Ostravské city
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Vídeňský architekt a urbanista Camillo Sitte, autor zásadního spisu Stavba měst podle uměleckých zásad, ovlivnil urbanistickou podobu řady českých měst (ostatně jeho otec Franz pocházel z Čech). Mezi ně patří Děčín, Liberec, Teplice, Olomouc či Brno a především pak Ostrava. Pro severomoravskou metropoli Sitte vytvořil na konci 19. století koncepci několika čtvrtí (Mariánské Hory, Moravská Ostrava), ale jeho rukopis je patrný hlavně v Přívozu.
V této části Ostravy totiž nezůstal jen u urbanismu, ale vyprojektoval také místní kostel, radnici a faru. Sitte je dnes považován za jednoho z nejvýznamnějších středoevropských architektů a neutuchající zájem o jeho úzký svazek svědčí o aktuálnosti jeho myšlenek – vymezoval se vůči dobovému klasicizujícímu urbanismu a uniformním městským blokům. Řádné město se mělo podle jeho soudu vyznačovat především čitelnou kompozicí ulic a jasným společensky významným centrálním náměstím po vzoru starých měst.
Dnešní Přívoz je poněkud zanedbanou, ale zároveň zachovalou a architektonicky čistou čtvrtí připomínající snad pražský Karlín, kde se dnes daří nové architektuře a kreativitě obecně. Vyrostl zde (v Macharově ulici č. 16) i nový hotel, jenž je ideálním místem ke spočinutí při poznávacích výletech. Jmenuje se City.city a v duchu mezinárodně uctívaného kultu skandinávského stylu jej vybudovala Daniela Hradilová se svým kreativním studiem Dependelab. To je členem koncernu Dependegroup, pod nějž spadá i tento hotel. Půvab čtvrti s odkazem Camilla Sitteho se zdál pro vybudování designového hotelu s neobvyklou restaurací ideální. V budově hotel býval, ale měl zcela odlišný příběh a z původního interiéru se nedalo použít nic.
„Práce musely začít úplným vyčištěním prostoru. Vstupní pasáž jsem propojila s recepcí, dříve uzavřenou a oddělenou, a pokračovala skrze nové skleněné dveře do původně nepoužívaného dvora,“ vysvětluje designérka. Dominantním prvkem rekonstrukce je vitrína ve vstupní hale, která návštěvníkům umožňuje nahlédnout do restaurace. „V restauraci byly krásné zachovalé klenby s železnými nosníky, které byly překryté sádrokartonem. My je odkryli a dodali prostoru industriální nádech, který k Ostravě zkrátka patří,“ doplňuje Daniela Hradilová. Název hotelu je slovní hříčka odkazující k pocitům spojeným s městem.