Problémy Uberu

Uber vydal celostránkové inzeráty. Brání se proti regulaci

Problémy Uberu
Uber vydal celostránkové inzeráty. Brání se proti regulaci

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Firma Uber v úterý prostřednictvím celostránkového inzerátu v několika celostátních denících zveřejnila otevřený dopis poslancům. Ti se budou zabývat novelou zákona o silniční dopravě, která by měla mimo jiné zpřísnit postihy za provozování nelegální taxislužby. Podle Uberu je ale regulace v době digitální revoluce zpátečnickým krokem.

Pod prohlášením je podepsán například bývalý státní tajemník pro evropské záležitosti a národní koordinátor pro digitální agendu Tomáš Prouza (ČSSD). Inzerát vyšel v Lidových novinách, Právu a Mladé frontě Dnes.

„Pokud se v rámci zákona o silniční dopravě rozhodnete pro pravidla s důrazem na svobodnou volbu spotřebitele, podpoříte tím i vznik nových flexibilních pracovních příležitostí a zasadíte se tak o tu nejúčinnější ochranu spotřebitelů,“ píše se v textu.

Novelu zákona v dubnu poslanci podpořili v prvním čtení. Vláda v důvodové zprávě uvádí, že současná právní úprava nedokáže poskytnout dostatečnou ochranu před nelegálně provozovanou taxislužbou. Ministr dopravy Dan Ťok (ANO) uvedl, že novela neřeší přímo taxislužbu Uber, ta ale prý neoperuje v souladu s tuzemskými zákony. „Uber prohlašuje, že není taxislužba, že je pouze sdílená ekonomika, nicméně jeho řidiči pod zákon o taxislužbě spadají a tam zákon jednoznačně porušují,“ prohlásil dříve.

Podle Uberu je regulace taxislužby projednávaná poslanci v době digitální revoluce zpátečnickým krokem - Ilustrační foto: Shutterstock

Podle Uberu ale současná legislativa plně nereflektuje potenciál a možnosti moderních technologií, které digitální rozvoj do ČR přináší. Nezohledňuje prý ani, že tyto služby využívají pravidelně desítky tisíc lidí. „Nadměrná a nepřiměřená regulace jakéhokoliv odvětví, včetně sektoru dopravy, je v době digitální revoluce krokem neuváženým a zpátečnickým,“ uvedl Uber v inzerátu. Vedle Prouzy jsou pod ním podepsáni například předsedkyně Potravinové banky Praha Věra Doušová, předseda správní rady Spotřebitelského fóra Kryštof Kruliš nebo ředitele Liberálního institutu Dominik Stroukal.

Krajský soud v Brně před několika dny zamítl návrh Uberu na zrušení předběžného opatření. Zakázal mu tím provozovat v Brně službu, která nesplňuje požadavky na provoz taxislužby. V Praze Uber služby poskytuje a čeká se na výsledek standardního soudního procesu.

Uber spustil svoji službu UberPOP v Brně 1. února. Spočívá v tom, že lidé si přes aplikaci zavolali řidiče, který je odvezl na požadované místo. Zákazník zaplatil za ujeté kilometry a za čas strávený na cestě. Řidiči jezdili buď pro Uber nebo fungovali jako živnostníci, kteří si ježděním ve vlastním autě přivydělávali. Služba je tedy obdobou taxislužby. Auta Uberu nemají taxametr, nejsou označené jako taxi a řidiči nesplňují podmínky dané vyhláškou. To vadí klasickým taxislužbám, které Uber považují za nekalou konkurenci.

,

30. května 2017