Chceme nakopnout české startupy a technologie
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Crowdfunding. Alternativní, ale ve světě prudce rostoucí způsob, jakým mohou začínající projekty získávat finance od široké veřejnosti. A bez nadsázky jeden z fenoménů současného finančního světa. V České republice zatím bylo možné v rámci crowdfundingu za finanční podporu získat nějakou službu či benefit.
Ne ale přímo obchodní podíl, akcie nebo jiné cenné papíry vybrané firmy. Doposud tak neexistovala možnost stát se aktivním investorem. To se má brzy změnit. Investiční skupina Rockaway a finanční skupina Roklen chtějí na jaře spustit první tuzemskou equity crowdfundingovou platformu Fundlift.cz. Co komu má přinést, za jakých podmínek bude spouštěna a proč je nyní ta správná chvíle? O tom hovoříme s Jakubem Havrlantem, zakladatelem skupiny Rockaway.
Crowdfunding ve světě raketově roste, v tuzemsku už také existují některé platformy, ale jsme stále spíše na začátku. Proč je pro vás teď ten pravý moment, takovou službu spustit?
Právě proto, že se tento byznys model nebo obecně služba ukázaly ve světě jako fungující a trhu přinášející hodnotu. Známe spoustu crowdfundingových platforem, které jsou ať už globálně nebo lokálně zaměřeny na určitou interakci mezi zákazníkem jako podporovatelem start-upu, nebo i rozvinutější firmy. Probíhá to ale formou nějakého zapojení se zákazníka do firmy v podobě předobjednávky nebo výměnou za nějaký benefit. Málokdy je to benefit finančního rázu ve smyslu získání podílu či nějakého investičního produktu. A my se tady bavíme o equity crowdfundingu, který je vysloveně investičním produktem. Produktem, který bude provozován obchodníkem s cennými papíry a plně regulován Českou národní bankou. Tam je pro globálního hráče velmi těžké spustit takový produkt v každé zemi. Každý trh funguje jinak a má zcela jiné finanční instrumenty, přes které lze takovouto investici a podporu byznysu uskutečnit. To je i důvod, proč jsme se rozhodli do toho jít s partnerem.
Tím je finanční skupina Roklen.
Její tým má dlouholeté zkušenosti s investičním bankovnictvím, regulací na českém trhu a obchodováním s cennými papíry. Je tam velká kompetence. A na druhou stranou je to skupina, která – ač tým, který za ní stojí, na tomto trhu funguje dlouho – je jako firma v podobné fázi jako Rockaway Capital. Ve fázi ambice, růstu, snahy dělat věci lépe a tvořit co nejvyšší hodnotu.
Srovnáváme tedy crowdfunding výměnou za službu a výměnou za obchodní podíl z pohledu českých firem. Proč si myslíte, že zrovna Fundlift bude mít výhodu nad první podobou?
My bychom prostřednictvím Fundliftu chtěli především zprůhlednit trh investování do začínajících firem. Dnes je to trh, který se silně rozvíjí a my jako firma, která se tím profesionálně zabývá, vidíme, co se na trhu děje a vidíme také příležitosti, které na něm jsou. Zároveň vidíme, jak málo na tomto trhu funguje arbitráž. Vidíme i omezenou znalost pro zakladatele, jak to udělat, jak jsou některé případy těžké, jak je i pro velmi dobré firmy obtížné se k financím dostat. Platformu Fundlift vnímáme jako něco, co může ty příležitosti otevřít profesionálním investorům z řad investičních či venture fondů, jako jsme i my, ale také řadovým investorům, které tento segment trhu zajímá a na kterém se chtějí podílet. Zároveň jim k tomu ale chybí jasný, průhledný a jednoduchý proces. Pokud můj produkt má smysl, dobře ho prezentuji a trhu se líbím, tohle je pro mě jednoduchý proces, jak se k financím dostat. Pro zakladatele také eliminuje riziko špatného rozhodnutí. Riziko, že do mé firmy vstoupí někdo, kdo tomu byznysu nerozumí a firmu vstupem třeba i dlouhodobě poškodí. Proces equity crowdfundingu vidíme jako otevřenější a pro obě strany výhodnější.
Teď z pohledu investorů – víme, že takovéto start-upy nebo začínající projekty sice mohou nabídnout raketový růst a investoři se tak časem mohou podílet na velmi zajímavých ziscích, ne každý start-up však vyjde a tyto projekty jsou značně rizikové. Budete nějakým způsobem projekty předvybírat? Nebo jakým způsobem bude fungovat prezentace projektů na platformě Fundlift?
Fundlift je platforma – tedy ne poradenská služba, ne doporučující služba, ale otevřený trh. To konečné rozhodnutí je na investorovi. Nicméně za Fundliftem budou stát tým i investiční komise, které budou nějakým způsobem platformu moderovat. Budeme se snažit co nejlépe podat informace k danému projektu a v některých segmentech budou fungovat takzvaní lead investoři, kteří budou do daného projektu přes tuto platformu investovat oficiálně jako první. Tím bude možné sledovat zkušené investory, kteří se v tomto byznysu již nějakou dobu pohybují.
