Rampy do podzemních garáží Václavák znehodnotí, bojí se kritici

Rampy do podzemních garáží Václavák znehodnotí, bojí se kritici

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

V souvislosti s plánovanou rekonstrukcí Václavského náměstí se ozývají hlasy, které varují, že změny historické náměstí znehodnotí a poškodí. Nejvíce kritiky vyvolávají rampy do podzemních garáží, které mají být přes dvacet metrů dlouhé. Diskutovaný návrat tramvají na Václavák se prozatím odkládá.

„Součástí revitalizace dolní části Václavského náměstí je i vykopání dvou ramp do podzemních garáží. Vizualizace je hodně nezřetelná. Jedna díra pro vjezd bude dlouhá 21 metrů a 3 až 5 metrů široká,“ varuje například profesor Petr Kratochvíl z Ústavu dějin umění.

Architekt Jakub Cigler ze studia Jakub Cigler Architekti, které zakázku v roce 2005 vyhrálo, ale namítá, že tyto připomínky nejsou oprávněné, protože podzemní garáže nejsou zahrnuty do této první fáze revitalizace. V první fázi by mělo dojít pouze k přípravě pro jejich vybudování. Na veřejném projednání k vydání územního rozhodnutí nutného pro zahájení stavby, kde připomínky zazněly, Cigler zdůraznil, že se zatím povoluje jen umístění garáží, ne výstavba.

Vizualizace Václavského náměstí podle Jakuba Ciglera architekti. - FOTO: http://www.jakubcigler.archi

Jakub Cigler sice připustil, že ani on by rampy na Václavské náměstí raději neumisťoval, z praktického hlediska je to však nezbytnost. Jinak by totiž mohlo hrozit, že auta začnou parkovat v blízkých ulicích. Také primátorce Adrianě Krnáčové připadá návrh s podzemními garážemi jako vhodné řešení, jak zbavit Václavské náměstí aut.

Podle Kratochvíla ale nelze výstavbu podzemního parkoviště ani zdůvodnit veřejným zájmem, tedy argumentem, že díky nim z povrchu náměstí zmizí auta. „Vždyť nyní je tam parkoviště, na němž je z 60 míst 15 neobsazených. A totéž platí pro parkoviště v bezprostředním dosahu Václaváku,“ uvedl.

Tramvaje na Václaváku zatím nebudou

Návrh studia Jakub Cigler Architekti na přestavbu celého náměstí zahrnuje rozšíření chodníků, nárůst počtu laviček i fontán a vysazení většího množství zeleně. Praha také zvažovala, jestli by se do spodní části náměstí neměly vrátit tramvaje, které v minulosti spojovaly Můstek s Národním muzeem a vedly dále přes Příkopy na náměstí Republiky. Tento nápad byl prozatím zamítnut. Podle Ciglera je ale architektonický návrh připravený tak, aby byl návrat tramvají na Václavák budoucím generacím možný.

Vizualizace Václavského náměstí podle Jakuba Ciglera architekti. - FOTO: http://www.jakubcigler.archi

Praha sice vyhlásila soutěž na rekonstrukci dolní části Václavského náměstí už v roce 2005, od té doby se ale záležitost podle primátorky Adriany Krnáčové příliš nepohnula. „Václavské náměstí je historicky jedním z nejdůležitějších veřejných prostorů v Praze, ale kvůli mnoha necitlivým úpravám přišel o svou společenskou funkci. My ji tam chceme vrátit, protože se dlouhodobě snažíme vracet veřejná prostranství lidem,“ řekla k tomu.

Optimistické odhady hovoří o tom, že do konce letošního roku by Praha mohla získat pravomocné územní rozhodnutí, do poloviny následujícího roku mít stavební povolení a v roce 2018 začít s rekonstrukcí, která by měla trvat 5 měsíců. Náklady na ni by se mohly pohybovat okolo 150 milionů korun.

Kdy bude následovat oprava druhé části náměstí, není jasné. „Druhá část Václavského náměstí je předmětem diskuse. Musíme se dohodnout, jak vést dopravu,“ řekla k tomu Krnáčová.

15. října 2016