ŽALOBA FACTCHECKINGOVÉHO WEBU

Manipulátoři.cz se museli omluvit za lež a manipulaci

ŽALOBA FACTCHECKINGOVÉHO WEBU
Manipulátoři.cz se museli omluvit za lež a manipulaci

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Web zaměřený na vyvracení dezinformací Manipulátoři.cz prohrál soud s advokátem Jakubem Křížem. Stalo se tak poté, co čelil občanskoprávní žalobě ze strany Kříže, který se vymezoval proti sérii článku, jež ho označovala za lháře a manipulátora. Šéfredaktor webu Jan Cemper se sice již v dubnu na webových stránkách omluvil a texty z webu stáhl, přitom se ale redakce u soudu odvolala. Kořeny sporu sahají do debaty o genderu v rámci salonu Týdeníku Echo v roce 2018.

Jan Cemper zveřejnil na svém webu omluvu právníku Jakubu Křížovi. V textu se právníkovi omlouvá za to, že o něm zveřejnili článek s „jednoznačně nepravdivými“ částmi. Omluva ale neodpovídá podobě, kterou webu rozsudku uložil soud. Podle advokáta Kříže jsou omluvy polovičaté, protože se nevěnují jádru věci.

Dnes již smazaný článek obviňoval Kříže z lživých výroků, když v salonu Týdeníku Echo v roce 2018 uváděl, že ve Španělsku existují učebnice znázorňující dívky i chlapce se sekundárními sexuálními znaky. Tedy obrázky, na kterých jsou dívky i chlapci jak s vaginou, tak s penisem.

Šlo o učebnici Chicas y chicos. Identidad y cuerpo (Dívky a chlapci. Identita a tělo), jejíž existenci následně Kříž doložil na svém blogu. Redaktor Manipulátorů Miloš Kadlec v sérii článků nicméně tvrdil, že žádný takový studijní materiál neexistuje. A že všechny zmiňované informace Kříž čerpal z amerického webu Breitbart.

To však Kříž popřel. Po redakci Manipulátorů (nikoliv samotném autorovi) žádal nejprve omluvu, na jeho žádost ale prý nikdy nereagovali. „Tvrdí, že žádné žádosti nikdy nedostali, ale já můžu vše doložit,“ řekl pro Echo24 Kříž. Na samotný soud si sám najal právníka, redakce fact-checkingového webu údajně nikoli.

Soud letos v březnu rozhodl, že se web musí omluvit. Rozsudek z 16. března uvádí, že redakce musí ze svých stránek i sociálních sítí smazat články, v nichž Kříže označují za manipulátora či lháře. Zároveň ukládá žalované redakci povinnost zveřejnit konkrétní znění omluvy, ve které bude jasně uvedeno, že „obvinění advokáta Jakuba Kříže z manipulace a ze lži se nezakládalo na pravdě“.

Redakce si ale včas nevyzvedla datovou schránku, skrz kterou jí byl rozsudek poslán. „Není to ovšem úplně tak, že bych spor u soudu prvního stupně vyhrál jen a pouze kvůli nedodržení lhůty ze strany žalovaného. Soud žalobu přezkoumal – byť velmi omezeně – a dospěl k závěru, že ‚skutečnosti uvedené v žalobě plně odůvodňují uplatněný nárok žalobce‘. Dokazování ovšem neproběhlo,“ uvádí Kříž.

Web nakonec zveřejnil prohlášení a smazal texty, jež jsou předmětem právního sporu. To tedy částečně odpovídá žádosti občanskoprávní žaloby, kterou Kříž na redakci podal v roce 2021. „Zároveň článek byl napsán Milošem Kadlecem příliš konfrontační tónem a jednalo se spíše o názorový střet, než o jasnou manipulaci s fakty, kterou by se měl zabývat web zaměřený na mj. vyvracení dezinformací,“ píše v omluvě navíc Jan Cemper.

Cemper sice na webu Manipulátoři.cz publikoval omluvu, zároveň se však redakce u soudu odvolala. Podle Kříže je navíc uveřejněná omluva polovičatá. Soud ve svém rozsudku totiž uložil konkrétní znění, které je web povinen na webu publikovat, Cemperova slova problémy kauzy pojmenovávají jen částečně a neuvádí přímo to, že se obvinění webu nezakládala na pravdě.

Cemper také ve své omluvě podotýká, že spolek Manipulátoři, z.s. jakožto provozovatel ještě neexistoval. Podle Kříže to není podstatné, protože byly texty označující jeho výroky za lži při provozování tímto spolkem stále dostupné. Nyní obě strany sporu čekají na vývoj po odvolání redakce.

bar

14. června 2022