slovenské volby

Dálnice zdarma? Slovenská vláda těsně před volbami navrhuje zrušit dálniční známky

slovenské volby
Dálnice zdarma? Slovenská vláda těsně před volbami navrhuje zrušit dálniční známky

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

S blížícími se volbami stoupá na Slovensku nervozita ve vládním SMERu. Zřejmě také proto přišel premiér Peter Pellegrini s neotřelým návrhem na zrušení dálničních známek. Slovenskou státní kasu by to přišlo přibližně na 1,8 miliardy korun ročně. Bývalí čeští ministři dopravy se shodují, že se jedná o populistické gesto.

Přestože se v Česku o ničem takovém zatím vůbec neuvažuje, nebylo by to případně poprvé, kdy by se Babišova vláda u našich východních sousedů takovými populistickými kroky inspirovala. Připomenout lze například slevy na jízdném. Bývalý ministr dopravy za ANO Antonín Prachař ale posměšně, říká, že by případný konec dálničních známek alespoň vyřešil problém se systémem na elektronické známky.

„Pro ČR je to výpadek 5,3 miliardy ročně. Osobně si myslím, že je to nesmysl. Jediné co to vyřeší, že stát nemusí dělat veřejnou zakázku na systém na elektronických známek. Musí však změnit zákon a to není jednoduché za současné situace v parlamentu,“ sdělil Prachař pro Echo24.

Podle dalšího bývalého ministra dopravy Pavla Dobeše, který seděl v Nečasově vládě, je takový návrh populistický. „Je to hezké předvolební populistické heslo. Zároveň je to trochu úsměvné, protože ta informace není o tom, jestli bude dálniční známka zadarmo, protože nebude. Údržba komunikací by se totiž musela platit z jiných obecnějších daní. Ten kdo jezdí, tak využívá dálniční známku. Naopak ten, kdo nejezdí, tak ji platit nemusí a tím pádem tento poplatek dopadá na opravdového uživatele. Kdyby se zrušila dálniční známka, tak by se ten poplatek platit z rozpočtu, takže by se platil všemi,“ řekl Dobeš pro Echo24.

„U nás by ten výpadek byl několik miliard korun, což by znamenalo, že by musel být hrazen zřejmě z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury, případně z kapitoly ministerstva dopravy, tak aby byla údržba zachována,“ dodal.

Člen dopravního podvýboru sněmovny Jiří Mihola upozorňuje, že by tím Slovensko bylo v Evropě výjimečné. Zároveň ale připomněl špatnou kvalitu českých dálnic. „Řekl bych, že trend v Evropě je opačný – platit, platit, platit. Dokonce i v Německu, kde měli dálnice gratis jako zvláštní výdobytek, to bude jinak. Slovensko moc dálnic nemá, možná se vydávají na nějakou specifickou cestu. Uvidíme, zda ekonomicky udržitelnou. U nás bych s vidinou těch šílených oprav a omezení dočasně známky zrušil. D1 komfort dálnice nenabízí v žádném případě, zpoplatněné by měly být maximálně ty části dálniční sítě, které jsou svého názvu hodny. Když na dálnici dostáváte pokutu za rychlost kolem 100 km, je zřejmé, že na dálnici prostě nejste,“ uvedl pro Echo24 místopředseda lidovců.

Slovensku hrozí volební pat. S favority nechce nikdo spolupracovat

Premiérův návrh, o kterém informoval server zdopravy, prošel vládou a parlament by jej mohl přijmout ve zrychleném legislativním procesu, aby platil od příštího roku. Pellegrini navíc obešel svého vládního kolegu Árpáda Érseka (Most-Híd), který má dopravu na starost.

Vládní strana SMER s návrhem přišla v této době pravděpodobně kvůli klesajícím preferencím těsně před volbami. Před osmi lety se mohl SMER těšit ze zisku 44,4 procent hlasů, nyní průzkumy uvádí, že preference strany se pohybují okolo 18 procent. Vzrůstající trend naopak zažívají členové Kotlebovy strany ĽSNS. Ta je v preferencích druhá a v lednu zaznamenala dokonce preferenční zisk 13,6 procenta.

Vojtěch Šeliga

14. února 2020