Na mýtném se loni vybralo 9,89 miliardy korun
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Na elektronickém mýtném se v loňském roce vybralo 9,89 miliardy korun. Ve srovnání s rokem 2015 pak stát za použití dálniční sítě od kamionů a autobusů dostal o 1,6 procenta více, což bylo způsobeno zejména zvyšováním tempa hospodářského růstu v Evropě. ČTK to v pondělí řekl David Šimoník, mluvčí společnosti Kapsch, která mýtný systém v Česku provozuje. Za deset let stát na mýtném získal 77,5 miliardy korun.
Prostřednictvím mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic a na části silnic první třídy. Nejúspěšnějším týdnem za tuto dobu byl předvánoční 50. týden roku 2015, během něhož se vybralo 213 milionů korun. Loni se během tohoto období vybralo zhruba o milion korun méně. Celý prosinec zaznamenal meziroční růst o 3,45 procenta na 727 milionů korun.
Náklady na provoz mýta loni činily 1,959 miliard korun bez DPH, stát tak z každé vybrané koruny získal přibližně 80 haléřů a zbytek připadl Kapschi a jeho subdodavatelům. Podobný podíl nákladů a výnosů si systém drží i během celého desetiletého provozu. „Při pětinových provozních nákladech daňoví poplatníci získali od kamionů 77,5 miliardy korun pro výstavbu a údržbu silnic,“ uvedl generální ředitel českého Kapsche Karel Feix. Zároveň poukázal na to, že systém neměl během provozu žádný výpadek.
Výběry mýta atakovaly po zvyšování sazeb v roce 2015 desetimiliardovou hranici ročního výběru, nakonec ale skončily těsně pod tímto číslem. To je podle Kapsche způsobeno efektem finančních úlev pro vozidla splňující nejpřísnější ekologické emisní třídy, kterých ale na tuzemských silnicích jezdí stále více. Na nejekologičtější třídu Euro 6 v současnosti připadá přes 40 procent všech přepravních výkonů.
Nejsilnějším měsícem dosavadní desetileté historie českého mýta zůstává říjen 2015, kdy stát kamionům předepsal rekordních 898,967 milionu korun. Letos byl nejlepším měsícem listopad, kdy kamiony zaplatily 887,082 milionu korun. Osmisetmilionovou hranici výběru letos nepřekročily leden, únor, červenec a prosinec.
Desetiletý kontrakt státu se společností Kapsch vypršel na konci loňského roku, nyní se mýtné vybírá na základě tříletého prodloužení. Během této doby má ministerstvo dopravy najít nového provozovatele v otevřené soutěži. Do ní se budou moci zájemci přihlásit s jakoukoliv technologií, tedy nejen s takzvaným mikrovlnným systémem, který Česko využívá nyní.