Pražané mohou mít od pondělí lítačku i v telefonu. Mohlo by to snížit počet černých pasažérů
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Cestující v pražské MHD si mohou od pondělí převést své kupony z plastové karty lítačka do mobilních telefonů. Od pondělního rána si kupon převedly více dvě tisícovky lidí. Řekl to generální ředitel dopravního podniku (DPP) Petr Witowski. Převod kuponu umožňuje aktualizace aplikace PID Lítačka. Cestující mohou mít kupony kromě aplikace a plastové karty také na platební kartě, In Kartě Českých drah nebo si mohou zakoupit papírový roční kupon. Lítačka začala fungovat v roce 2016, kdy nahradila opencard.
"Nahrávání kupónů od rána funguje, respektive nahrání do mobilu tak, aby sloužil jako takzvaný identifikátor pro přepravní kontrolu. My jsme dokonce pro případy, kdy by se někomu vybil mobilní telefon, vybavili revizory power bankami. Je třeba ale upozornit, že každý musí mít svůj kabel, ty revizoři nemají," řekl Witowski.
Jakmile si cestující kupón do mobilu převede, plastová karta mu přestane platit. "Ten identifikátor může být jenom jeden. Je to zejména z toho důvodu, aby nebylo možné půjčit někomu kartičku a v kapse mít mobil. Funguje vždy jen jedno zařízení," řekl Witowski. V aplikaci lítačky si kupon ale v případě potřeby může cestující převést zpět na kartu. Pokud má kupon v mobilu a revizorům jej neukáže, platí pro něj stejný postih, jako by u sebe neměl lítačku.
Od možnosti převést si kupon do mobilu si DPP slibuje, že by se mohl snížit počet černých pasažérů. O kolik, ale zatím podle ředitele nelze říci. "Vše, co zpříjemňuje lidem cestování v MHD, tak jednak vede k vyššímu počtu uživatelů MHD, a pak, já předpokládám, že povede i k úbytku černých pasažérů," řekl Witowski.
Aplikace PID lítačka je od loňska součástí nového odbavovacího systému. Stáhlo si ji přes 630.000 lidí a pravidelně ji využívá více než 139.000 cestujících. Prostřednictvím aplikace bylo zakoupeno 1,7 milionu jízdenek.