S nadsázkou lze říct, že kdyby kapela Kryštof neexistovala, musel by si ji Andrej založit

Sólo pro Agrofert

S nadsázkou lze říct, že kdyby kapela Kryštof neexistovala, musel by si ji Andrej založit
Sólo pro Agrofert

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Andrej Babiš se s postem ministra financí rozloučil ve velkém stylu: na čapí latifundii u Benešova sezval stovky věrných, kterým mimo jiné zahrála formace Kryštof. Popíkáři v čele s rebelem s ručením omezeným Richardem Krajčem spojili osud kapely se státofirmou Agrofert už dávno. Lísání některých umělců k vlivným postavám veřejného dění není u nás samozřejmě žádná novinka a konečně: ani před zahraničními kolegy se hoši z Kryštofa nemusí nijak zvlášť stydět.

Umělci zvučnějších jmen než zpěvák ubrečených halekaček Krajčo a jeho parta dělají často stafáž na akcích obludných figur, proti kterým je slovenský žonglér s dotacemi ještě nevinnost sama.

Kevin Costner se Sharon Stoneovou tleskali do rytmu jak v pořadu Televarieté, když Vladimir Putin na petrohradském galavečeru v roce 2010 pěl ve skutečně rázovitém podání píseň Blueberry Hill. Herečka Hillary Swanková, proslavená oscarovým výkonem v roli transsexuála ze syrového dramatu Kluci nepláčou, zase za milion v amerických na stole šaškovala na narozeninách Ramzana Kadyrova, čečenského warlorda, který aktuálně pro osoby s odlišnou sexuální orientací zřizuje koncentráky.

Umělce a celebrity si tedy skutečně není třeba nějak idealizovat: nalezneme mezi nimi právě tolik jedinců s poníženým vztahem k mocným jako mezi pekaři nebo lakýrníky. Jen je na tu ostudu k jejich smůle lépe vidět - Kryštof – Srdcebeat (videoklip), Foto: printscreen youtube

Umělce a celebrity si tedy skutečně není třeba nějak idealizovat: nalezneme mezi nimi právě tolik jedinců s poníženým vztahem k mocným jako mezi pekaři nebo lakýrníky. Jen je na tu ostudu k jejich smůle lépe vidět. Přesto se mezi pánem, co platí, a kmánem, co hraje, najde jen vzácně taková shoda jako v případě Babiše a jeho osobních muzikantů. S nadsázkou lze říct, že kdyby kapela Kryštof neexistovala, musel by si ji Andrej založit.

Není pochyb o tom, že Richard Krajčo, hybná síla a hlavní devíza kapely, je pracovitý a cílevědomý muž. Živá vystoupení Kryštofa mají na české poměry špičkovou technickou úroveň a divákům nabízí cosi na způsob Coldplay ve výprodeji. Ale to je tak všechno. Blábolivé texty, ze kterých si dělá legraci půlka domácího internetu, a celkově naprosto aseptický dojem – tvorba kapely, která vydala první studiové album v roce 2001, je ideální akvizicí pro marketing strany ANO, založené o jedenáct let později. Je jim společný navenek líbivý efekt, zručně vyfutrovaný reklamními odborníky, a uvnitř absolutní obsahová prázdnota.

Mocní každé éry mají své dvorní komedianty, kteří umí dobu natřít tím správně jásavým nátěrem. Soundtrackem k normalizační šedi bylo otlemené juchání postaviček z menažerie Františka Janečka. Hudebním podmazem k Babišově frontálnímu útoku na nezávislost médií a oddělení podnikatelského a politického vlivu má zřejmě být nekonfliktní jalový popík, který si na Kryštof kempech zazpívá s chutí celá rodina.

Krajčo a jeho melody boys se proti kritice můžou donekonečna bránit ohraným „my nic, my muzikanti“, nicméně věc je zcela přehledná: ve svobodných poměrech se dobrovolně dali do služeb oligrachy, který představuje dost možná největší ohrožení právě oněch svobodných poměrů, jaké jsme mohli vidět za posledních dvacet sedm let. Z vlastní, v nejlepším případě průměrné tvorby udělali výsostné politikum. Za útoky a ostrakizaci částí posluchačů i kolegů z hudební branže si tak můžou výhradně sami.

Sólo pro Agrofert, sehrané na Čapím hnízdě, je jasným přihlášením se k určité představě o tom, jak mají poměry v této zemi vypadat. Je třeba na to myslet pokaždé, až zas bude někde Richard Krajčo vyprávět, že je jen obyčejnej kluk s kytarou.