Modré zóny dál platí. Právník s hromadnou žalobou neuspěl
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Ústavní soud se odmítl zabývat ústavní stížností podanou advokátem Ondřejem Pecákem proti rozhodnutí Nejvyššího správního soudu a Městského soudu v Praze, které zamítly žalobu na zrušení parkovacích zón v Praze. V tiskové zprávě to ve středu sdělil pražský magistrát. Pecák podal loni hromadnou žalobu na hlavní město a domáhal se zrušení parkovacích zón, které podle něj nemají oporu v zákoně o pozemních komunikacích. Zóny se loni rozšířily na Prahu 5, 6 a 8, do té doby platily především v centru.
Advokát podal proti usnesení Městského soudu v Praze o zastavení řízení kasační stížnost, kterou Nejvyšší správní soud odmítl. Pecák následně podal ústavní stížnost. „Ústavní soud v usnesení deklaroval, že návrh stěžovatele je zjevně neopodstatněný, neboť je zřejmé, že k porušení jeho ústavně zaručených práv nedošlo a v postupu Nejvyššího správního soudu ani Městského soudu v Praze nenalezl chyby,“ píše magistrát.
Pecák podal žalobu loni v říjnu s tím, že zákon o pozemních komunikacích umožňuje obcím zřídit si parkovací zóny, avšak podle něj musí existovat reálná potřeba. Podle Pecáka potřeba vznikla na několik místech, nikoliv na většině území. K hromadné žalobě se připojilo 39 lidí. Pecák následně podal v březnu ústavní stížnost, kdy napadl praxi se soudními poplatky u správních soudů, které podle Pecáka znemožňují občanům se účinně bránit.
Největšími problémy v souvislosti se zřízením parkovacích zón jsou podle právníka špatně nastavený ceník, který nepřihlíží k životní situaci občanů, nenaplnění hlavního záměru, čímž mělo být zklidnění dopravy, a nepoměr v přínosu zón ve srovnání s velkými dopravními, hmotnými i sociálními škodami, které přinesly. Systém kompletně i v souvislosti s absencí záchytných parkovišť není podle Pecáka domyšlený a nemá oporu v zákoně o pozemních komunikacích.
Proti novým parkovacím zónám vystupoval loni také Středočeský kraj, podle kterého v metropoli znesnadňují Středočechům dojíždění za prací.
Zóny začaly v Praze fungovat v roce 1996 v části Prahy 1. Následně byly rozšířeny na celou Prahu 1, 2, 7 a většinu Prahy 3. Samy si je provozují radnice v Praze 13, 16 a 22. V srpnu se rozšířily zóny placeného stání v Praze 5 a 6 a v říjnu o Prahu 8.