Norsko je ostrov nejvyšších cen. Zákazník tam ale není pánem
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Norští konzumenti patří k neméně spokojeným v Evropě, pokud jde o potraviny. Mají k tomu všechny důvody. Zákazník je pánem, praví jedno úsloví. V norštině a některých jiných jazycích se hovoří o zákazníkovi jako o králi. V Norsku to lze interpretovat tak, že člověk by musel být králem, aby se z něj po zaplacení u pokladny při nákupu v supermarketu nestal žebrák.
V této severské zemi jsou totiž ceny vyšroubovány tak vysoko, že před nimi vypadá i v tomto směru často kritizované Švýcarsko jako ráj discountů, konstatuje v komentáři list Neue Zürcher Zeitung.
Na jedné straně na tom mají vinu petrodolary, které se Norům už několik desetiletí sypou do kapes. Díky se zvýšily nejen mzdy, ale současně stouply i ceny. Na jedné straně v Norsku existuje extenzivní ochrana, pokud jde o zemědělskou produkci. Politicky dobře propojené agrární lobby se prakticky každý rok podařilo prosadit zvyšování cen a také dovozních cel, aby si udržela od těla levnější konkurenci.
Dalšími kamínky celé mozaiky jsou malý, odlehlý trh a maloobchodní sektor, který se vyznačuje nedostatečnou konkurencí. Kdo může, nakupuje tedy také v Norsku takzvaně nohama. Totiž ve Švédsku. Ačkoli Švédsko není taktéž proslulé jako levná země, běžný artikl jako knäckebrot nebo mléko tam stojí o polovánu méně, než kolik požadují norské krámy.
Od doby, kdy norská koruna opět posílila poté, co začala po roce 2014 spolu cenou ropy padat dolů a kdy byla norská koruna nějakou dobu levnější než ta švédská, se nákupy za hranicemi staly ještě populárnějšími.
Co nicméně na Norsku v souvislosti s úrovní pořádně mastných cen udivuje nejvíce, je zoufalý nedostatek kultury prodeje. Když nyní jeden velký řetězec prezentoval v reklamě jako levnější, zdálo se, že se to vztahuje v první řadě na ubohou prezentaci zboží, na úzké průchody mezi regály, na průměrné zboží a na mrzoutský personál.Že tento koktejl zákazníků vůbec nechutná, ukazuje jasně i EU-Consumer Markets Scoreboard. Jak uvádí jeden z ochránců norských zákazníků, nejspokojenější než Norové s nabídkou čerstvého ovce a zeleniny jsou v EU už jen Chorvaté a Bulhaři.