Souboj o obří tendr na mýtné začíná. Zasahne do něj Kellnerova nová firma?
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Lhůta pro podání přihlášky do soutěže o provozovatele mýtného systému od roku 2019 se pomalu krátí. Do čtvrtečního odpoledne mají firmy poslední možnost se do velké zakázky, která je odhadovaná až na 29 miliard korun, přihlásit. Už teď je přitom jasné, že některé evropské firmy nebudou s výsledkem spokojené. Francouzi si stěžují, že podmínky jsou záměrně nastavené tak, aby se francouzské firmy účastnit nemohly. Zájem přitom nemusí být největší.
Za favorita je považovaná rakouská společnost Kapsch, která výběr mýta zajišťuje nyní. Ta už dříve avizovala, že se do soutěže určitě přihlásí. Do soutěže ale může zasáhnout také nejbohatší Čech Petr Kellner, jeho skupina PPF totiž na začátku srpna založila novou firmu Czechtoll. PPF je přitom dlouhodobě spojovaná se slovenskou Skytoll, která si loni při prodlužování zakázky Kapsch stěžovala na postup.
Sama PPF ale nechce říci, zda vznik firmy s obřím tendrem souvisí. „Zásadně nekomentujeme podnikatelské záměry a obchodní aktivity,“ uvedla serveru Echo24 tisková mluvčí PPF Zuzka Migdalová. Podle Hospodářských novin si ale dokumentaci k nynějšímu systému vyžádalo celkem osm firem. Do užšího „finále“ by měla jít jen pětice. Otázkou je, zda se vůbec tolik společností přihlásí. Už nyní to vypadá tak, že některé evropské firmy se nezúčastní.
Francouzský velvyslanec v Česku Roland Galharague totiž kritizuje podmínky tendru, protože pode něj poškozují francouzské firmy hodně působící v severní Americe a naopak nahrávají právě společnosti Kapsch.
První kolo výběru bude kvalifikační, zájemci v něm budou muset prokázat, že mají zkušenost s provozem mýtné technologie, nepředkládají ještě cenovou nabídku. S vybranými uchazeči pak bude ministerstvo dále jednat a vybere pět uchazečů. „Těchto pět uchazečů pak vyzveme k podání předběžné nabídky a po vyjasnění všech otázek předloží finální nabídky, z nichž vybereme vítěze,“ dodal Neřold. Podle dřívějších informací by se mohlo rozhodnout do poloviny příštího roku.
Uzávěrka měla původně být už 14. srpna, ministerstvo dopravy ale lhůtu posunulo. Důvodem je podle resortu upřesnění informací na dotazy žadatelů a úprava formálních náležitostí. Podle mluvčího nejsou dílčí časové posuny u důležitých zakázek nijak neobvyklé. „Jde o posun v řádu dnů, takže to neohrozí harmonogram soutěže,“ uvedl Neřold.
Prostřednictvím mikrovlnných mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007. Za deset let se z mýtného získalo 77,5 miliardy korun, loni to bylo 9,89 miliardy korun. Náklady na provoz činí v současnosti zhruba 1,5 miliardy korun ročně. Jednotný celostátní mikrovlnný systém podobně jako v Česku funguje v pásu zemí od Itálie, přes Rakousko, Polsko a Bělorusko. Naopak satelitní systém využívají Německo, Slovensko, Maďarsko a částečně Belgie, která jej kombinuje s mikrovlnou variantou.