pražská doprava

Jak dopravně vyřešit sever Prahy? Politici plánují tramvaje i lanovky

pražská doprava
Jak dopravně vyřešit sever Prahy? Politici plánují tramvaje i lanovky

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Bohnice jsou z Prahy 6 na dohled, přesto i s několika přestupy trvá cesta do Dejvic i v době dopravní špičky až 40 minut. Dlouhodobě Prahu 6 šest trápí rovněž spojení Dejvic se Suchdolem. Vedení městské části by tak rádo ulevilo přeplněným autobusům, které převáží převážně studenty České zemědělské univerzity. Ve hře je několik variant řešení dopravy v severní části Prahy. Tramvaje do Suchdola či most z Bohnic do Dejvic. Znovu se však hovoří o variantě lanovky z Podbaby k poliklinice Mazurská. Lanovka má podporu představitelů jak Prahy 6, tak Prahy 8. Existuje však obava, že by odvážný projekt mohl zpomalit stavbu tramvajové tratě do Suchdola, která je již tak v nedohlednu. 

Již nějaký čas se také mluví o tramvajovém spojení Kobylis s Bohnicemi, to ale není v plánu dříve než v roce 2030. Otázku neřeší ani programové prohlášení nové pražské koalice. Proto zástupci Prahy 6 a Prahy 8 věří, že by řešení dopravní situace mohla urychlit výstavba nové lanové dráhy.

 „MČ Praha 6  maximálně podporuje tramvaj do Suchdola i na Prahu 8 do Bohnic. Bohužel také ale vnímá problémy, které plánované stavby těchto dvou tratí vyvolávají  jak v MČ Suchdol, tak i na MČ Praha 8. Trasa lanovky je další možné alternativní řešení propojení obou břehů. Jistě víte, v jaké dopravní situaci je Praha 6, tak se již několik let snažíme hledat pomoc, jak zklidnit dopravně přetížené území. Stavby lanovek dnes patří v mnoha městech k rychlému řešení, které je rovněž snadno demontovatelné. Co se týká platných dokumentů a dopravních koncepcí, je evidentní, že se stavebně nerealizují a jejich rychlý cíl je ještě dlouho v nedohlednu. Proto je možné, že změna územního plánu a realizace lanové dráhy může být dříve než silniční okruh, či obě tramvajové trati,“ uvedla pro Echo24 místostarostka Prahy 6 Eva Smutná. 

Další místostarosta Prahy 6 Jakub Stárek považuje lanovku spíše za atrakci. Zároveň doufá, že by případná výstavba negativně neovlivnila přípravu výstavby tramvajových tratí. „Lanovku považuji za atrakci, která bude spojena s řadou podmínek, jako je vybudování kapacitního parkoviště. Současně není možné, aby atrakce tohoto typu zablokovala dlouhodobou přípravu tramvajového spojení,“ uvedl Stárek pro Echo24.

Vznik lanové dráhy podporuje i Praha 8, která si uvědomuje špatnou dostupnost Bohnic. K lanovce se pro Echo24 vyjádřil místostarosta Jiří Vítek, který má v kompetenci územní rozvoj: „Lanovka je projekt, který má požehnání magistrátu, tedy městská část není investorem projektu ani současná koalice neiniciovala tento v Praze nový druh dopravy. Pro nás to znamená, že na kraji sídliště Bohnice u polikliniky Mazurská vznikne nástupní stanice, která je ve schůdné i dobré dopravní vzdálenosti městské hromadné dopravy a především samotný provoz nepůjde přes nemovitosti na území městské části Prahy 8.“

Přesto by i radnice Prahy 8 preferovalo spíše vybudování mostu a tramvajového spojení s Dejvicemi. „Jediné co budeme vyžadovat v projektu jsou jasná čísla k hluku, která chceme držet hluboko pod požadovanou normou. Lanovka je jisté řešení jak zrychlit dopravu směrem na Podbabu, ale raději bych viděl nějaký jasnější projekt, třeba most do Dejvic. Protože se o myšlence přemostění uvažuje někdy kolem roku 2040, je lanovka jistým řešením,“ uvedl Vítek.

Vítek však zároveň upozornil na turistický potenciál stavby: „Upřímně pro mnohé občany půjde o atraktivní druh dopravy, především směrem k plánované stanici v zoologické zahradě. Nedělám si iluze, že se stanou Bohnice turistickým rájem, ale každý host je u nás v Praze 8 vítán a určitě  máme co nabídnout v těchto místech od tajemného bohnického hřbitova, nového obchodního centra nebo rádi představíme návštěvníkům samotný areál bohnické léčebny. Pak už bude na nich zda se chtějí z Bohnic vracet do normálního světa lanovkou.“

Vojtěch Šeliga

3. února 2019