Nicméně to, co říkáte, je pravda. Jde o doplňující investiční instrument, rozhodně to není termínovaný vklad nebo běžný účet v bance. Cílem je podpořit mladé podnikání a novou ekonomiku a zároveň nabídnout investorům velký zisk v případě úspěchu. Ale je potřeba chápat, o čem ten byznys je.
Takže jde o novou vlnu nějakého trendy investování, ovšem s vědomím toho, že to může být opravdu rizikové?
My se v rámci Fundliftu budeme snažit mít co nejvíce nástrojů, které pomohou investory navést, pokud jim budou tyto věci nové. Na Fundliftu budou přítomni také kvalifikovaní investoři, kteří do takovýchto projektů investují již dlouho. Pro drobnější investory pak nabídneme také možnost některé strategie těchto profesionálních investorů sledovat a případně kopírovat.
Fundlift má být českou obdobou britských platforem Crowdcube nebo Seedrs, přičemž v případě Crowdcube se podařilo sehnat financování v objemu blízkém 55 milionům liber, v přepočtu přes dvě miliardy korun, pro zatím 188 projektů. Zapojilo se přes 128 tisíc uživatelů – investorů. Máte nějaký rámcový odhad – vzhledem k tomu, že se v tomto byznysu pohybujete – jaký efekt může mít spuštění Fundliftu v Česku?
Na takovéto odhady je ještě brzo. My se na Fundlift díváme z dlouhodobého hlediska, jako na podporu mladého podnikání a technologií celkově. Takováto podpora může být pro Českou republiku v dlouhodobém nebo střednědobém období zajímavá sázka. My českému trhu věříme. Myslím si, že Češi jsou velmi inovativní a vynalézaví na globální úrovni. Jako firma spoustu takovýchto projektů podporujeme, ale naše možnosti jsou omezené, proto věříme, že platforma Fundlift bude schopna uchopit tento segment šířeji. Věříme, že by celá ta infrastruktura a ekosystém, které kolem Fundliftu vzniknou, mohly celý tento segment „nakopnout“.
Proto Fundlift spouštíme – jde o podporu trhu, ale je to samozřejmě i zištné, protože my jako firma, která se pohybuje v technologiích a nové ekonomice, chceme, aby Česko v tomto segmentu vzkvétalo. Chceme, aby tady mělo spoustu projektů šanci vzlétnout, chceme, aby tady byla spousta projektů úspěšných. A k tomu by Fundlift měl přispět.
Vy osobně jste znám hlavně ve spojení s projekty Bezrealitky.cz, aukčním portálem Aukro nebo internetovým srovnávačem Heureka. Teď má za sebou Rockaway první rok existence. Jaký byl?
Udělali jsme extrémně práce, ale nemáme vyhráno. Máme na kontě 20 velkých investic, pětici vlastních projektů, vytvořili jsme 550 pracovních míst a jsme na 65 trzích světa. I letošek vidím jako plný bojů, které se pokusíme vyhrát. Celkově naše aktivity řešíme ve dvou rovinách. Strategická divize se pod vedením Honzy Jírovce věnuje transakcím ve střední Evropě. Příkladem je E-commerce Holding. Jde o síť specializovaných e-shopů, do které loni majetkově vstoupili Daniel Křetínský s Patrikem Tkáčem. V rámci portfoliové divize pak Rockaway hledá technologické startupy, které mají globální ambice. Součástí investiční strategie je kromě finančních prostředků i Value Creation Team. Skupina expertů na specializované činnosti, která na denní bázi pomáhá portfoliovým projektům. Divize, kterou vede Dušan Zábrodský, využívá i vlastního zázemí v nových kancelářích v Silicon Valley.
Crowdfunding ve světě
Vznikl před zhruba deseti lety v USA a zaznamenal významný růst po finanční krizi, která zkomplikovala získávání financování pro začínající podniky. Začal jako online rozšíření tradičního zajišťování financování od přátel a rodiny, kdy komunita lidí shromáždí finanční prostředky pro její členy s obchodními nápady. Existuje více druhů crowdfundingu, podle toho, co přispěvatelé za svůj finanční obnos získávají. Equity crowdfunding je jediná možnost přímo se podílet na budoucím úspěchu projektu – ovšem s tím rizikem, že se dané firmě nemusí dařit a investice tak bude ztrátová.
Crowdfunding v roce 2012 vzrostl objemem financování o 81 % na 2,7 miliardy amerických dolarů, za rok 2013 je růst odhadován na 5,1 miliardy dolarů. Dle studie Světové banky by objem crowdfundingu do roku 2025 mohl narůst do výše 96 miliard amerických dolarů. Crowdfunding jde i ruku v ruce s rozvojem internetu a sociálních sítí.
,