Jančura ovlivní volební kampaň. Plánuje billboardy proti politikům
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Majitel přepravních společností Student Agency a RegioJet Radim Jančura se opět hodlá mohutně opřít do tuzemských politiků. Terčem billboardové a dopisní kampaně naplánované na období těsně před volbami mají být poslanci, kteří jsou odpovědní za novelu zákona o registru smluv. V té prosadili úlevy pro řadu státních a městských firem, změny však ještě musí odsouhlasit Senát. Jančura v rozhovoru pro Echo24 řekl, že potvrzení novely ve stávající podobě by pokládal za největší prohru tuzemských protikorupčních aktivit.
Jančurovi leží v žaludku zejména skutečnost, že v rámci přijaté novely by se značně rozšířily výjimky pro zveřejňování smluv státními podniky či společnostmi s většinovou účastí státu, krajů nebo obcí, které mají obchodní či průmyslovou povahu. O novele bude od 19. dubna rozhodovat Senát. Známý český podnikatel se v rozhovoru pro deník Právo nechal slyšet, že pokud členové horní komory nevrátí do původního stavu zákon povinnost zveřejňovat své obchodní smlouvy nad 50 tisíc korun registru smluv, zahájí v předvolebním období mohutnou kampaň proti poslancům ČSSD, KSČM, KDU-ČSL a ODS, kteří se o změkčení zákona zasadili a nyní budou opět kandidovat.
Svou ochotu zahájit předvolební antikampaň potvrdil také v rozhovoru pro deník Echo24. Jančura tvrdí, že celý nápad není namířen proti konkrétním politickým stranám, pouze jednotlivým politikům. Jejich hlas pro výjimku ze zveřejňování smluv, kterou například poslanci KDU-ČSL zdůvodňovali snahou zajistit konkurenceschopnost národnímu podniku Budvar, považuje za ránu veškeré snaze o zajištění čistého a stabilního prostředí pro podnikání v České republice.
„V případě, že se Senát nepostaví snaze poslanců ten zákon rozbít, tak to beru jako největší prohru toho úsilí Rekonstrukce státu a dalších protikorupčních aktivit,“ uvedl pro Echo24 Jančura. Pokud senátoři dosavadní podobu zákona odsouhlasí, hodlá Jančura zahájit svou vlastní antikampaň.
„V žádném případě nemohou z registru smluv vypadnout obecní nebo krajské nebo i státní společnosti nesoutěžního charakteru. To by bylo špatně. V takovém případě bych byl připraven dát peníze Rekonstrukci státu, aby buď mým jménem nebo tím svým, před volbami dala najevo, kdo tady podporuje tyto praktiky a kdo ne,“ řekl Echu24 podnikatel.
Financování kampaně by Jančura prováděl právě přes zmiňovanou neziskovou organizaci Rekonstrukce státu, kterou spolufinancuje. Jako soukromá osoba posílá Jančura další peníze i do Nadačního fondu proti korupci a Stínového ředitelství silnic a dálnic. Souhrnně pro ně prý má vyčleněných pět milionů korun.
Hlásí se i další podnikatelé
Jančurovi už se ozvalo i několik dalších podnikatelů, kteří by měli rovněž zájem se do kampaně aktivně zapojit či na ni finančně přispět. Jedná se prý zejména o lidi, kteří mají sami neblahou zkušenost při jednání s některými státními či regionálními organizacemi.
„Ve chvíli, kdy zvýšíme transparentnost, tak potom si dovedu představit i zjednodušení pravidel ve veřejných zakázkách,“ vysvětlil serveru dále podnikatel. „Existují tu spousty podnikatelů, kteří až dosud korumpovali, a prostě už se necítí komfortně a rádi by s tím přestali,“ dodal s tím, že právě těmto lidem by povinné zveřejňování smluv nad 50 tisíc mohlo pomoci.
O podobě celé kampaně má Jančura celkem jasno. Zaměřená by byla na konkrétní politiky, kteří novelu zákona o registru smluv svým hlasováním podpořili. „Ve chvíli, kdy ten poslanec bude kandidovat dál, tak v jeho obvodu budou instalovány billboardy a posílány informace do dopisních schránek občanů,“ řekl Echu24 Jančura.
Do politiky nepůjdu, tvrdí Jančura
Podnikatel však rázně odmítá, že by na základě nové kampaně chystal svůj vlastní vstup do aktivní politiky. „Na tisíc procent můžu říct, že do politiky nikdy nepůjdu, tím bych absolutně skončil,“ uvedl serveru. „Já takzvaně nepindám do všeho,“ dodal. Připouští ovšem to, že k některým společensky důležitým kauzám cítí povinnost veřejně se vyjádřit.
Podobně jako je tomu nyní v případě registru smluv prý chtěl Jančura sdělit svůj názor i na policejní reorganizaci z loňského roku. Tehdy nechal podnikatel na autobusy své společnosti RegioJet vylepit tváře ministra vnitra Milana Chovance a premiéra Bohuslava Sobotky, k nimž připojil telefonní čísla, aby se jich občané mohli zeptat na to, proč došlo ke sloučení Útvaru pro odhalování organizovaného zločinu s Útvarem odhalování korupce a finanční kriminality. „Tehdy mi přišlo, že od sebe dokážu jasně odlišit dobro a zlo a stejně tak registr smluv je podle mě něco, co dokáže výrazně ovlivnit tuzemskou politiku,“ řekl Jančura.
Jančurova kampaň zahrnující billboardy a dopisní výzvy by mohla výrazně promluvit do předvolebního rozhodování českých voličů. Na podzim letošního roku jsou totiž plánovány parlamentní volby, jejich přesný termín oznámí do konce týdne prezident Miloš Zeman. Politické strany se pak budou o hlasy potenciálních voličů jistě ucházet rovněž pomocí billboardů. Lidé by se tak nakonec museli rozhodnout, zda dát za pravdu podnikateli či politikům.