Tržby filmové produkce v ČR tvoří procento HDP, činí 104 mld. Kč
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Tržby filmové produkce v České republice přesahují 104 miliard korun, což je 1,1 procenta hrubého domácího produktu (HDP). Vyplývá to z analýzy společnosti Deloitte, kterou firma poskytla ČTK. Přímé tržby filmového průmyslu dosahují 54 miliard korun, nepřímé, spojené s dalšími službami, pak dalších 50 miliard korun. Přes polovinu tržeb připadá na zahraniční produkce.
Analýza Filmy a hry - Zábava v Česku z pohledu ekonomiky uvádí, že v ČR se točí zejména zahraniční filmy (55 procent veškeré produkce), reklamy (31 procent) a až třetí jsou filmy české, které tvoří 14 procent. Filmová produkce představuje v kulturním průmyslu zhruba pětinu. Videohry jako relativně mladé odvětví se na tvorbě zábavy v Česku podílejí čtyřmi až pěti procenty.
Díky filmovému a televiznímu průmyslu do veřejných rozpočtů přišlo přibližně 19 miliard korun, z nich bylo přes šest miliard na dani z příjmu, šest miliard na sociálním pojištění a přes šest miliard na nepřímých daních (DPH, spotřební daně). Studie uvádí na případu komerčně nejúspěšnějšího českého filmu Anděl páně 2, že tržby z prodeje lístků do kina na něj dosáhly 147 milionů korun, ale odvětví navázaná na filmový průmysl vydělala dalších 124 milionů korun. Celkem film vytvořil tržby za 271 milionů korun. Do veřejných rozpočtů bylo díky filmu odvedeno 47 milionů korun.
Filmová a televizní produkce zaměstnává podle analýzy Deloitte přímo přes 12.000 lidí. V odvětvích na něj navázaných vytváří dalších 20.000 míst. Do veřejných rozpočtů pak odvádí celkem 19 miliard korun.
Studie se věnuje i vývoji návštěvnosti kin. Před rokem 1989 chodilo do kina až 100 milionů diváků ročně. Na konci 90. let jejich počet klesl na osm milionů. Dnes je to zhruba dvojnásobek. Průměrná cena vstupenky do kina byla v roce 1989 sedm korun, dnes je to 113 korun (bez DPH).
Nejpopulárnější jsou v Česku filmy z USA, tvoří 56 procent toho, co se v kinech promítá, a přijde na ně 72 procent diváků. Hned za nimi následuje domácí tvorba, tu si vybírá 20 procent návštěvníků kin a v kinech tvoří 14 procent nabízené zábavy. Na filmy jiné provenience chodí řádově procenta lidí. Každý 12. promítaný film je třeba francouzský, přitom na něj jde pouze každý 42. divák. Z žánrů je nejoblíbenější animovaný film a nejméně populární jsou dokumenty, i když tvoří sedm procent promítaných filmů.
"Ve světě i u nás můžeme pozorovat řadu trendů. Například 3D filmy nejsou takovým tahákem, jak se předpokládalo. Nové technologie, například přesnější robotická ramena nebo drony, zase výrazně ovlivňují výrobu. A do hry stále významněji vstupují online media, jako jsou Netflix nebo Hulu," uvedl hlavní ekonom Deloitte David Marek. Studie uvádí, že v USA a Kanadě klesl podíl 3D filmů na tržbách z 21 procent v roce 2010 na 12 procent v roce 2017. Podobně jako ve světě přes nabídky online služeb rostou tržby kin, v ČR zatím rostou tržby i počty návštěvníků kin.
Počítačovým hrám holduje podle studie téměř třikrát více mužů než žen, 29 procent mužů a pouze 11 procent žen. Prorážet na světovém trhu se daří českým vývojářským studiím. Spousta českých herních titulů se pyšní více než milionem prodaných kopií. Mezi celosvětově nejprodávanější české hry patří například Mafia, Euro Truck Simulator 2 nebo ARMA 3. V roce 2018 se podařilo pokořit milionovou hranici prodaných kusů také hře Kingdom Come. Při průměrné ceně 1200 korun za kopii dosahují tržby 1,2 miliardy korun. Podobně jako u filmu se dají připočítat tržby navázaných odvětví, které v případě této hry činí 1,4 miliardy korun.