SEZNAM HRADNÍCH VÝMLUV

6 lží z Hradu. Počasí, dispečeři, protivítr, ranvej atd.

SEZNAM HRADNÍCH VÝMLUV
6 lží z Hradu. Počasí, dispečeři, protivítr, ranvej atd.

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Špatné počasí, pochybení dispečerů, nutnost dát přednost jinému letadlu… To všechno jsou výmluvy, kterými se hradní mluvčí Jiří Ovčáček pokoušel vysvětlil, proč na pohřeb slovenského prezidenta Michala Kováče dorazila česká delegace v čele s Milošem Zemanem pozdě. S trochou nadsázky by se dalo říct, že mezi možnými viníky Zemanova zpoždění chybí jenom „stálice“ jako migranti, Miroslav Kalousek nebo pražská kavárna. Deník Echo24.cz připravil shrnutí hradních výmluv, jak se vyvíjely za posledních 10 dní.

13. 10.: Česká delegace, jejíž součástí byl kromě Zemana i exprezident Václav Klaus, dorazila na Kováčův pohřeb pozdě. Delegace dorazila až na závěr kondolencí a rakvi s pozůstatky slovenského prezidenta se podle portálu sme.sk poklonila na hradním nádvoří.

Hradní mluvčí Ovčáček nejprve zdůvodnil pozdní příjezd špatným počasím. „Důvodem bylo špatné počasí při letu do Bratislavy,“ řekl ČTK.

Ještě ten samý den ale hradní úředník otočil a prohlásil, že česká strana nijak nepochybila. „O žádném pochybení mi není nic známo, věc komunikovaly protokoly obou zemí,“ uvedl. Doplnil, že Zeman se poklonil před rakví ještě na Bratislavském hradě a zúčastnil se i dalších částí Kováčova státního pohřbu.

14. 10.: Ovčáček vyrukoval s tvrzením, že na zpoždění leteckého speciálu se podíleli dispečeři Řízení letového provozu (ŘLP). Českému rozhlasu řekl, že dispečeři dali při odletu přednost jinému letu. „Podle informací, které zatím máme, dalo Řízení letového provozu přednost jinému letu. Prezidentský let tak musel čekat na odletové dráze,“ uvedl Ovčáček.

Ovčáček dále uvedl, že prezident Zeman údajné pochybení dispečerů probere s ministrem dopravy Danem Ťokem (za ANO).

ŘLP svůj vliv na zpoždění nicméně odmítlo. Na svém twitteru uvedlo, že let CAF001 (tedy prezidentský speciál) odletěl do Bratislavy „bez zpoždění nebo přednosti jinému letounu, přesně dle podaného letového plánu“. Českému rozhlasu společnost sdělila, že vše může doložit hlasovými a radarovými záznamy.

15. 10.: Dva dny po opožděném příletu Ovčáček na Facebooku vyrukoval s „důkazem“ proti ŘLP – na Facebooku zveřejnil záznam instrukcí letových dispečerů pro posádku prezidentského letounu. „Zde je důkaz, že letadlo s panem prezidentem (CAF001) muselo vyčkávat kvůli jinému letadlu,” napsal prezidentův mluvčí a připojil zápis pokynů.

Z něj však vyplývá jen to, že prezidentské letadlo muselo počkat před startem z Prahy čtyři minuty. V 10.45 pak dostalo povolení ke startu.

Prezidentův mluvčí také označil články informující o zpoždění prezidentské delegace za „dno české žurnalistiky“. Novináři podle něj zneužili „státního pohřbu slovenského státníka k útokům na pana prezidenta“.

16. 10.: Proti Ovčáčkovu nařčení se ohradilo ŘLP. “Profesní a odborová organizace řídícího letového provozu České republiky se důrazně ohrazuje proti prohlášení Kanceláře prezidenta republiky o důvodech zpoždění letu CEF01 ze dne 13. 10. 2016,” uvádí v prohlášení organizace její prezident Tomáš Martinec.

Podle asociace se postup všech zaměstnanců Řízení letového provozu, kteří se na zajištění státně důležitého letu podíleli, odehrál podle platných leteckých předpisů s prioritou zachování bezpečnosti.

ŘLP Ovčáčkova slova označilo jako „lživá a účelová“.

19. 10.: Do vysvětlování zpoždění se vložil také kancléř Vratislav Mynář: „Jsou tam nuance, které se seběhly v jednu dobu v podobě nekolaudačního rozhodnutí nově upravené plochy na Ruzyni 4. Letadlo nemohlo přijet až k terminálu 4, kde by prezident nastupoval. Museli jsme to řešit tak, že musel nejdříve do auta a až následně do letadla.“

Mynář ovšem zapomněl sladit noty s Ovčáčkem. Ten Radiožurnálu řekl: „Když jsem hovořil o povětrnostních podmínkách, bylo to o protivětru. Na tom trvám. Zkombinovalo se několik faktorů. Letěli jsme malým patnáctimístným letadlem, to je samozřejmě citlivější.“

22. 10.: Na stranu letových dispečerů se postavil i ministr dopravy Dan Ťok. Poté, co se se Zemanem setkal na zámku v Lánech, novinářům řekl, že dispečeři v kauze zpoždění prezidentské delegace letící na pohřeb bývalého slovenského prezidenta Michala Kováče nepochybili. Chybu vidí v tom, že po přesunu odletu z vojenského letiště Kbely na civilní v Ruzyni nebyl upraven časový plán. „Pana prezidenta jsem informoval, že z hlediska řízení letového provozu nedošlo k chybě při odbavení letu,“ řekl.

Dodal, že problém byl v tom, že se let přesunul z Kbel na Ruzyni. „A pravděpodobně se neupravil časový plán. Protože v Kbelích se dostanete na hlavní ranvej v jednotkách sekund, na Ruzyni jedete 4,3 kilometru a musíte samozřejmě jet po letišti, které se opravuje,“ řekl Ťok.

Na otázku, čí to byla tedy chyba, ministr odvětil, že se novináři musí zeptat někoho jiného. „My protokol prezidenta neděláme,“ poznamenal.

Na jeho slova zareagoval i hradní mluvčí Ovčáček, který se dispečerům omluvil: „Pokud se letoví dispečeři cítili dotčení prohlášeními, které jsem v uplynulých dnech uváděl, tak se jim hluboce omlouvám.“

, , vb

24. října 2016