Hra hanobila Krista a vlajku. Estetik na protest opustil uměleckou radu JAMU
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Z umělecké rady Divadelní fakulty Janáčkovy akademie múzických umění (JAMU) odstoupil estetik Petr Osolsobě. Vadilo mu to, že se umělecká rada nijak nevyslovila k uvedení kontroverzních inscenací Olivera Frljiče na festivalu Divadelní svět Brno. Osolsobě se v abdikačním dopise vymezil vůči hanobení křesťanství.
Informace o abdikaci Osolsobě se dnes začala šířit na sociálních sítích, ji potvrdil tajemník fakulty Ondřej Vodička. Osolsobě svůj krok v pondělí oznámil umělecké radě, v úterý napsal dopis akademické obci. Dopis na svém webu zveřejnil například spolek Brno+ kolem někdejšího náměstka primátora Roberta Kotziana.
„Divíme se hrubnutí společnosti a neřekneme nic k největší hrubosti v moderních dějinách českého divadla, na brněnské scéně a v našem uměleckém odvětví, za něž neseme zvláštní zodpovědnost,“ stojí v dopise.
Osolsobě působí na divadelní fakultě jako profesor pro obor dramatických umění, vyučuje třeba kořeny evropské kultury a estetiku divadla a dramatu. Jinak také vede Seminář estetiky Filozofické fakulty Masarykovy univerzity. V umělecké radě divadelní fakulty, která je poradním orgánem děkana, byl 14 let.
Podle abdikačního dopisu si Osolsobě váží umělecké svobody. „Dobře vím, že svoboda umění a svoboda vůbec něco stojí. A když jsme ji konečně v roce 1989 získali, k čemu teď naší pasivitou posluchače vedeme? Že zneužívat svobodu ke snadnému hanobení křesťanství i Krista, ale i státní vlajky a jiných symbolů je normální umělecká volba a cesta?“ uvedl v dopise.
Na festivalu Divadelní svět lidé mohli letos zhlédnout Frljičovy inscenace Prokletí a Naše násilí a vaše násilí. Proti druhé z nich protestovali křesťané před divadlem a radikálové z hnutí Slušní lidé přímo na jevišti. Kvůli hře i protestu padla trestní oznámení.
Někteří divadelní profesionálové oslovení v minulých dnech se nadále domnívají, že zařazení Frljičových her na festival bylo oprávněné dramaturgické rozhodnutí. Frljičova tvorba podle nich počítá s vypjatými reakcemi a je dobré ji českým divákům ukázat jako součást zprávy o současném stavu evropského divadla a podnět ke kritickému myšlení.
Diskuze
Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.