Startuje EET. Podnikatelé online pokladny bojkotují
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Dnešním dnem startuje zkušební verze elektronické evidence tržeb (EET). Hoteliéři a restauratéři o dobrovolnou evidenci ale příliš nestojí. Z 50 tisíc podnikatelů a živnostníků, kterých se první fáze týká, se u finanční správy registrovala zatím zhruba třetina z nich. Ostrý provoz novinky z pera ministra financí Andreje Babiše (ANO) začne od 1. prosince.
„Samozřejmě, že to nechávám na poslední chvíli. V EET nevěřím, jde jen o to, aby si úřady odzkoušely, jak systém funguje nebo nefunguje,“ uvedl majitel pražské restaurace Atelier Red & Wine Lubo Mikuš, kterého by náklady spojené se zavedením online pokladen měly vyjít na několik tisíc korun. „Problém není, kolik to stojí. Nejsou ošetřená například storna. Když mi zaměstnanec bude chtít udělat zlo, může útratu několikrát vystornovat a upozornit tak na nás finanční úřady,“ doplnil.
Restauratérovi vadí také udavačský web, na kterém mohou lidé pod příslibem anonymity nahlásit ty podnikatele a živnostníky, kteří zákazníkům nevydají účtenku. Finanční správa ho plánuje spustit od prosince. „Někdo si na vás zasedne, nahlásí vás a vy se tomu neubráníte. Pak vám budou několik měsíců daňoví kontroloři procházet účetnictví,“ dodal Mikuš z Ateliéru.
Zapojit se dříve, než ukládá zákon, neplánuje ani hospodský z pražské pivnice U Hrocha. „Vybavení máme, zažádali jsme i o autentizační údaje. Zapojíme se ale až v prosinci. Dobrovolně tržby evidovat nechceme,“ řekl deníku Echo24.cz. Oproti tomu otestovat si evidenční systém plánuje provozní z krkonošské Boudy pod Sněžkou. „Chceme vědět, jak to funguje. Co se týče vybavení, které je k evidenci potřeba, všechno máme,“ komentoval Jiří Holeček.
Podnikatele a živnostníky nabádá, aby se zapojili do zkušební verze EET, Asociace hotelů a restaurací. Lidé by to podle ní neměli nechávat na poslední chvíli. „Našim členům doporučujeme systém testovat již v listopadu a tím získat čas na případné doladění některých technických nebo metodických otázek. To, že se do evidence tržeb momentálně zaregistrovala zhruba třetina podnikatelů, bereme jako docela dobrý poměr. Vzhledem k tomu, že je ještě měsíc na testování systému,“ popsal prezident asociace Václav Stárek.
Výjimku z pohostinství má stánkové občerstvení
Elektronická evidence tržeb se v první fázi dotkne 50 tisíc restauratérů a hoteliérů. Výjimku z pohostinství mají stánkoví prodejci občerstvení bez zázemí pro zákazníky. Povinnost evidovat tržby budou mít až od března 2018. „Bude to mít negativní dopad nejen na efektivitu výběru tržeb, ale hlavně na rovné podmínky podnikání na trhu, prakticky ve stejném oboru podnikání – tedy pohostinství. Nevnímáme to pozitivně,“ doplnil Stárek.
Během zkušebního provozu EET si podnikatelé a živnostníci mohou vyzkoušet funkčnost systému i to, zda funguje oboustranná výměna dat s úřady. Řada z nich se však obává, že systém neunese počáteční nápor a bude kolabovat tak, jak to bylo v případě jiných registrů (třeba registr vozidel v roce 2012 zkolaboval deset minut po spuštění). Pokud se tak stane, je na podnikateli, aby zajistil dodání dat finanční správě, a to do 48 hodin. Jinak mu hrozí finanční sankce. Stejně tak v případě, že nevytiskne účtenku. Úřady mu mohou uložit až půlmilionovou pokutu.
Odklad účinnosti EET o dva roky se ještě snaží prosadit opoziční TOP 09. Podle poslaneckého návrhu by tak legislativní novinka platila od roku 2019 naráz pro všechny bez výjimky. Vláda k úpravě zaujala zkraje minulého týdne odmítavé stanovisko. Sněmovna by měla návrh podle TOP 09 projednat ve zrychleném řízení, tedy schválit nebo zamítnout již v prvním čtení. Poslanci se ho budou snažit prosadit na program listopadové schůze dolní komory. Už teď je ale jasné, že i kdyby k tomu byla ze strany zákonodárců vůle, odklad se schválit do spuštění nestihne.
Systém EET v ostrém provozu odstartuje v prosinci. Poslední vlna je naplánovaná na 1. června 2018. Ministr financí Andrej Babiš si od zavedení online pokladen slibuje zlepšení výběru daní až o 18 miliard ročně a omezení šedé ekonomiky. Podle opozice to však zlikviduje živnostníky a drobné podnikatele. Novým pokladním vybavením se bude muset vybavit půl milionu subjektů.