Proč 70 % živnostníků chybuje v žádosti: Musí dokládat i smlouvy o zřízení účtu
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Obrovské množství stornovaných žádostí o kurzarbeit nebylo z důvodu chybně vyplněných formulářů, ale kvůli byrokracii ze strany státu. Tvrdí to podnikatelé, kteří i přes přehlednost žádosti musí dokládat takové požadavky, jako je smlouva o zřízení účtu, který je však zaregistrován na finanční správě a stát ho tak zná. „Není to hloupostí podnikatelů, kteří nedokáží vyplnit kolonky. Je to tím, že se stát chová jako blbec,“ řekl pro Echo24 šéf Podnikatelských odborů Radomil Bábek. Problémem je i elektronický podpis, který živnostníci většinou nemají.
Po několikatýdenním vyjednávání o podmínkách kurzarbeitového programu Antivirus se mohli podnikatelé do systému konečně přihlásit poprvé v pondělí. Ministerstvo práce, kam úřady práce spadají, však druhý den uvedlo, že sedmdesát procent žádostí muselo být stornováno. Chybovost byla podle resortu Jany Maláčové způsobená tím, že podnikatelé a živnostníci špatně vyplňovali číslo konta a elektronický podpis.
Podle Radomila Bábka to však je pravda pouze z poloviny. Podnikatelé podle něj narazili na byrokracii v podobě dodání veškerých smluv. „Úřad práce požaduje po živnostnících a podnikatelích doložení smlouvy o založení účtu s bankou, který mají registrovaný u finanční správy. U státu ho přitom mají registrovaný, znají ho,“ řekl pro Echo24 Bábek. Podle něj je řada podnikatelů zakládala před dvaceti a mnohdy i třiceti lety a smlouvy tak nemusejí dohledat nikdy.
Resort práce se brání tím, že doložení smlouvy je povinnou součástí žádosti, kdy podnikatelé chtějí příspěvek aktivní politiky zaměstnanosti. „Důvodem je skutečnost, aby peníze byly vyplaceny na účet, který je prokazatelně účtem příjemce. V případě čísel účtů uvedených v registrů plátců DPH, respektive účtu zveřejněného, nepovažuje ministerstvo práce za průkazné, že uvedený účet je skutečně tím účtem, na nějž má být zaměstnavateli příspěvek poskytnut, a zejména jednoznačně neprokazuje, že uvedený účet je účtem příjemce příspěvku,“ řekl pro Echo24 Jan Brodský z tiskového oddělení ministerstva.
Podnikatelé kromě dokládání smluv narážejí také na to, že kvůli současné nákaze nemohou žádosti vyřídit osobně. Mohou tak úřad práce kontaktovat elektronicky, to však přináší potíž s následným elektronickým podpisem. „Živnostníci z devadesáti procent žádný elektronický podpis nemají, protože nemají povinnost mít datovou schránku. Tady je zakopaný pes a je to také hlavní důvod toho, proč odmítli sedmdesát procent žádostí. Je to hlavně tím, že úřad práce se chová jako blbec,“ řekl dále Bábek. Připouští také drobnosti v podobě špatně vyplněných údajů, přesto ministerstvo všechny žádosti stornuje a nedává možnost okamžité nápravy.
Program Antivirus s žádostmi o příspěvky začal fungovat od pondělního poledne. Ve formuláři je nutné uvést název a adresu firmy, IČO, ID datové schránky, kontakt na zástupce podniku, číslo bankovního účtu a požadovanou částku na mzdy. Podle ministerstva je formulář přehledný a není problém ho vyplnit. Společnost OKsystem, která portál vytvořila, však plánuje změny. „Na vytvoření aplikace jsme měli jen pár dnů. Formulář ještě dozná řady vylepšení. Důležité bylo stihnout termín spuštění v pondělí 12:00, aby mohli zaměstnavatelé podat žádosti,“ uvedla v úterý firma.