Faltýnek připustil jednání s Kapschem i schůzky se zástupci ÚOHS
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
První místopředseda hnutí ANO Jaroslav Faltýnek je v podezření, že ovlivňoval tendr na nového dodavatele mýta ve prospěch firmy Kaspch. Policie mu ve čtvrtek zabavila počítač a telefon. Policisté z Národní centrály proti organizovanému zločinu jej spolu s ředitelem české pobočky Kapsch Karlem Feixem a šéfem antimonopolního úřadu (ÚOHS) Petrem Rafajem sledovali už v listopadu roku 2017. Vyplývá to z příkazu k domovní prohlídce, o kterém informoval deník Právo. Faltýnek schůzky nepopírá. Uvedl, že jeho cílem bylo vypsání tendru, aby ČR nemusela řešit co dál s mýtem.
Policisté vědí o dvou Faltýnkových schůzkách v Brně v listopadu 2017. Na první se Feix s Faltýnkem dle policie dohodli, že „Faltýnek zařídí u Rafaje ovlivnění rozhodování ÚOHS ve prospěch společnosti Kapsch“, cituje Právo z policejního dokumentu. Později se Faltýnek sešel s Rafajem. „Faltýnek Rafajovi řekl mj., že je třeba udělat to, co chce společnost Kapsch,“ píše se v příkazu k domovní prohlídce. Rafaj měl Faltýnkovi říct, že od něj potřebuje přesné zadání, co má přesně udělat, „aby k tomuto výsledku mohl směřovat činnost ÚOHS“.
Policie v dokumentu hovoří o podezření z trestných činů přijetí úplatku, podplácení a zneužití pravomoci úřední osoby. „Zároveň ale v textu neupřesnili, kdo komu a za co měl dát případný úplatek,“ upozornilo Právo.
„Z jednání vyplynula shodná vůle zúčastněných, aby ÚOHS ve věci veřejné zakázky na systém elektronického mýtného vydal rozhodnutí ve prospěch společnosti Kapsch,“ píše se také v dokumentu.
Obvinění zatím nepadlo, trestní stíhání podle všeho ještě může přijít, v případě Faltýnka chráněného imunitou by to ale znamenalo žádost Poslanecké sněmovny o jeho vydání. „Tento úkon vzhledem k nebezpečí zmaření, zničení či ztráty důkazu nesnese z hlediska účelu trestního řízení odkladu na dobu, než bude zahájeno trestní stíhání,“ je napsáno v textu příkazu.
Faltýnek připustil jednání s Kapschem i schůzky se zástupci ÚOHS
První místopředseda hnutí ANO Jaroslav Faltýnek připustil v dnešním tiskovém prohlášení, že jednal se zástupci společnosti Kapsch a scházel i se zástupci Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Uvedl, že jeho cílem bylo vypsání tendru, aby Česká republika nemusela řešit co dál s mýtem.
Faltýnek zdůraznil, že v minulém volebním období byl v dopravní koaliční radě, která se zabývala otázkou výběru mýtného. „Z tohoto důvodu je tedy zřejmé, že jsme se setkávali se všemi relevantními subjekty, ale i experty na otázku výběru poplatků za přepravu v rámci české dálniční sítě,“ uvedl. Tyto schůzky považuje za legitimní. Podle něj se díky činnosti skupiny ušetřilo 1,5 miliardy korun. Současně zpochybnil, zda by byl v případě výhry třetího subjektu v tendru Kapsch dostatečně součinný při předání systému. „Tato obava trvá i v současnosti,“ napsal Faltýnek.
„Naším cílem bylo to, aby tendr vůbec proběhl a Česká republika nemusela složitě řešit, že systém na výběr mýta přestane být funkční a Česká republika bude přicházet o finanční prostředky, které z mýta plynuly, ročně jde o deset miliard korun,“ napsal Faltýnek.
V dopravní koaliční radě byl Faltýnek například s poslanci Janem Birkem (ČSSD), Janem Volným (ANO) a Milanem Ferancem (ANO). Řešili rozsah zpoplatnění, ale i další otázky týkající se právě mýta. „Díky činnosti i této koaliční skupiny jsme v přechodném období, mezi výběrem nového provozovatele mýtného systému, ušetřili našemu státu a českým občanům 1,5 miliardy korun,“ poznamenal šéf poslanců hnutí ANO.
Kapsch provozuje mýtný systém v Česku od roku 2007. V tendru na nového provozovatele mýta po roce 2019 ale vyhrálo konsorcium CzechToll/SkyToll s nabídkou 10,75 miliardy korun za deset let provozu. Nový mýtný systém se satelitní technologií by měl být na dálnicích spuštěn letos 1. prosince, na silnicích první třídy od ledna 2020. Kapsch výsledky tendru napadl, a ÚOHS pak nejprve loni v květnu výběr vítěze tendru zrušil. V září ale své předchozí rozhodnutí přehodnotil a platnost smlouvy potvrdil. Kapsch následně neuspěl ani s rozkladem proti rozhodnutí ÚOHS. Rakouská firma se proto v únoru obrátila na soud.