Antimonopolní úřad zamítl stížnost SkyTollu na smlouvu s Kapschem
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zamítl stížnost společnosti SkyToll na tříleté prodloužení smlouvy ministerstva dopravy s Kapschem na výběr mýtného po skončení letošního roku. Řekl to v pátek mluvčí úřadu Martin Švanda. Firma SkyToll poukazovala na to, že smlouvu zadalo ministerstvo bez výběrového řízení a požadovala zákaz jejího plnění.
Úřad to v pátek zamítl s tím, že na výběru mýta je veřejný zájem. Spočívá v udržitelném rozsahu provozu tranzitní dopravy a zároveň v zachování nepřetržitého výběru mýtného ve výši osmi až deseti miliard korun ročně, uvedl antimonopolní úřad v prvoinstančním rozhodnutí.
„Jak z evropské, tak národní úpravy dohledu nad zadáváním veřejných zakázek totiž vyplývá, že zákaz plnění smlouvy na veřejnou zakázku nelze uložit právě v případě prokázání existence shora uvedených důvodů hodných zvláštního zřetele,“ řekl k rozhodnutí Švanda.
ÚOHS už dříve řešil podobnou stížnost, kterou na smlouvu ministerstva s Kapschem podalo hnutí Starostové a nezávislí. Uzavření smlouvy za více než pět miliard korun bez výběrového řízení úřad v rozhodnutí označil za nezákonné a ministerstvo dopravy potrestal milionovou pokutou.
Předseda představenstva SkyTollu Mateje Okáli už dříve označil pokutu pro ministerstvo za nedostatečnou, a obrátil se proto na Evropskou komisi. Pokud by firma nyní nevyužila všechny dostupné prostředky, je přesvědčen, že ministerstvu dopravy by nic nebránilo v tom, aby ani po třech letech nevypsal na správu mýta veřejnou soutěž.
Vypsání výběrového řízení do poloviny příštího roku považuje za nejdůležitější úkol pro ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). Prodloužením smlouvy s Kapschem získalo ministerstvo dopravy tři roky času, podle premiéra je ale nezbytné, aby tato doba byla využita a příští správce systému byl vybrán v otevřeném výběrovém řízení.
Mýtné se v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. Za devět let provozu se tak vybralo téměř 70 miliard Kč. Původní kontrakt s Kapschem vyprší na konci letošního roku.
Firma SkyToll si stěžovala také u Evropské komise. Ta musí stížnost do měsíce projednat. Pokud uzná oprávněnost, tak dojde ke zrušení smlouvy. Česko by poté od 1. ledna 2017 přestalo vybírat mýtné pro nákladní dopravu.