Spor národní galerie a církve

Madona z Veveří patří církvi, ne Národní galerii, potvrdil soud

Spor národní galerie a církve
Madona z Veveří patří církvi, ne Národní galerii, potvrdil soud

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Gotický obraz Madony z Veveří patří církvi. V pátek o tom opět rozhodl pražský městský soud, ke kterému se spor vrátil po dovolání Národní galerie (NG). Obraz byl desítky let součástí expozice galerie, v rámci církevních restitucí na něj vznesla nárok římskokatolická farnost Veverská Bítýška. Rozhodnutí je pravomocné.

Soud v pátek znovu potvrdil rozsudek Obvodního soudu pro Prahu 1. Ten před dvěma lety konstatoval, že na dílo dopadá zákon o církevních restitucích, který napravuje křivdy způsobené komunistickým režimem v letech 1948 až 1989.

Galerie se u soudu hájila tím, že obraz pod zákon nespadá, protože byl ve vlastnictví státu už před tímto obdobím. Podle soudu ale stát vlastnictví obrazu deklaroval až v roce 1958.

Podle předsedy odvolacího senátu Milana Chmelíčka důkazy potvrzují, že obraz byl v rozhodném období církevním majetkem. „Dospěli jsme ke stejnému závěru jako při našem prvním rozhodnutí,“ řekl soudce.

Madona z Veveří - Foto: Wikimedia Commons / Ondraness

„Farnost Veverská Bítýška prokázala, že obraz jí patřil už minimálně v polovině 18. století a nebyly shledány žádné důkazy o tom, že by od té doby do roku 1958 o vlastnictví měla přijít, obraz darovala, nebo ho nabyl stát,“ řekl novinářům po skončení jednání právní zástupce církve František Severin. Zástupkyně galerie Štěpánka Vincencová se k rozhodnutí vyjádřit nechtěla.

Madona z Veveří je datována před rokem 1350 a je připisována malíři z okruhu Mistra vyšebrodského oltáře. Do roku 1938 zdobila kostelík na hradě Veveří, který plnil ve středověku funkci farního chrámu pro osadu u zeměpanského hradu a širší okolí. V současnosti je pro veřejnost uzavřený.

Obraz se na konci 30. let minulého století v souvislosti s politickými událostmi ocitl v držení Ředitelství státních lesů a statků v Rosicích, ministerstva zemědělství a lesního hospodářství. V roce 1958 jej darovalo Národní galerii v Praze.

,