zda na tom Češi naopak netratí. Zboží, kvůli kterým obří haly u nás vznikají, totiž není určené českým spotřebitelům. A z Česka se tak stává jen jakési překladiště, kde pár zaměstnanců nevytváří žádné hodnoty. Se vznikem skladů je přitom spojený enormní nárůst dopravy.
Společnost Daimleru ohlásila stavbu skladu o velikosti téměř 239 metrů čtverečných v Úžici u Prahy. Stavět by se mohlo začít už příští rok. Už nyní vzniká jiný velký sklad v nedaleké obci Jeneč. Tady roste sklad čínské společnosti 4PX Express, kterou využívá jako svého dvorního přepravce například společnost Alibaba, respektive její internetový obchod AliExpress, největší na světě.
Společnosti říkají, že výhodné je to pro místní. Daimler slibuje zaměstnat až 900 lidí, společnost 4PX Express asi 500. Výhodné je to ale především pro zahraniční firmy. Středočeské obce jsou pro ně ideální vzhledem k blízkosti k letišti i s ohledem na mnohem nižší náklady, než by měly například v západní Evropě. Sklady jsou přitom určeny pro zahraniční odbyt, nikoli pro Českou republiku. Přidaná výrobní hodnota je ale nulová.
Největší problém je doprava
Příklad si lze přitom vzít ze společnosti Amazon. V roce 2013 začalo fungovat centrum vráceného zboží v Dobrovízi u Prahy a předloni tam Amazon spustil provoz svého prvního distribučního centra v Česku. „Všechno běží ve zkušebním provozu, takže doufám, že se všechny nedostatky v nejbližší době napraví,” uvedla pro server Echo24 starostka obce Dobrovíz Jana Krupičková.
Nejhorší jsou přitom podle ní problémy spojené s dopravou a to přesto, že u obce vznikl kvůli skladu obchvat. „Obchvat určitě ulehčil obci, neprojíždí přes ní žádná vozidla, nebo alespoň ne v takové míře. Ale samozřejmě kamionová doprava, která zásobuje ty skladové areály v obci, velmi narostla. Přesunulo se to do komerční zóny. Na všech příjezdech a zejména od Jenče, od R6 je doprava opravdu veliká,” dodala.
„Největším problém je to, že pro kamiony je nedostatečný počet parkovacích stání. To znamená, že stojí okolo komerční zóny prakticky úplně všude, hlavně na příjezdové cestě, která je nazvaná ulice K Amazonu. Doufám, že si to Amazon i developer uvědomují a že začnou sjednávat nápravu, aby opravdu příjezdy do obce byly ze všech stran v pořádku a byly bezpečné pro obyvatele i pro lidi, kteří projíždějí,“ uvedla Krupičková.
Představitelé Středočeského kraje říkají, že můžou stavby velkých skladů ovlivnit jen minimálně. „Středočeský kraj na výstavbu velkých skladů přímý vliv nemá. Odbor územního plánování a stavebního řádu Krajského úřadu Středočeského kraje žádná stavební povolení nevydává. V rámci výkonu státní správy je odvolacím orgánem v rozhodnutí stavebních úřadů. Stavební úřad v řízeních posuzuje podle stavebního zákona zejména to, zda je záměr v souladu s územně plánovací dokumentací vydanou zastupitelstvem příslušné obce,“ uvedla pro server Echo24 hejtmanka kraje Jaroslava Jermanová.
K záměru se vyjadřuje například Krajská hygienická stanice Střední Čechy, hasiči, památkáři, orgány ochrany přírody a krajiny i zemědělského půdního fondu. Krajský úřad v odvolacím řízení posuzuje, zda stavební úřad postupoval v souladu se zákonem. Pokud ale stavba projde takzvaným procesem EIA, kterým se posuzuje vliv velkých staveb na životní prostředí. Ten provádí právě krajský úřad. „Za pomoci EIA je možné posoudit, jakou měrou realizace a provoz určitých záměrů, například stavba velkých skladů, ovlivní životní prostředí a veřejné zdraví,“ dodala Jermanová.