Maturanti vyzvali Cermat k opravě problematických hodnocení slohů
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Zástupci středoškoláků v pátek v otevřeném dopise vyzvali Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (Cermat) k objasnění nesrovnalostí, které se objevily u hodnocení maturitních slohových prací. Z průzkumu mezi zhruba 800 maturanty podle České středoškolské unie, která studenty zastupuje, vyplývá, že centrální hodnotitelé mohli pochybit. Unie proto chce, aby Cermat problematická hodnocení slohů opravil. Jeho ředitel Jiří Zíka uvedl, že Cermat se k výzvě studentů vyjádří příští týden.
„Apelujeme na vás jakožto ředitele Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání, aby došlo k hromadné korektuře problematických prací. Je nepřijatelné, aby se maturita, na které za celé studium střední školy studentům nejvíce záleží, stala v oblasti jejího hodnocení neobjektivní,“ napsali studenti v dopise Jiřímu Zíkovi.
Maturanty s dobrými studijními výsledky, kteří nejsou spokojení se známkou z maturitního slohu podpořila i Společnost učitelů českého jazyka a literatury (SUČJL). V hodnocení slohů nachází „závažné nejasnosti“. U slohů se hodnotilo šest kritérií. Některá nejsou podle společnosti objektivní a závisí na pohledu hodnotitele, navíc se částečně překrývají.
„Nejvíce byly postiženy úvahy – máme v rukou slušné úvahové texty prakticky bez větších pravopisných a stylistických chyb, v nichž bylo výrazně penalizováno údajné odchýlení od tématu či útvaru,“ řekla mluvčí SUČJL Veronika Valíková. Na stranu studentů se staví i někteří učitelé, kteří byli dříve certifikovanými hodnotiteli.
V minulých letech známkovali slohy učitelé na školách, tento způsob hodnocení je ale podle ministerstva méně objektivní. Letos se proto slohy opět hodnotili centrálně. Česká středoškolská unie ale tvrdí, že maturanti dostali trojky a čtyřky i za jinak jedničkové práce. Se stejným problémem se přitom Cermat, který maturity organizuje, potýkal i při centrálním hodnocení před třemi lety. Studenti se tehdy proti chybám v centrálně opravovaných pracích odvolávali a některé případy končily i u soudu.
Zíka při hodnocení letošních maturit řekl, že zpracované výsledky ukazují na mírné zhoršení v hodnocení slohů. Obavy z velkého poklesu úspěšnosti při centrálním opravování se ale podle něj nepotvrdily.
Písemná část maturitní zkoušky začínala letos oproti minulým letům nezvykle brzy, a to již na začátku dubna, měsíc před konáním ústní části zkoušek. Cermat si tak chtěl pojistit, že stihne maturitní slohy opravit, tento rok mu totiž přibylo také opravování jednotných přijímacích zkoušek na střední školy. Své výsledky se ale i přesto maturanti dozvídali až o měsíc později.
Studenti považují za nekorektní, že se maturanti své výsledky dozvídali těsně před ústní zkouškou v den jejího konání. V dopise Zíkovi se také ohradili proti formě, ve které hodnocení maturitních prací získávají. Cermat jim pošle tabulku s body a komentář. Nedozvědí se prý ale, kde konkrétně udělali chyby.