Norsko je ostrov nejvyšších cen. Zákazník tam ale není pánem

Norsko je ostrov nejvyšších cen. Zákazník tam ale není pánem

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Norští konzumenti patří k neméně spokojeným v Evropě, pokud jde o potraviny. Mají k tomu všechny důvody. Zákazník je pánem, praví jedno úsloví. V norštině a některých jiných jazycích se hovoří o zákazníkovi jako o králi. V Norsku to lze interpretovat tak, že člověk by musel být králem, aby se z něj po zaplacení u pokladny při nákupu v supermarketu nestal žebrák.

V této severské zemi jsou totiž ceny vyšroubovány tak vysoko, že před nimi vypadá i v tomto směru často kritizované Švýcarsko jako ráj discountů, konstatuje v komentáři list Neue Zürcher Zeitung.

Na jedné straně na tom mají vinu petrodolary, které se Norům už několik desetiletí sypou do kapes. Díky se zvýšily nejen mzdy, ale současně stouply i ceny. Na jedné straně v Norsku existuje extenzivní ochrana, pokud jde o zemědělskou produkci. Politicky dobře propojené agrární lobby se prakticky každý rok podařilo prosadit zvyšování cen a také dovozních cel, aby si udržela od těla levnější konkurenci.

Dalšími kamínky celé mozaiky jsou malý, odlehlý trh a maloobchodní sektor, který se vyznačuje nedostatečnou konkurencí. Kdo může, nakupuje tedy také v Norsku takzvaně nohama. Totiž ve Švédsku. Ačkoli Švédsko není taktéž proslulé jako levná země, běžný artikl jako knäckebrot nebo mléko tam stojí o polovánu méně, než kolik požadují norské krámy.

Od doby, kdy norská koruna opět posílila poté, co začala po roce 2014 spolu cenou ropy padat dolů a kdy byla norská koruna nějakou dobu levnější než ta švédská, se nákupy za hranicemi staly ještě populárnějšími.

Co nicméně na Norsku v souvislosti s úrovní pořádně mastných cen udivuje nejvíce, je zoufalý nedostatek kultury prodeje. Když nyní jeden velký řetězec prezentoval v reklamě jako levnější, zdálo se, že se to vztahuje v první řadě na ubohou prezentaci zboží, na úzké průchody mezi regály, na průměrné zboží a na mrzoutský personál.Že tento koktejl zákazníků vůbec nechutná, ukazuje jasně i EU-Consumer Markets Scoreboard. Jak uvádí jeden z ochránců norských zákazníků, nejspokojenější než Norové s nabídkou čerstvého ovce a zeleniny jsou v EU už jen Chorvaté a Bulhaři.

,

23. září 2016