Výpadky čekejte do Vánoc, připustil Johnson. Benzín může rozvážet armáda
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Boris Johnson se snaží uklidnit veřejnost, že to nejhorší v současné palivové krizi už má země za sebou. Zároveň však připustil, že zpoždění dodávek kvůli nedostatku řidičů a paliva může trvat až do konce roku. Opoziční politici však vidí situaci jinak. Krize se podle nich dala očekávat delší dobu. Vychází najevo, že podmínky v kamionové dopravě byly dlouhodobě katastrofální či že v parlamentu už od roku 2017 leží zákon, který měl vládě právě v podobných případech pomoci, ale kvůli Brexitu nebyl projednán. Informuje The Guardian či The Sun.
Boris Johnson vyzval Brity, aby lidé u benzínových stanic nečerpali palivo do zásoby. Zároveň uvedl, že rafinérie v zemi netrpí už žádným nedostatkem ropy a že to nejhorší už má země za sebou. "Situace se zlepšuje, podle průmyslu se zásobování vrací do normálu," uvedl Johnson. Odkazoval tak na informace Asociace prodejců benzínu, podle kterých kleslo procento benzínek, které hlásily nedostatek paliva, z téměř 90 na 37 procent. Fronty na benzínkách se nyní tvoří především v Londýně a kolem hlavního města. Prohlášení vydalo také deset benzínových společností, mezi nimi například BP či Shell, ve kterém uvádějí, že by nedostatek paliva měl v několika dnech pominout.
Někteří vládní činitelé jsou v prohlášeních, zda se blíží konec krize opatrnější. Vláda i přes optimismus v úterý schválila vyčlenění 150 vojáků jako potencionální řidiče cisteren, kdyby se situace zhoršila. Připraveni mají být do konce týdne.
Opoziční politici však na vládě nenechávají nit suchou. "Tento problém se dal předpokládat a někteří ho předpokládali, a vláda v plánování naprosto selhala," uvedl předseda Labouristů Keith Strammer. Stínový ministr zdravotnictví John Ashwort zašel ještě dál, když uvedl, že současná krize může mít na svědomí i mrtvé, jelikož se špatné zásobování projevuje i v transportu zdravotnického materiálu a dotýká se tak i britského zdravotnického systému. Což potvrdili i někteří zdravotníci.
Kritici přitom varovali vládu nad nebezpečím podobné krize již v roce 2012, kdy zkrachovala velká rafinérie Coryton. Od té doby se diskutovalo o nutnosti schválit zákon, který by monitoroval zásoby paliva v Británii a pomohl by podobné krize řešit. Zákon však leží v Parlamentu od roku 2017 a nedostal se paradoxně na program, protože politici v té době řešili Brexit.
Právě Brexit, bývá označován za viníka současné krize a zatímco, někteří vládní politici pomalu připouští jeho roli, za hlavní problém vidí celosvětové zahlcení globálních přepravních řetězců a nedostatek řidičů.
Právě situaci v kamionové dopravě současná krize plně odhalila. Podle zjištění deníku Independent se v odvětví, už deset let nezvyšovaly platy a současní řidiči si stěžují, že se nic pro zlepšování situace neděje. Naopak získat povolení a průkaz řidiče kamionu je nákladné a nedaří se tak lákat do odvětví mladší ročníky. Také infrastruktura je podle nich katastrofální, kdy je nedostatek odpočinkových míst a jsou drahé, kdy stojí například i 30 liber za noc. "Nejhorší situace přijde o Vánocích," uvedl pro Independent Kryzstof Turkowski o současné situaci v kamionové dopravě. Potvrzuje, tak slova dalších řidičů, že to nejhorší teprve přijde.